پیاده روی برای زیارت یک رسم دینی است/واقعه کربلا تحریف شدنی نیست

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تأکید بر اینکه باید با پدیده با عظمت اربعین باید همین‌طور فراجناحی، بلکه فرا ملیتی و فراتر از همه ادیان برخورد کنیم، تصریح کرد: شاید هرکسی در هر موضع فکری و سیاسی که خودش را می داند بیاید و با اربعین ارتباط برقرار کند و شاید این آخرین مرحله اتمام حجت برای بیدارسازی دل‌ها قبل از ظهور باشد.

پیاده روی برای زیارت یک رسم دینی است/واقعه کربلا تحریف شدنی نیست

به گزارش ۸دی نیوز، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص پیاده روی زائران در اربعین و حضور گسترده آنها در عتبات عالیات عراق گفت: باید این مراسم را یک مراسم عمومی در جهان تلقی کرد؛ مراسمی که فراتر از همه ادیان، مذاهب و صنف‌های دنیا بوده و مرزبندی در این مراسم وجود نداشته باشد.

وی همچنین گفت: در این مراسم نباید هیچ مرزبندی وجود داشته باشد و مانند مراسم هایی است که در ایام عید نوروز در حرم امام رضا(ع) یا مراسم عاشورا که همه صنوف مانند هنرمندان، روشنفکران و … در آن مشارکت دارند، برگزار شود؛ انواع صنوف سعی می کنند ارادت خودشان را به امام حسین(ع) نشان دهند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هیچ کس عاشورا را مربوط به یک جریان خاصی نمی بیند حتی آنها که تصور دقیقی از عاشورا ندارند و گاهی در تحلیل های خودشان اشتباه می کننند اصل احترام به امام حسین(ع) را قبول دارند.

پناهیان ضمن تأکید بر اینکه باید با پدیده با عظمت اربعین باید همین‌طور فراجناحی، بلکه فرا ملیتی و فراتر از همه ادیان برخورد کنیم، تصریح کرد: شاید هرکسی در هر موضع فکری و سیاسی که خودش را می‌داند بیاید و با اربعین ارتباط برقرار کند و شاید این آخرین مرحله اتمام حجت برای بیدارسازی دل‌ها قبل از ظهور باشد.

وی افزود: این به این معنا نیست ما مژده ظهور با اربعین به کسی بدهیم ولی آرزو مند هستیم که واقعاً ظهور در این ایام محقق شده و نزدیک شود و همین اقدامات و حرکت ها مقدمه ساز ظهور شوند؛ ولی ما برخی از اتمام حجت ها را در امتحان های قبل از ظهور داریم که موجب می شود که خیل یها که رسما در جبه باطل هستند در جبهه حق بیایند.

استاد اخلاق بیان کرد: اگر بخواهد چنین غربالگری صورت بگیرد، اگرچه ممکن است در برخی از حادثه‌ها و امتحان‌ها ریزش‌هایی به وجود بیاید ولی برای آن غربالگری‌های بزرگ در آستانه ظهور برخی از وقایع هم هستند که موجب رویش‌های بزرگ می‌شوند.

پناهیان گفت: به همین دلیل بنده تصور می کنم باید در انعکاس خبر اربعین اباعبدالله الحسین آغوش رحمت واسعه الهی را به سوی تمام ابنا بشر باز کنیم؛ اگر قبول داریم این سخن را که بزرگی در عالم مکاشفه دید که رحمه للعالمین حسین است، خب این رحمت واسعه تا آنجایی که می شود به کمک دوستان اباعبدالله حسین فراگیر باشد و این فراگیری خودش یک عملیات اتمام حجت است.

وی همچنین افزود: شاید کسی در گوشه دلش نوری وجود داشته باشد که قطعا در تجلی نور اربعین امام حسین(ع) متأثر خواهد شد و این باعث تحول در آنها شود؛ حتی امیدواریم که در اربعین اباعبدالله الحسین بتواند بر آحاد جوانهایی که جذب جریان های تکفیری شده اند تأثیر بگذارد.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: این نگاهی با نگاه به داستان‌هایی است که در تاریخ دیده ایم؛ بودند کسانی که با شمشیر قصد ترور پیامبر را داشته اند و از مکه حرکت کرده اند و در مسجد النبی پشت سر پیامبر قرار گرفته اند و وقتی رسول خدا برگشتند و آنها را نگاه کردند،‌ آنها متحول شده‌اند؛ بودند کسانی که دائماً با پیامبر گرامی اسلام و منتظر یک فرصت برای به قتل رساندن پیامبر بودند که در غزوه حنین لحظه‌ای که یکی از آنها می‌خواست ضربه‌ای به رسول خدا بزند، با یک کلام رسول خدا متحول شد و برگشت.

پناهیان گفت: پیوندی که بین مردم عراق و ایران در ایام اربعین برقرار می گردد، یکی از لحظه های بسیار زیبا و دیدنی است که فقط در این ایام شاهد آن هستیم. شما وقتی به عراق می روید به واقع در متن تمام زیبایی های جبهه و دفاع مقدس خودمان قرار می گیرید . این زیارت ها و رفتن به آنجا به جرات می توانم بگویم از هزینه هایی که قرار است صرف کارهای فرهنگی برای جوانان شود جلوگیری می کند . حضور در اربعین حسینی به واقع نورانی و تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: فقط با ادبیات هئیتی درمورد اربعین صحبت نکنیم بلکه باید اربعین را با انواع ادبیات بیان کنیم صرفا این ادبیات نباید فقط دینی و انقلابی باشد، بلکه باید با انواع ادبیات روشنفکرانه، بازاری، صنعتی و تا آنجایی که می توانیم این واقعه عظیم را بازگو کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: وقتی آمریکایی ها صدام را سرنگون کردند اصلا فکرش را هم نمی کردند که این بیداری اسلامی در آنجا اتفاق بیافتد. سال گذشته محکم ترین شعاری که زمین و زمان را به لرزه در می‌آورد لبیک یا حسین نبود بلکه ” لبیک یا زینب”‌بود. این شعار خیلی معنادار بود و اشاره به حرم حضرت زینب(س) و به رزمندگانی بود که در دفاع از آن حرم مطهر به شهادت رسیده بودند.

پناهیان به افراط و تفریط هایی که در آنجا  گاهی اتفاق می افتد اشاره و تاکید کرد: هر افراط و تفریطی در حرم اباعبدلله (ع) به تعادل می رسد و این کارهای افراطی گری که بعضی ها در آنجا انجام می دهند در بین سیل خروشان و باعظمت جمعیت حذف می گردد.

وی همچنین تأکید کرد: اگر کسی بخواهد اباعبدلله(ع) و واقعه ایشان را تحریف کند و یک اسلام آمریکایی نمایان کند، مردم فطرت پاکی دارند و متوجه می شوند و حتی کافی است کسی روضه حضرت علی اصغر(ع) را بخواند، دیگر لازم نمی شود کسی کار خاصی در برابر این تحریف ها انجام دهد بلکه روضه اباعبدلله(ع) کار خودش را با فطرت های پاک انسان ها انجام می دهد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: این تحریف ها ناشی از سبک مغزی است که عملاً نیاز به نقد هم ندارد. بعضی‌ها علاقه دارند که این واقعه را تحریف کنند ولی بدانند که واقعه کربلا تحریف نشدنی است؛ همانطور که عاشورا تحریف شدنی نیست و انقلاب ما هم از عاشورا گرفته شده است.

پناهیان افزود:درهای رحمت الهی در اربعین گشوده می شوند که باید به گشوده تر شدن درهای رحمت الهی بیشتر کمک کنیم؛ چرا که حداقل تلاش ما برای نشان دادن تصاویر پیاده روی در اربعین، کمک به جبهه حق است.

وی همچنین گفت: زیبایی هایی در حماسه اربعین وجود دارد که کسی نمی‌تواند چشم خودش را روی آن ببندد و انقلابیون از این حضور پرشور و حماسه بزرگ، برای استکبار ستیزی روحیه می‌گیرند و دیگران هم حداقل سیاهی لشکر این حماسه بزرگ می شوند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: امروز نه تنها مردم بلکه بسیاری از نخبگان سیاسی و فرهنگی در جامعه هنوز حماسه اربعین را درک نکرده‌اند و جای ذاکرین اباعبدالله الحسین در این پیاده روی خالی است، به طوری که سینه زنان ابا عبدالله این روزها در پیاده روی اربعین از ذاکرین و مداحان جلوافتاده اند.

پناهیان تأکید کرد: کسانی که سر سفره اباعبدالله نشسته اند شامل تمام سیاستمداران، عناصر فرهنگی به ویژه هیئتی‌ها موقعیتی به نام پیاده‌روی اربعین را باید بیشتر درک کنند و این میعادگاه نیازمند پشتیبانی بیشتری است؛ حماسه اربعین ادامه حماسه عاشورا و مقدمه حماسه ظهور است و هرکس با اربعین ارتباط برقرار کند می‌تواند این را درک کند.

وی همچنین تأکید کرد: پیاده روی اربعین یک رسم عربی یا ملیتی نیست؛ بلکه یک رسم دینی است که در روایت‌های بسیاری عبادتی بالاتر از پیاده روی در راه خدا و اهل بیت علیهم السلام نیست و پیاده روی در اربعین هم از همین روایات گرفته شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه