انگلیس در ازاء حمایت از دیکتاتوری آل‎خلیفه، در سواحل بحرین پایگاه نظامی دایر می‎کند/ سربازان فارسی‎زبان ملکه در بی‎بی‎سی: اوضاع حقوق بشر در بحرین رو به بهبود است!

شاید اگر مشتری دائمی رسانه اصلی ملکه انگلیس یعنی بی‎بی‎سی باشیم، این تصور را خواهیم داشت که قطعا دولت انگلیس به دنبال ترویج دموکراسی است!

انگلیس در ازاء حمایت از دیکتاتوری آل‎خلیفه، در سواحل بحرین پایگاه نظامی دایر می‎کند/ سربازان فارسی‎زبان ملکه در بی‎بی‎سی: اوضاع حقوق بشر در بحرین رو به بهبود است!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، «دموکراسی‎خواهی یا دیکتاتورپروری»؛ مطلوب و خواسته دولت انگلیس در منطقه خاورمیانه چیست!؟ شاید اگر مشتری دائمی رسانه اصلی ملکه انگلیس یعنی بی‎بی‎سی باشیم، این تصور را خواهیم داشت که قطعا دولت انگلیس و رسانه رسمی این کشور یعنی بی‎بی‎سی به دنبال ترویج دموکراسی خصوصا در منطقه خاورمیانه بوده است، اما امضاء تفاهم‎نامه با دولت دیکتاتور بحرین در حاشیه اجلاس منامه، که این روزها بحث آن به آرامی در میان رسانه‎ها مطرح شده است، از واقعیت دیگری درباره این دولت موذی پرده بر می‎دارد.

133957

تنها چند روز پس از برگزاری یک انتخابات نمایشی توسط حکومت دیکتاتوری بحرین و در حالی که بایکوت این انتخابات توسط مردم، بحران مشروعیت آل خلیفه را جدی‎تر از پیش کرده است،  فیلیپ هموند وزیر امور خارجه انگلیس در اجلاسی در منامه حاضر شد تا در حاشیه این اجلاس با حاکم دیکتاتور بحرین، قرارداد تاسیس پایگاه دریایی در سواحل بحرین را در ازاء حمایت سیاسی از این دولت دیکتاتوری ببندد.

آنچنان که رسانه‎های انگلیسی خبر داده‎اند، این کشور با هدف بازگشت به منطقه‎ای که نزدیک به ۴۵ سال پیش از آن خارج شده، با دولت دیکتاتور بحرین وارد مذاکره شده، توافق نوشته و قرار شده است تا با هماهنگی این دولت دیکتاتور و در ازاء حمایت سیاسی از آن در بندر مناسلمان پایگاه نظامی تاسیس کند.

این در حالی است که از سال‎ها پیش ساکنین بحرین، تحت حاکمیت و مدیریت اقلیتی وابسته به عربستان که از ساکنان بومی این منطقه نیز نبوده‎اند، قرار گرفته و حق هرگونه فعالیت آزادانه سیاسی از آنها صلب شده است.

فضای خفقان در بحرین به حدی بود که با شکل‎گیری بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه، اعتراضات گسترده‎ای نیز در این کشور شکل گرفت که با سرکوب شدید و کشتار مردم بحرین توسط حکومت دیکتاتور آل خلیفه مواجه شد.

133956

نمونه ای از گزارش های بی‎بی‏‎سی درباره انقلاب بحرین

شدت برخورد غیر انسانی با معترضین و در معرض نابودی قرار گرفتن دولت آل خلیفه آنقدر جدی بود که حتی امریکا که به صورت سنتی در این کشور پایگاه نظامی تشکیل داده و از این حکومت استفاده خاص استراتژیک خود را می‎کرد، نه تنها به تدریج این تکیه‎گاه را در منطقه سست قلمداد کرده است بلکه در مواردی برای حفظ پرستیژ حقوق بشری خود به انتقاد از روند غیر انسانی برخورد آل خلیفه با مردم این کشور پرداخته است.

در آخرین تلاش، دولت آل خلیفه با برگزاری یک انتخابات نمایشی تلاش کرد تا مشروعیت ظاهری برای خود دست و پا کند  که البته با تحریم انتخابات از سوی اکثریت جریانات سیاسی و مردمی بحرین مواجه شد.

133958

استقبال کامرون از دیکتاتور بحرین در لندن

حال و با وجود این بحران جدی سیاسی و مشروعیتی برای دولت آل خلیفه، دولت انگلیس به کمک این دولت آمده تا از آن حمایت کند و البته بهای این حمایت را نیز تاسیس یک پایگاه نظامی جدید در سواحل بحرین قرار داده است.

و جالب آنجاست که کارمندان فارسی زبان ملکه در بی‎بی‎سی نیز ترجیح داده‎اند نه تنها دیگر در مذمت دیکتاتوری و دیکتاتور پروری ننویسند، بلکه روند حقوق بشر در بحرین را رو به بهود! گزارش کنند.

این نکته را بی‎بی‎سی فارسی به نقل از فیلیپ هموند اینگونه گزارش کرده است: «وزیر امور خارجه بریتانیا ضمن اذعان به مساله نقض حقوق بشر در بحرین گفته است که اوضاع در آنجا در حال بهبودی است و در انتخابات اخیر، چهارده نماینده شیعه، از جمله سه زن، به پارلمان راه یافته‌اند.»

شاید دانستن این واقعیت که وجود حکومت‎های دیکتاتور، مطلوب‎ترین گزینه برای تامین منافع دولت انگلیس در منطقه خاورمیانه است، این روزها و با امضاء این قرارداد امنیتی بیشتر از قبل ملموس شده باشد، اما برای آنها که با تاریخ سر و کار دارند، تنها بازخوانی ماجرای کودتای ۲۸ مرداد در ایران کافی است تا بدانند آیا دولت انگلیس دموکراسی‎خواه است یا دیکتاتور پرور!؟

133959

لشگر بی‎بی‎سی به سرکردگی روسپی مشهور تهران در کودتای ۲۸ مرداد

در آن روزها هم وقتی دست انگلیس از منفعتی بزرگ چون نفت ایران به مدد نهضت ملی مردم ایران قطع شد، چاره را نه در تثبیت دموکراسی نوپای ایرانی که در پرورش یک دیکتاتور جدید در ایران دید و این شد که اسم رمز کودتای ۲۸ را باز هم رسانه ملکه یعنی «بی‎بی‎سی» اعلام کرد، تا در تاریخ ثبت شود که آنچه منافع ملکه را و انگلیس را تامین می‎کند، حکومت دیکتاتورهاست، حتی اگر سربازان فارسی زبان ملکه در بی‎بی‎سی فارسی چیز دیگری بنویسند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه