به بهانه “وضعیت سفید” به فکر وضعیت قرمز باشیم!

نقطه برجسته ضعف هنری و رسانه ای بودن فعالین این مرکز در مدیریت تولید و پخش برنامه ها بیشتر از اینجا نمایان تر می شود و آندسته از کسانی که این سریال ایرانی را تماشا می کنند باید متوجه شده باشند که قسمت های این سریال پس و پیش پخش می شود

به بهانه “وضعیت سفید” به فکر وضعیت قرمز باشیم!

نمی دانم چه طور باید قضاوت کرد! این روزها سریال ” وضعیت سفید” بهانه ای را به دست ما داد تا از وضعیتی قرمز رونمایی کنیم!

چندین شب است که شبکه باران در سانس آخر برنامه های خود مجموعه خوب و ارزشی ” وضعیت سفید ” را پخش می کند که نقطه برجسته ضعف هنری و رسانه ای بودن فعالین این مرکز در مدیریت تولید و پخش برنامه ها بیشتر از اینجا نمایان تر می شود و آندسته از کسانی که این سریال ایرانی را تماشا می کنند باید متوجه شده باشند که قسمت های این سریال پس و پیش پخش می شود؛ گاهی از آخر و یک شب از وسط و دو شب که پیوسته پخش میشود ناگهان یک قسمت جا مانده از دو شب قبل را نمایش می دهند.

و آندسته از کسانی که حتی این سریال را جست و گریخته دنبال کنند ، آنقدر اشتباهاتش ملموس است که آنان نیز متوجه خواهند شد.

علت طنز این وضعیت قرمز در پخش ” وضعیت سفید” را باید به حساب خواب آلودگی عوامل پخش در ساعات پایانی گذاشت اما فارغ از شوخی اگر در بهبوهه ی وضعیت قرمز برنامه های نامحتوا این سریال ارزشی محتوای آموزنده ای هم داشته باشد در این نابسامانی وضعیت پخش باید انتظار نتیجه معکوس را داشته باشیم.

مشکل به ظاهر کوچک است اما بهانه ای شد برای انتقادی ان شاءالله سازنده.

بعد از گذشت چند سال از سابقه کار صدا وسیمای مرکز گیلان و با توجه به شاهد بودن این همه تجربه و علم و امکانات رسانه ای در تولید برنامه های گوناگون در این مرکز، این سوال را در ذهن روشن می کند که مسئولان و تولید کنندگان و فعالین این سازمان علاقه ای به پیشرفت و کیفیت ندارند یا این قدرت در آنها دیده نمی شود!؟!

در برنامه ها به جای محتوا بیشتر زمان به شوخی و خنده سپری می شود!

در طنز پردازی به جای رعایت اصول ادبی و هنری ، به اجرای امور هجو و صرفا خنداندن پرداخته می شود.

در مجموعه های تلویزیونی نشانی از تکنیک تازه فنی در ساخت دیده نمی شود و انتخاب موضوعات نیز به مانند دفعه قبل بوده و فقط لباسش تغییر کرده است و به جای احترام به جنبه روحی انسانی بینندگان ، صرفا به گذراندن وقت او متمرکز می شوند.

اگر رسانه هر استانی آنقدر قوی باشد که کار تاثیر گذار کند، دیگر برای اشتباهاتش پشت رسانه ملی قرار نمیگیرد، مثلا اگر سریال “وضعیت سفید” بارها پخش شده باشد، حال که یک رسانه استانی آن را پخش کند دلیل نمی شود که با نمایش نامرتب تأثیر گذاری و حتی رغبت دیدن آن را باطل کرد.

باید توجه داشت که استفاده درست از فضای رسانه ای بود که ۸سال جنگ تحمیلی را در خط مقدم جبهه ها خاک نکرد و همچنین این رسانه بود که فتنه ۸۸ را در دریای بصیرت مردم غرق نمود.

البته تنها بیان مشکل کفایت نمی کند و راهکار برای بهبود مهم است.

ما آنچه از بیرون می نگریم و میشنویم بسیار متنوع است و برای ارائه راهکار خوب مسائل گوناگونی را می توان عنوان کرد.

دو آفت مهمی که برای این سازمان و حتی سازمان های دیگر عنوان کرد یکی شاید نفوذ قارچ گونه سیاست و حزبی نگری از ورزش گرفته تا به هنر علت بروز مشکل باشد.

و دیگر شاید نفوذ حسادت شخصی و یا عدم تحمل رغیب و همکار جدید استعدادها و تنوع ها و قابلیت های با ارزش را پشت این گونه درهای صداو سیما خاموش میکند، مشاهده می شود که جوانانی با بودجه شخصی خود یک کار هنری ، رسانه ای، یک فیلم تولید می کنند که از مجموعه برنامه های یک شبکه مفیدتر است ولی کمتر دیده می شوند!

البته خواندن این مطالب انتقادی شاید تند به نظر برسد اما برای اینکه عدم وجود غیضی شخصی برای خوانندگان ثابت شود ، از این تریبون استفاده شده و از دستاوردهای خوب صدا و سیمای گیلان نیز تقدیر میشود.

کم نبوده که در میان این انتقادهایی که ذکر شد ، مجموعه ها و فیلمهای تلویزیونی تولید شده گیلان که در رسانه ملی پخش شده، هنرمندانی که جهانی شدند، پوشش های خبری، سیاسی و… که به موقع و قابل تأثیر بوده است، ۲۴ساعته شدن برنامه ها، حضور چهره های سرشناس و دیگر موفقیت های خارج از مرز دیگر هم بوده است.

به هر حال حساسیت و ظرافت کار رسانه ای آنگونه هست که با یک اشتباه کوچک رشته های تأثیر گذار را پنبه کنیم و با این مسائلی که مطرح شد، بهترین افرادی که می توانند بهترین درمان ها را برای این قبیل از مشکلات داشته باشند کارشناسان داخل این سازمان هستند به شرطی که خود را مبرا از آن دو آسیب ذکر شده بدانند!!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
امیر علی
آقا راست می گین من تا حالا این فیلمو ندیده بودم خواستم این سری ببینم دیدم دو قسمت قبل پسره یه خر داره که اصلا نفهمیدیم از کجا اومده ولی دیشب نشون دادن پسره اون خرو که تو گل پیدا کرده برده خونه، یعنی قسمتا رو جا به جا نشون دادن!!!
آنلاین
صدا و سیمای گیلان مثل کشاورزی سنتی هستش
در حاشیه