کارگروه رسیدگی به مشکلات کارخانه چوکا تشکیل شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر ضرورت تشکیل کارگروهی مشترک از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و صندوق بازنشستگی کشوری برای رسیدگی به مشکلات کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) تاکید کرد.

کارگروه رسیدگی به مشکلات کارخانه چوکا تشکیل شود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از  ایرنا، سیدتقی نوربخش در بازدید از کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) بیان کرد: این کارخانه، یک سرمایه ملی است و با توجه به سیاست جلوگیری از خام فروشی و در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب، باید کارگروهی متشکل از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان سهامداران چوکا، برای رسیدگی به مشکلات این شرکت تشکیل شود.

وی یکی از دلایل بازدید خود از این کارخانه را تاکیدات وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی و ضرورت رسیدگی به وضعیت بحران زده این کارخانه عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: این کارخانه، قبلا یک برند بوده اما متاسفانه در سال های اخیر، به دلیل سیاست های غلط، این برند را نابود کرده ایم.

وی بر ضرورت بهره گیری درست و اصولی از فرصت ها بمنظور بهبود وضعیت تولید این کارخانه تاکید کرد و گفت: باید راهکارهای مناسب اندیشیده شود چراکه صیانت از سرمایه های تامین اجتماعی، از مهمترین وظایف مسوولان است.

نوربخش ادامه داد: مذاکراتی نیز با وزارت دفاع در ارتباط با شرکت شفارود بمنظور حل بحران این کارخانه انجام می شود.

وی کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) را دارای اهمیت خواند و یادآور شد: کانادایی ها به اهمیت این مجموعه پی برده بودند از همین رو، حدود ۴۰ سال پیش نسبت به احداث این کارخانه اقدام کردند.

‘نجات امینی’ معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی نیز بیان کرد: کارخانه چوکا دارای چهار دهه سابقه است و ۵۳ درصد سهام آن متعلق به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و ۴۷ درصد متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری می باشد.

وی احیاء ظرفیت اسمی اولیه تولیدی این کارخانه را نیازمند حمایت خواند و گفت: اگر کیفیت محصول افزایش یافته و ظرفیت تولید نیز بالا برود، مانند سال های قبل که این کارخانه سودآور بوده، می تواند بار دیگر به سوددهی برسد.

امینی ادامه داد: در گذشته درآمد این شرکت سالانه ۵۰ میلیارد تومان بوده که سال گذشته به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده که این امر، به دلیل تغییرات در نرخ ارز است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات مدیریتی در ماه های اخیر، می کوشیم این کارخانه به دوران درخشان گذشته خود بازگردد.

‘محمدرضا وزوایی’ مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) نیز در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: این مجموعه با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار تن در گذشته احداث شده که هم اکنون با ۴۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

وی با اشاره به نقش موثر این کارخانه در شکوفایی اقتصادی منطقه بیان داشت: یکی از مهمترین مشکلات ما، تامین چوب است که این مهم؛ نیاز به کاشت، داشت و برداشت با برنامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: قرار بوده نیاز شرکت به ۴۰۰ تن چوب در سال، از طریق جنگل داری علمی تامین شود اما این کار صورت نگرفته و از نظر صنعتی نیز، سرمایه گذاری های لازم در این خصوص انجام نشده است.

وزوایی با بیان اینکه در حال حاضر انبارها خالی از چوب است و دارای تعهدات معوق نیز هستیم، گفت: حل این مشکلات، نیازمند برنامه ریزی های اصولی و حمایت است که امیدواریم ظرف دو سال آینده، با اقدامات انجام شده، به ظرفیت اسمی برسیم.

وی تهیه کودهای طبیعی را یکی از برنامه های این کارخانه ذکر و اضافه کرد: ماشین آلات مربوط به این کار، تامین شده و تا شش ماه آینده قابل راه اندازی خواهد بود.

وزوایی در ارتباط با راه های تامین چوب گفت: کشت صنوبر را در دستور کار داریم ولی به دلیل مشکلاتی از سوی اداراتی همچون منابع طبیعی و سازمان جنگلداری، این مهم هنوز انجام نشده است.

وی افزود: آماده خریداری صنوبر از مردم هستیم و می توانیم بر اساس توافق با اهالی منطقه، آنها را تشویق به کاشت صنوبر کنیم تا در مدت زمان پنج تا هشت سال، این صنوبرها قابل برداشت باشد و این مهم، می تواند موجب رونق اقتصادی منطقه و حل مشکلات چوکا باشد.

کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) در رضوانشهر، ۱۲ درصد کاغذ کشور را تولید می کند.

این کارخانه قبلا چهار هزار و ۵۰۰ کارگر داشته که هم اکنون این تعداد به ۷۰۰ نفر رسیده است.

شهرستان رضوانشهر در ۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، عصر روز گذشته (چهارشنبه) وارد گیلان شد و دیدارهایی جداگانه با آیت الله قربانی امام جمعه رشت، محمدعلی نجفی استاندار گیلان و نیز مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی داشت.

وی صبح امروز نیز از شعب تامین اجتماعی شهرستان های انزلی و رضوانشهر بازدید کرد.

رسیدگی به مشکلات بیمه شدگان و مراکز بیمه ای و درمانی این سازمان در گیلان، بازدید از چند مرکز درمانی تامین اجتماعی و دو واحد اقتصادی استان و کلنگ زنی چند شعبه تامین اجتماعی در گیلان از جمله برنامه های سفر وی است.ک/۲

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه