قیمت نان براساس نظر کارشناسان باید بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌یافت!!!

معاون برنامه‌ریزی استاندار گیلان با بیان اینکه قیمت نان براساس نظر کارشناسان باید بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌یافت، گفت: ‌قیمت نان کمتر از ۳۰ درصد در گیلان افزایش یافت.

قیمت نان براساس نظر کارشناسان باید بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌یافت!!!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، محمدحسین اصغریان در جلسه شورای برنامه‌ریزی گیلان با ارائه گزارشی از اصلاح ساختار نان اظهار کرد: آخرین افزایش قیمت نان در خرداد ماه سال ۹۱ بود یعنی حدود ۳۰ ماه پیش و پس از آن دولت با وجود افزایش هزینه‌ها به‌ویژه در حوزه سوخت، آب،برق، گاز، کارگری و اجاره بهای ساختمان نانوایی‌ها و… هیچ‌گونه افزایشی را انجام نداد.

وی افزود: در این مدت قیمت خرید تضمینی گندم بسیار افزایش پیدا کرد اما برای اینکه دولت به مردم فشار وارد نکند خودش بار آن را تقبل کرد.

پرداخت ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه نان در کشور

معاون استاندار گیلان درباره پرداخت یارانه دولت بابت نان، گفت: دولت در طول سال بابت خرید نان مبلغ ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه مستقیم به هر نفر داده می‌شود.

وی اضافه کرد: در کشور ۷۶ میلیون و ۲۰۲ هزار نفر یارانه ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بابت نان دریافت می‌کنند که سالانه بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و قیمت تمام شده گندم برای دولت یک‌هزار و ۱۵۰ تومان است که تا چند روز پیش ۴۶۵ تومان به کارخانه‌ها می‌داد و بابت این امر دولت بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال یارانه می‌پرداخت.

اصغریان به تغییرات وسیع دولت در حوزه بهداشت و درمان در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: اکنون افراد برای بستری شدن در بیمارستان‌های دولتی در حوزه روستایی ۳ درصد و شهری ۶ درصد هزینه می‌پردازند با ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شده که خانوارها دیگر نگران پرداخت هزینه درمان نیستند زیرا بسیار کاسته شده است.

وی افزود: تمام اقدام دولت در بحث بهداشت و درمان با ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شده در حالی که ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه نان می‌دهیم و کشاورز و کارخانه‌دار تولید کننده آرد و نانوا و مصرف کننده نان ناراضی هستند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار گیلان با اشاره به اینکه دولت تصمیم گرفت در فرآیند حدود ۱.۵ تا دو سال این موضوع را اصلاح کند، خاطرنشان کرد: هزینه‌های نانوایان و کارخانه‌های آرد در ۳۰ ماه گذشته بسیار بالا رفته و دولت هیچ افزایشی به آنها نداده بود.

وی ادامه داد: به ازای هر کیلو گندم که تبدیل به آرد می‌شد در ۳۰ ماه پیش ۵۵ تومان به آنها کارمزد می‌دادیم و هیچ افزایشی دادیم در حالی که هزینه‌های آب، برق، گاز و… آنها افزایش پیدا کرده بود.

اصغریان با بیان نانوایان نیز به شدت معترض بودند که با وجود افزایش هزینه‌های جانبی، نان هیچ افزایشی نداشته است، تصریح کرد: دولت نیز تصمیم گرفت وضعیت نان را در یک پروسه سه مرحله‌ای به سرانجام برساند که نخستین مرحله آن از ۱۰ آذر ماه جاری استارت خورده است.

افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت نان در گیلان

وی با اشاره به اینکه نظر کارشناسان این بود که افزایش قیمت نان باید بیشتر از ۳۰ درصد باشد، یادآور شد: رئیس جمهور خط قرمز را حداکثر افزایش ۳۰ درصد قیمت را داشت که بر آن اساس تصمیماتی گرفته شد.

این مسئول به قیمت نان در گیلان اشاره کرد و متذکر شد: با توجه به اینکه حدود ۶۵ درصد نانوایی‌های گیلان بربری هستند و بیشترین مصرف را در استان دارد به همین منظور قیمت نان بربری در استان را از ۴۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان افزایش دادیم.

وی گفت: نان سنگک از ۵۰۰ تومان به ۶۵۰ تومان، لواش از ۱۳۰ تومان به ۱۷۰ تومان افزایش پیدا کرده ضمن اینکه تافتون تاثیر زیادی در قیمت‌گذاری ما ندارد زیرا تعداد نانوایی‌های آن کمتر از ۲۰ واحد است که حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد افزایش قیمت نان دارد.

اصغریان با بیان اینکه خط قرمز دولت در گیلان رعایت شده است، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت نان کمتر از ۳۰ درصد در گیلان رقم خورد.

وی افزود: قیمت گندمی که تحویل کارخانه‌ها تحویل داده می‌شد تا چند روز پیش به ازای هر کیلوگرم ۴۶۵ تومان بود که با ۲۰۰ تومان افزایش به ۶۶۵ تومان رسیده و حق‌الزحمه کارخانه‌های آراد در تبدیل گندم به آرد از ۵۵ تومان به ۸۱.۵ ریال افزایش پیدا کرده اگر چه هر دو قشر باز هم رضایت ندارند اما وضعیت برای آنها بیشتر از گذشته است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار گیلان با بیان اینکه نگاه دولت این است که نان حلال به دست مردم برسد، یادآور شد: در بحث نظارت بر کیفیت نان دستگاه‌های مسئول از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، غله، دانشگاه علوم پزشکی، اصناف، اتحادیه‌ها و… موظف هستند نظارت جدی‌تری را داشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه