شایعه‌ی مرگ در کمین هنرمندان/ شایعه پراکنی چند تا لایک داره؟!

انتشار شایعه مرگ افراد مشهور در زمان بیماری توسط افرادی که مسئله فرهنگ در زندگی آنها کمرنگ شده است، اقدامی غیر اخلاقی و ناپسند است.

شایعه‌ی مرگ در کمین هنرمندان/ شایعه پراکنی چند تا لایک داره؟!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، عادت شایعه پراکنی در خصوص مرگ افراد مشهور دنیای هنر و ورزش در کشوری که سابقه تمدن و فرهنگ بسیار قدیمی دارد بسیار تأسف‌بار است.

این شایعه پراکنی‌ها مدتی بود که در خصوص محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون مطرح می شد، در حالیکه کشاورز در بستر بیماری بود و با شنیدن این اخبار کذب و غیر اخلاقی علاوه بر تحمل بیماری جسمی باید فشار روحی را نیز متحمل می شد.

اما بعد از آن هم شایعه مرگ ابوالفضل پورعرب، مرحوم مرتضی پاشایی و در این روزها رضا رویگری در فضای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی موجب کدر شدن خاطر این هنرمندان و خانواده و بستگانشان شد به‌طوری‌که مرحوم مرتضی پاشایی عنوان کرده بود “با این شایعات اگر واقعا بمیرم هیچ کس باور نمی کند و کسی جنازه‌ام را تشییع نمی کند”.

حال باید بررسی کرد این گونه افراد برای پخش شایع مرگ این هنرمندان به چه پاداشی دست پیدا می کنند و آیا به کسب مدال قهرمانی در امر اطلاع رسانی کذب نائل خواهند شد یا خیر؟

هنرمندانی که وقتی دعوت الهی را لبیک گفته و از دنیا می روند جمعیت کثیری در مراسم تشییع پیکر آنها حاضر می شوند، آیا در زمان حیات خود بار سنگینی بر دوش این ملت گذاشته اند که با انتشار خبر مرگ آنها در فضای مجازی باعث شکستن دل آنان و خانواده‌هایشان می شویم؟

متأسفانه پیشرفت علمی و تکنولوژی در کشور ما منجر به شکستن حریم افراد می شود و انگار ظرفیت استفاده مناسب معقولانه از رسانه‌های برتر و پیشرفته در بسیاری از افراد نهادینه نشده است.

اینکه فرد یا افرادی از اینکه مرگ هنرمند یا ورزشکاری را پیشاپیش رقم بزنند به ارضای روحی می رسند طوری که انگار در این دنیا مسئله دیگری وجود ندارد و این مسئله بسیار باعث تأسف و شرم آور است.

واکنش هنرمندان نسبت به این اتفاقات و شایعات نیز تا بحال نتوانسته از چنین اقداماتی جلوگیری کند و شایعاتی از این دست هر بار در مورد هنرمندی شنیده می شود که در بستر بیماری است اتفاق می افتد.

اما نکته قابل تامل این است که آیا می توانیم ادعا کنیم کسی را که شایعه مرگش توسط ما منتشر شده دوست داریم؟ می توانیم ادعا کنیم علاقمند به فلان هنرمند هستیم، در حالی که با انتشار خبر کذب مرگ او در فضای اجتماعی، باعث ناراحتی او و اطرافیانش شویم؟

عکس، فیلم، مطلب و خبری که بر علیه یک شخص است را درست به دست می چرخانیم و بعد از اعمال نظر درباره آنها دوباره ارسال به همان دیگر می کنیم.

آیا ما مردم جامعه‌ای نیستیم که دینمان اسلام است و در این دین حفظ حرمت و آبروی مسلمان از خانه کعبه واجب‌تر شمرده شده؟

بیاییم وجدان‌های خواب آلود خود را اگر با تلنگر نشد، با یک ضربه محکمتر بیدار کنیم و فقط در زمانی که مشغول بازی با آبروی کسی هستیم و شکستن حرمت شخصی برایمان تبدیل به تفریح شده است لحظه‌ای خودمان را به جای آنها بگذاریم که اگر این اتفاق درونی واقعا صورت بگیرد مطئمنا دیگر شاهد حرکت غیر اخلاقی همه‌گیر و وسیع در جامعه نخواهیم بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه