انحراف خواص جامعه را گرفتار ضد ارزش‌ها می‌کند/ نباید فریب ظاهر مدعیان ولایت را خورد

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که گناه اصلی انحراف جامعه بر گردن خواص است، گفت: معیار پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) هستند، محک ما ائمه اطهار(ع) هستند؛ هر فردی پیرو این عزیزان است حق است، البته نباید گول ظاهری سازی را نیز خورد.

انحراف خواص جامعه را گرفتار ضد ارزش‌ها می‌کند/ نباید فریب ظاهر مدعیان ولایت را خورد

به گزارش ۸دی نیوز، آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که گناه اصلی انحراف جامعه بر گردن خواص است، گفت: معیار پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) هستند، محک ما ائمه اطهار(ع) هستند؛ هر فردی پیرو این عزیزان است حق است، البته نباید گول ظاهری سازی را نیز خورد.

به گزارش رجانیوز به نقل از رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر امروز در دیدار جمعی از دانشجویان شهرستان گناباد در محل تالار همایش های این مؤسسه، با اشاره به حضور میلیونی مردم در مراسم اربعین حسینی گفت: امروز افراد با هر دین، مذهب و ملیتی از شهرهای دور و نزدیک با پای پیاده، با مشکلات فراوان و بدون هیچ زاد و توشه‌ای به سمت کربلا به راه می‌افتند.
وی افزود: حال نخستین سؤالی که در ذهن فرد مجسم می‌شود این است که مردم چرا این‌گونه می‌کنند، فردی هزار و چهارصد سال پیش با یک وضع بسیار دردناکی به شهادت رسیده است؛ ولی اکنون با گذشت هزار و چهارصد سال این‌گونه مردم عاشق و شیدای ایشان هستند و مسیر بسیار طولانی را برای عرض ارادات می‌پیمایند.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: تاکنون انبیا، اولیای الهی و اهل‌بیت(ع) بسیاری به صورت بسیار دردناک به شهادت رسیده‌اند، ولی چرا مردم به این میزان نسبت به حضرت سیدالشهدا(ع) عشق و ارادت دارند، این چه داستانی است؛ قطعا یکی از جواب‌های اجمالی این است که شهادت ایشان با شهادت دیگران اولیا بسیار متفاوت است.
احترام به امام حسین(ع) مختص تشیع نیست
وی ادامه داد: پرسش دیگر این است که چرا مردم نسبت به حضرت سیدالشهدا(ع) چنان عشق و علاقه دارند که گویی تازه حادثه کربلا رخ داده و هر ساله نیز این واقعه تازه‌تر می‌شود، جواب اجمالی این موضوع نیز این است که نیت این شهید بسیار مقدس، پاک و ارزشمند بوده است، حال باید به دنبال این جواب بود که نیت حضرت حسین بن علی(ع) چه بوده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: احترام و رفتارهای که دیگر مذاهب نسبت به امام حسین(ع) دارند از حرکات شیعیان کمتر نیست، حتی می‌بینیم افرادی که به اسلام، نبوت و امامت اعتقادی ندارند به حضرت سیدالشهدا(ع) احترام قائل هستند، حتی در این زمینه موقوفاتی را وقف کرده‌اند.
وی یادآور شد: برای نمونه در هندوستان طایفه‌ای هستند که درختانی را وقف کرده و در روز تاسوعا از شاخه‌های خشک این درختان زغال درست کرده و بر روی آن راه می‌روند و عزاداری می‌کنند؛ فردی می‌گفت طایفه برهمن در هندوستان که از بالاترین طبقات هستند اسم خود را دوستداران امام حسین(ع) قرار داده‌اند.
ارزش‌ها و ضد ارزش‌های حقیقی 
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این‌که برخی بالاترین ارزش را خدمت به مردم و تأمین نیازهای مادی می‌دانند، خاطرنشان کرد: گروه دیگر می‌گویند انسان تنها در این دنیا زندگی نخواهد کرد و سعادت آن تنها به بدن بستگی ندارد، بلکه انسان موجودی است که دارای زندگی ابدی بوده و ارزش برای رفتاری است که برای ابدیت فرد مؤثر باشد.
وی تصریح کرد: با این وجود تمام افراد نسبت به امام حسین(ع) احترام قائل هستند، افرادی که ارزش را خدمت به مردم و تهیه نیازهای مادی می‌دانند می‌گویند امام حسین(ع) آزادگی را به بشر نشان دادند، ایشان کاری کردند که فرد زیر بار ذلت نرود، این ارزش مادی است و تمام مصلحت‌ها را امور دنیایی می‌دانند.
آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: گروه دوم که ارزش را تهیه زاد و توشه برای دنیای ابدی آخرت می‌دانند می‌گویند که در حرکت امام حسین(ع) تنها ملاک آزادگی کافی نیست؛ چرا که در دنیا آزاده‌خواهان زیادی داریم،‌ ولی چرا حتی ۱۰ روز نیز برای آنها عزاداری نمی‌کنند؛ در حالی که برای حضرت سیدالشهدا(ع) هزار و سیصد سال و هر ساله به مدت دو ماه عزاداری می‌کنند.
وی ادامه داد: دسته دوم که ارزش را عمل برای سعادت آخرت می‌دانند معتقدند که امام حسین(ع) کاری کردند هر انسانی با هر جایگاهی با دیدن آن واقعه به یاد شرف بندگی خدا بیفتد و تحولی در روح او ایجاد شود که تنها به شکم فکر نکند؛ در طول تاریخ نیز تعداد زیادی با خواندن داستان حضرت حسین بن علی(ع) متحول شده و همه چیز را تغییر داده‌اند.
انقلاب ما به پیروی از امام حسین(ع) پیروز شد
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما توانست دستگاه ۲۵۰۰ ساله را کنار بزند، ولی در مصر با آن سابقه تاریخی انقلاب کردند ولی پس از مدتی اوضاع از نخست نیز بدتر شد، دلیلش این است که در کشور ما پرچم سیدالشهدا(ع) بلند بود و مردم با فرهنگ شهادت تربیت شده بودند؛ در مصر نیز اگر عده‌ای پبروز شدن به سبب الگو گرفتن از امام حسین(ع) بود.
وی یادآور شد: امام حسین(ع) تنها به فکر هدایت افراد بوده و ذره‌ای برای منافع خود قدم بر نداشتند؛ ایشان خون دلشان را اعطا کردند تا مردم را از جهل نجات دهند، این نیت سبب شد که تمام انسان‌ها در طول تاریخ به ایشان احترام بگذارند؛ هدف امام حسین(ع) همان هدفی بود که امام(ع) خود بیان می‌کند برخی از حرف‌ها حرف‌های بچه‌گانه است که بیان می‌کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که تقرب جستن به امام حسین(ع) با پیگیری اهداف ایشان محقق می‌شود، اظهار داشت: مگر می‌شود امام حسین(ع) از تلاش افراد برای هدایت دیگران خوشحال نشوند؟ ایشان هستی خود را برای این کار دادند، هر فردی با هر جایگاهی باید با قلم، بیان و دیگر مسائل به هدایت بپردازد.
خواص بزرگترین گنهکاران در انحراف جامعه هستند
وی تأکید کرد: پیام عاشورا و اربعین این است که ما نیز به دنبال چیزی برویم که امام حسین(ع) رفتند؛ امام حسین خود می‌فرمایند «من قیام کردم تا دین جدم را احیا کرده و امر به معروف و نهی منکر کنم»، یعنی احکام دین را پیاده کنیم، امام حسین(ع) برای دین قیام کردند، تلاش ما نیز باید هدایت افراد، نجات دادن آنها از انحراف و پیاده کردن اسلام باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که کار خواص و عوام سبب انحراف دین از مسیر اصلی شد، بیان داشت: همه جا عوام جامعه شناخته شده هستند و کار آنها مبنای عقلانی بسیار قوی ندارد و غالبا توجه می‌کنند که بزرگان و ستارگانشان چه کار می‌کنند تا این‌ها نیز انجام دهند؛ گناه بزرگ برای خواص است.
وی ادامه داد: درباره اسلام نیز گروهی از خواص با انگیزه خاص خود مسیر را منحرف کرده و عوام نیز از آنها پیروی کردند؛ عوام فریب خورده خواص می‌شوند، گناه اصلی برای خواصی است که با رفتار شیطنت آمیز عوام را فریب دادند؛ شاید بزرگترین عامل برای انحراف اسلام حسد بود و در طول تاریخ نیز همین موضوع وجود دارد،‌ قابیل به سبب حسد هابیل را کشت.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که گروهی از افراد نسبت به جانشینی اهل‌بیت(ع) حسادت کردند، گفت: کار به جایی رسید که در کمتر از ۵۰ سال پس از پیامبر(ص) واقعه کربلا رخ داد؛ حتی فردی که خود را جانشنین پیامبر(ص) معرفی می‌کرد از این‌که نام رسول‌الله(ص) در اذان بیان می‌شد ناراحت بود.
وی تصریح کرد: دلیل این انحراف در اسلام این بود که بینش مردم و ارزش‌ها تغییر کرده بود، ارزش‌های جاهلی، قومی و ملی جای ارزش‌های الهی و معنوی را گرفته بود، حتی معاویه پول‌های بی حساب و کتابی به افراد می‌داد تا او را مدح کنند، در حالی که حضرت علی(ع) با دادن سه کیلو گندم به عقیل موافقت نکردند؛ امام حسین(ع) نیز برای این ارزش‌ها شهید شدند تا این ارزش‌ها رواج یابد، در این صورت حمایت از قوم، خویشتن و فرزند برچیده می‌شود.
نباید گول ظاهر افراد را خورد
آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: لشکریان عمر سعد نیز نماز می‌خواندند، ولی این‌ها دکان بود، فردی نماز را دوست می‌داشت که برای آن یک شب از دشمن فرصت گرفت؛ گول هر نماز خوانی را نباید خورد، فریب کسانی که ادعای اسلام، ولایت و دیگر مسائل را دارند نباید خورد، معیار پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) هستند، محک ما ائمه اطهار(ع) هستند؛ هر فردی پیرو این عزیزان است حق است، البته نباید گول ظاهری سازی را نیز خورد.
وی افزود: امروز آمریکا، داعش و دیگر شیاطین در عراق هستند، ولی با این وجود افراد زیادی به زیارت می‌روند، این‌ها مطمئن نیستند که سالم باز می‌گردند، ولی حتی برای کشته شدن نیز افتخار کرده و آماده هستند، چرا که فطرت هر فردی می‌پذیرد جان خود را برای فردی که جان خود را در راه خدا داده می‌دهد را بدهد.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان بیان داشت: پیام اربعین و عاشورا برای ما این است که آنچه از اسلام یاد گرفتیم را در عمل انجام دهیم، پیام عاشورا احیای احکام دین است، حضرت سیدالشهدا(ع) برای هدایت مردم جان خود را دادند و ما نیز باید همین کار را انجام دهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه