آلودگی رودخانه های ” زرجوب ” و ” گوهر رود ” رشت بیش از توان خودپالایی/ نجات رودخانه ها دغدغه جدی شهروندان

آلودگی دو رودخانه مهم ” زرجوب ” و ” گوهررود ” که از وسط رشت عبور می کنند و نقش موثری در توسعه گردشگری و شکوفایی این شهر دارند متاسفانه بیش از توان خود پالایی بوده و به تعبیری از نفس افتاده اند.

آلودگی رودخانه های ” زرجوب ” و ” گوهر رود ” رشت بیش از توان خودپالایی/ نجات رودخانه ها دغدغه جدی شهروندان

به گزارش ۸دی نیوز، این دو رود آلوده‌ ترین رودخانه ها در سطح گیلان و حتی کشور هستند و بسیاری از بیماری های میکروبی را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم گسترش می دهند.

گیلان و شهر رشت به عنوان مرکز استان و قطب مهم گردشگری کشور با معضل زباله و فاضلاب کشاورزی، صنعتی و شهری مواجه است.

IMG08113977

رودخانه های زرجوب و گوهر رود انواع آلودگی را به زیباترین تالاب دنیا می ریزند

از همه مهمتر رودخانه های زرجوب و گوهر رود که  از داخل رشت عبور می کنند و منازل زیادی را در اطراف خود می پیمایند مجموعه آلودگی ها را به همراه خود وارد تالاب بین المللی انزلی که یکی از زیباترین تالاب های دنیاست، می کنند.

یک کارشناس مسائل زیست محیطی در این باره می گوید:  گیلان همواره از انواع آلودگی ها و تخریب محیط زیست که انسان موجب آن است، رنج می برد.

محمد جواد جعفری افزود:  توسعه صنعت، شهرنشینی و افزایش جمعیت در کمیت و کیفیت آلودگی ها و تخریب سریع منابع طبیعی همواره نقشی اساسی داشته و دارند.

 وی اظهارداشت: رشد شهری و توسعه صنعتی به عنوان دو عامل جداگانه بر روی آلودگی آب دو رودخانه زرجوب و گوهر رود تاثیرگذارند.

این کارشناس مسائل زیست محیطی ادامه داد: شهر رشت از حیث افزایش جمعیت و ازدیاد روند شهرنشینی مقام نخست را در سطح استان دارد به یقین  ازدیاد جمعیت مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی را با خود به همراه دارد.

به هر ترتیب نگرشی کلی به مسائل زیست محیطی استان گیلان نشان می دهد که انسان نقش موثری در تخریب منابع طبیعی و آلودگی آب دارد.

 آلودگی آب رودخانه های زرجوب و گوهر رود از تخلیه انواع فاضلاب ها، هرزآب های شهری و مواد زائد در محیط ناشی می شود که از راه فاضلاب های بهداشتی، خانگی، اماکن عمومی مانند بیمارستان ها، هتل ها، حمام ها و فاضلاب های سطحی که بر اثر شسته شدن توسط آب باران حاصل می شود، می تواند به عنوان یک بار آلاینده نقطه ای و غیر مداوم، آب رودخانه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

بدون شک ٨٠ درصد از ٩٠ لیتر آب مصرف سرانه در شهر رشت به صورت فاضلاب دفع می شود که در نهایت این فاضلاب ها به قسمت پائین دست مناطق کشاورزی و روستایی و تالاب انزلی که محل نهایی تخلیه این رودخانه هاست، می ریزد و موجب آلودگی زیست محیطی می شود.

IMG08122115

رودخانه های گوهر رود و زرجوب رشت نیاز به خودپالایی دارند

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست گیلان گفت: رودخانه آلوده گوهر رود و زرجوب رشت نیاز به خودپالایی دارند بنابراین باید از ورود فاضلاب های صنعتی و همچنین ریختن انواع زباله ها در بستر این رودها به شدت جلوگیری شود.

حمید راحتی شهر صنعتی رشت را یکی از آلاینده های مهم این دو رودخانه دانست و افزود: با احداث سیستم تصفیه فاضلاب برای واحدهای صنعتی این دو رودخانه جان تازه ای می گیرند.

وی تاکید کرد:  توسعه روز افزون فعالیت های کشاورزی، صنعتی و افزایش قابل توجه حجم فاضلاب های شهری و بیمارستانی موجب آلودگی منابع آب بویژه رودخانه ها خواهد شد.

 معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست گیلان یادآورشد: این دو رودخانه در طول مسیر از سوی منابع متعددی همچون پساب کارخانه ها، کشاورزی در منطقه و فاضلاب های صنعتی شهری و خانگی آلوده می شود.

بدون شک زرجوب و گوهر رود از آلوده ترین حوضه های آبخیز دریای خزر هستند که از طریق تالاب بین المللی انزلی وارد این دریا می شوند.

وجود ” کلیفرم ها ” به مقدار زیاد از دیگر عوارض آلودگی در این دو رودخانه شهر رشت بوده و این مهم بیانگر آلودگی میکروبی بیش از حد است و قدرت خودپالایی و از بین بردن میکروب ها و ویروس ها را غیرممکن می سازد.

مهمترین منابع آلودگی این رودخانه ها شامل فعالیت های انسانی، زباله، دفع فاضلاب های شهری، صنعتی، خانگی، بیمارستانی و دیگر کاربری های انسانی و ساخت و سازهای مختلف است.

IMG08115460

زرجوب و گوهر رود از آلوده ترین حوضه های آبخیز دریای خزر هستند

فرماندار شهرستان رشت نیز  با بیان اینکه رودخانه های زرجوب و گوهر رود یکی از ارزشمندترین سرمایه ‌های گیلان هستند، گفت:  نقش این دو رود در توسعه گردشگری و شکوفایی مرکز استان بی بدیل است.

سید ولی الله عظمتی با اشاره اینکه این دو رودخانه  همچنان گرفتار انواع فاضلاب شهری، خانگی، بیمارستانی، صنعتی و غیره  است، افزود: مسئولان و مردم برای نجات این رودها باید تلاش مضاعف داشته باشند.

وی در ادامه بر ضرورت احداث سیستم تصفیه فاضلاب واحدهای صنعتی در بالا دست این رودها تاکید کرد و اظهارداشت: فاضلاب های هر یک از صنایع به دلیل نوع تولید خود آلودگی های مختلف زیست محیطی را پدید می آورند.

به هر حال رودخانه ها در مسیرهای گاه طولانی خود دچار تغییر و تحولات بسیاری می شوند و نیز تا حدی توانایی خودپالایی دارند که این امر می تواند باعث از بین رفتن بسیاری از آلاینده ها شود.

بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد که این توانایی خودپالایی از بین نرفته و بلکه افزایش یابد که این مهم جزء با حفظ و نگهداری این منابع ارزشمند (زرجوب و گوهر رود) و جلوگیری از آلودگی آنها به ویژه با پساب های کشاورزی، فاضلاب های خانگی و صنعتی امکانپذیر نیست.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه