با تولید پوشاک نامناسب “جریان‌ سازان مد” عفت زنان را نشانه رفته اند

چیدمان زیبا و نمایش کالا در پشت ویترین یکی از راه‌های جلب توجه‌ مشتری و جذب آن در راستای عرضه کالا در کنار تبلیغات میدانی و محیطی است که در فضای واحد صنفی و ویترین از آن استفاده می‌شود.

با تولید پوشاک نامناسب “جریان‌ سازان مد” عفت زنان را نشانه رفته اند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جام نیوز، به تازگی رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی مصادیق بدحجابی را اعلام کرد که بر اساس آن با استفاده کنندگان مانتوهای کوتاه، تنگ و منقوش به تصاویر نامأنوس با فرهنگ ایرانی و ساپورت ‌های بدن نما و منقش به طرح های مبتذل برخورد می شود.

زاهدیان با اشاره به فعالیت پررنگ گشت های امنیت اخلاقی در سطح جامعه، گفت: افراد بدپوششی که ضوابط عمومی عفاف و حجاب را در جامعه رعایت نمی‌کنند از طریق واحدهای پلیس امنیت اخلاقی مورد پیگرد قرار گرفته و برخوردهای مشاوره‌ای و آموزشی با آنان می شود.

حال این سئوال مطرح می‌شود که مسبب استفاده از پوشاک نامناسب و در تضاد با فرهنگ اسلامی در کشور کیست؟ شاید در پاسخ به این پرسش اولین و سریع ترین موردی که به ذهن خطور می‌کند تبلیغات گسترده این نوع پوشاک در ماهواره‌ها و کپی‌برداری آن از سوی برخی تولیدکننگان باشد. اما این پاسخ چندان محلی از اعراب ندارد و واقعیت چیز دیگری است.

چیدمان زیبا و نمایش کالا در پشت ویترین یکی از راه‌های جلب توجه‌ مشتری و جذب آن در راستای عرضه کالا در کنار تبلیغات میدانی و محیطی است که در فضای واحد صنفی و ویترین از آن استفاده می‌شود.

جلب توجه مشتری به کالا از طریق ویترین که بیش‌تر در پوشاک مورد توجه قرار می‌گیرد تنها به فروش کالا ختم نمی‌شود بلکه ست‌کردن لباس برای جذب و زیبا نشان دادن هرچه بیش‌تر آن باعث می‌شود که خریدار به خصوص جوانان به سمت یک نوع ست و مد خاص سوق پیدا کند.

برخی از مد‌ها و ست‌هایی که در پوشاک هر چند وقت یکبار ایجاد می‌شود با سبک رفتاری و اخلاقی ایرانیان در جامعه سنخیت ندارد اما به دلیل آن که جوانان فکر می‌کنند زیبا‌تر و به روز‌تر جلوه خواهند کرد به سمت آن مد کشیده می‌شوند. این‌گونه می‌شود که در برخی موارد پوشش‌هایی که در جامعه رواج پیدا می‌کند با گونه رفتاری و ظاهری هر فرد همخوانی ندارد.

چند سالی است که دیده می‌شود یک نوع لباس یا پوشش با وجود آنکه به هیچ وجه مورد تایید نیست و در فرهنگ پوشش ایرانیان جایگاهی ندارد از سوی برخی افراد برای فروش بیش‌تر و جلب مشتری در چیدمان ویترین یا پوسترهای محیطی و میدانی واحدهای صنفی و برند‌های مطرح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این وضعیت زمانی بغرنج تر می‌شود که بدانیم برخی برندهای معتبر داخلی نیز در شعبه های خود از همین نوع تبلیغات برای فروش بیشتر بهره می‌برند. بازار تهران محل مناسبی برای دیدن تبلیغات ویترینی برخی فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک در کشور است که در پاره‌ای مواقع از منظر به چالش کشیدن هنجارهای جامعه از کشورهای غربی یک سر و گردن بالاتر هستند.

مسئله‌ای که واکنش مردم را به‌دنبال داشته و دارد. خانم ۲۴ ساله ای که برای خرید پوشاک به بازار تهران آمده در این‌باره گفت: این‌‌که برخی فروشندگان برای تبلیغ محصولات خود عکس خانمی را با مانتوی کوتاه و ساپورت در ویترین قرار می‌دهند کار پسندیده‌ای نیست.

وی با نشان دادن این تبلیغ ادامه داد: انتشار این گونه عکس‌ها و تبلیغات مربوطه منجر به معرفی پوششی می شود که با عرف جامعه همخوانی ندارد و با گذشت زمان که پوشش غالب جوانان شد به فکر آن خواهند افتاد که با آن مبارزه کنند.

*می‌خواهیم مردم را جذب کنیم
فروشنده‌ای جوان در بازار تهران معتقد است: اولین فاکتور برای جلب مشتری چینش خوب و تاثیرگذار ویترین مغازه است که اگر این کار به درستی انجام شود حجم فروش به شدت افزایش می یابد.

وی افزود: اکثر مشتریان در لحظه ورود قیمت کالاهای موجود در ویترین را جویا می‌شوند که اگر با میزان هزینه آن‌ها همخوانی داشته باشد ست کاملی که بر تن مانکن است را خریداری می‌کنند زیرا کلیت ست از دید یک بیننده برای آن‌ها مورد قبول بوده است.
*ورود سالانه ۳۵ میلیون تیکه لباس از طریق چمدان
در این رابطه مشاور اتحادیه پوشاک می‌گوید: در مدسازی تبلیغات همچون پوستر و بنر اهمیت خاصی دارد زیرا این تبلیغات در جایی نصب می‌شود که در دید همگان است و باعث می‌شود جریان یک مد در ذهن افراد ایجاد کند.

مهدی محمودی افزود: بطور کلی تبلیغات در راستای نیازسازی یا رفع نیاز صورت می‌گیرد که ویترین در کنار شوهای زنده با مانکن انسانی، محصولات برند‌های مشهور،‌ ساک‌های خانگی و محصولات مزون‌ها در جریان‌سازی مد تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان این که گل کار و طرح در ویترین قرار می‌گیرد، ادامه داد: زمانی که یک مشتری از یک راسته مانتو فروشی گذر می‌کند و می‌بیند که در ویترین اکثر مغازه‌ها مانتو با یک طرح و رنگ وجود دارد در ذهن آن تداعی مد سال و جدید خواهد شد.

محمودی یادآور شد: در کنار شوهای زنده با مانکن انسانی، محصولات برندهای مشهور که مد نظر تولیدکنندگان خرد و مردم است در جریان سازی مد تاثیر به سزایی دارد.

وی بیان کرد: طبق آمار در سال گذشته بیش از ۷ میلیون نفر از کشور خارج و بعد از گذشت زمان دوباره وارد شده‌اند که هر فرد می‌تواند ۲۰ کیلو بار با خود همراه داشته باشد اگر به طور میانگن هر فرد ۱ کیلو پوشاک که هر کیلو از آن ۵ تکه لباس خواهد بود با خود به کشور وارد کند در سال ۳۵ میلیون پوشاک به کشور وارد می‌شود که این موضوع مدسازی و جریان سازی مد اروپا را به همراه دارد.
*مردم مد را می‌خرند
مشاور اتحادیه پوشاک تهران خاطرنشان کرد: اگر قرار است در راستای مد، ساماندهی و جریان سازی مد فعالیتی صورت گیرد نباید سراغ انتهای زنجیره که مردم هستند رفت زیرا مردم مقصر نبوده و مد روز را خرید می‌کنند از این رو باید به سراغ جریان سازان مد و تولیدکنندگان ذائقه رفت.

وی با اشاره به اینکه مردم مد را خواهند پوشید تاکید کرد: پلیس با پوششی برخورد خواهد کرد که مخالف شئونات و عرف جامعه باشد و مردم در این بین گناهی ندارند.
او ادامه داد: اگر در تمام ویترین‌ها مانتو بلند باشد مردم حس می‌کنند مد مانتو بلند بوده و حتما آن را خرید خواهند کرد و این در حالی است که اگر در ویترین‌ها و تبلیغات لباس مخالف عفاف و شئونات باشد عملا فرهنگ و مد غیراصولی ترویج یافته است.
محمودی گفت: در بحث چیدمان ویترین و تبلیغات به صورت سیستمی مسیری تعریف نشده و در آموزش‌های اتحادیه در راستای چیدمان ویترین در حد سخت افزاری به آن معنا که از چه ابزاری در چیدمان استفاده شود، آموزش داده می‌شود.

به نظر می‌رسد پلیس علاوه بر این‌که مصادیق بدحجابی را و از برخورد با استفاده کنندگان مانتوهای کوتاه، تنگ و منقوش به تصاویر نامأنوس با فرهنگ ایرانی و ساپورت ‌های بدن نما و منقش به طرح های مبتذل تاکید کرده باید نیم نگاهی هم به ویترین مغازه‌ها داشته باشد. جاهایی که با استفاده از عکس، پوستر، بنر و… خواسته یا ناخواسته فرهنگ و عفاف ایرانی-اسلامی کشور را نشانه رفته اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه