برنامه دولت، حمایت جدی از صنعت چای است

رییس سازمان چای کشور با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به چای و تخصیص اعتبارات مناسب طی سال زراعی گذشته گفت: برنامه دولت، حمایت جدی از صنعت چای کشور است.

برنامه دولت، حمایت جدی از صنعت چای است
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایرنا، محمدولی روزبهان در سمینار یک روزه ضرورت مکانیزاسیون بهزراعی باغ های چای اظهار داشت: یکی از ضعف های مهم صنعت چای، دور بودن این صنعت از مباحث علمی است.

وی ادامه داد: در بخش بازاریابی، بسته بندی و فناوری تولید از دانش روز دنیا دور هستیم و امروز اکثرا همان دانش قدیمی در صنعت چای مورد استفاده قرار می گیرد که این دوربودن ها از دانش و فنآوری روز به ضرر ماست.

رییس سازمان چای افزود: امروز پایه و مبنای اقتصاد در کشور، بر اساس تولید پی ریزی می شود و تولید یعنی رفاه، اشتغال مولد و پایدار، کاهش معضلات و نگرانی های اجتماعی و از همین رو تمامی کشورهای پیشرفته تلاش می کنند؛ تولید خودشان را بالا ببرند و هر کشوری تولیدش را بالا ببرد، قدرتش بیشتر می شود.

روزبهان تصریح کرد: مصرف چای در کشورمان بالاست و یکی از کشورهای پرمصرف هستیم و کشورهای مصرف کننده جهان هم در همسایگی ما هستند و این یک مزیت برای ماست تا تلاش کنیم تولید خودمان را بالا ببریم.

رییس سازمان چای کشور تاکیدکرد: یکی از برنامه جدی این سازمان، بحث بهزراعی باغات چای است و قطعا عملیات بهزراعی را با اهداف مختلف از جمله جوان سازی بوته ها، انواع هرس و تغذیه و همچنین مقاومت در مقابل آفات و بیماری ها و تنش و خشکی مدنظر قرار خواهیم داد.

وی با یادآوری اینکه دولت سال گذشته یکصد میلیارد تومان برای خرید تضمینی چای در نظر گرفته بود، خاطرنشان کرد: همچنین ۶۰ میلیارد تومان برای بهزراعی باغ های چای منظور شده است.

وی ادامه داد: وقتی می بینیم سهم تولید ما پایین می آید، در شرایط مختلف تصمیمات مقتضی را با شرایط روز باید گرفت از همین رو، برای چای طرح های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ارائه خواهیم داد.

به گفته روبهان؛ دولت امروز برای بخش مکانیزاسیون چای اعتبار تخصیص داده و آماده کمک به این بخش است و حتی می توان تا سقف ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار هم برای آبیاری تحت فشار باغات چای برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: اگر از چایکار حمایت شود، علاوه بر تولید مایحتاج داخلی، می توان به کشورهای همسایه نیز چای صادر کرد.

وی اضافه کرد: امیدوار هستم با برنامه ای که در مجموعه سازمان چای انجام می دهیم؛ روزی برسد جشن تولید ۱۰۰ درصد نیاز داخل را بگیریم و همچنین نقش ارزنده ای در صادرات این محصول و نهایتا تامین ارز به کشور ایفا کنیم.

سمینار یک روزه ضرورت مکانیزاسیون بهزراعی باغ های چای از سوی کانون هماهنگی دانش و صنعت چای در تالار معین شهرستان فومن در غرب استان گیلان برگزار شد.

استان های گیلان و مازندران حدود ۳۲ هزار هکتار باغ چای دارند که ۹۰درصد این باغات در استان گیلان واقع است.

طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد، قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در فصل زراعی ۹۳، یک هزار و ۸۰۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو یک هزار تومان تعیین شد.

نزدیک به ۶۰ هزار خانوار چایکار در استان های شمالی کشور به امر کشاورزی اشتغال دارند.

از اردیبهشت ماه تا پایان مهرماه، فصل برداشت برگ سبز چای در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه است.

در سال زراعی گذشته، ۶۵ هزار و ۵۰ تن برگ سبز چای بصورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد که ۳۱ هزار و ۱۴۲ تن درجه یک و ۳۳ هزار و ۹۰۸ تن برگ سبز درجه دو بوده است. از این مقدار برگ سبز خریداری شده، ۱۴هزار و ۶۳۶ تن چای خشک تولید شده است.

ارزش اقتصادی این میزان برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران ۸۹۹ میلیارد و ۶۴۰ میلیون و ۷۸۸ هزار ریال است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه