آیا دولت باید نظارت خود را بر بازار نان بیشتر کند؟

با تصمیم دولت از روز دوشنبه قیمت نان در سراسر کشور افزایش یافت؛ اما ضعف نظارت سبب شده فعلا بازار نان روزهای خوبی را سپری نکند.

آیا دولت باید نظارت خود را بر بازار نان بیشتر کند؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مشرق، با تصمیم دولت از روز دوشنبه قیمت نان در سراسر کشور افزایش یافت؛ اما ضعف نظارت  سبب شده فعلا بازار نان روزهای خوبی را سپری نکند.

پیش از این هم زمان با مرحله اول هدفمندی یارانه ها در سال ۱۳۸۹ قیمت نان افزایش یافته بود که دولت دهم بابت آن، رقم یارانه نقدی را ۵ هزار تومان افزایش داد. طبق تصمیمات دولت دهم، یارانه نقدی به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که ۴۰۵۰۰ تومان مربوط به یارانه انرژی و ۵۰۰۰ تومان مربوط به یارانه نان بود.

با کنار رفتن دولت دهم، ادامه هدفمندی یارانه ها به دوش دولت جدید افتاد. بدین ترتیب دولت یازدهم از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۳، مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را با افزایش قیمت حامل های انرژی آغاز کرد اما افزایش قیمت نان را تاکنون به تاخیر انداخته بود.

در حالی که دولت حداکثر افزایش قیمت نان را ۳۰ درصد اعلام کرده، اما در مناطق مختلفی از کشور قیمت نان بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در همین زمینه، محمد شکری نماینده مردم رضوانشهر و تالش در مجلس گفت: آقای نوبخت مصاحبه کرده و گفته دولت تصمیمی برای افزایش قیمت نان ندارد ولی به نانوایان اجازه دادیم که ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند.

وی افزود: بالاخره دولت موافق این افزایش قیمت است یا مخالف، به طور شفاف روشن شود که این افزایش قیمت از سوی دولت است یا نه.

این نماینده مجلس ادامه داد: چند درصد افزایش قیمت اعلام شده به طوری که در برخی استانها ۳۰ درصد، در برخی شهرستانها ۶۰ درصد، در برخی مناطق ۵۰ و در برخی مناطق ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته ایم.

شکری گفت: قیمت نان را افزایش داده ایم، اما دهک های پایین با چه رقمی باید زندگی کنند. وقتی یارانه ۴۵ هزار تومانی افزایش نیافته این افراد درآمد خود را از کجا تامین کنند.

همچنین به گزارش خبرگزاری ها و سایت های خبری، در برخی شهرها قیمت نان تا ۱۰۰ درصد هم افزایش یافته است. از جمله این شهر‌ها، شیراز است که اخبار رسیده از آنجا حکایت از افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ نان‌های سنگک و بربری و رسیدن نرخشان به هزار تومان برای هر قرص نان خبر می‌دهند. در اردبیل نیز قیمت نان ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

به نظر می رسد ضروری است دولت برنامه ای جدی برای مقابله و نظارت بیشتر در این بازار ترتیب دهد.

* تبعات گران شدن نان

علاوه بر نابسامانی در نرخ افزایش قیمت نان، این موضوع تاثیری منفی بر وضعیت رفاهی مردم کشور خواهد داشت.

بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، نان مهمترین منبع تامین کالری دریافتی خانوارهای شهری و روستایی کشور است و حذف یارانه نان، سفره خانوارهای کم درآمد را خالی تر خواهد کرد.

در همین ارتباز دکتر علیرضا مرندی نماینده تهران در مجلس نیز درباره گران شدن نان اظهار داشته است: قیمت نان حتی اگر ۱۰ برابر هم افزایش یابد ممکن است در زندگی من و امثال من تاثیر نداشته باشد اما برای اقشار ضعیف جامعه که نان در سبد غذایی آنها سهم مهمی دارد، قطعا مشکل ساز خواهد بود.

وی تاکید کرد: تمامی تصمیمات و برنامه ریزی ها باید در جهت حمایت و کمک به اقشار آسیب پذیر باشد، در حال حاضر یارانه نفت و بنزین به تمامی اقشار جامعه پرداخت می شود و این ظلم بزرگی است و باید این یارانه به افرادی که واقعا مستحق هستند پرداخت شود و برای انجام این کار هم دولت نباید نگران مسائل سیاسی آن باشد چرا که با سیاسی کاری نمی توان کشور را اداره کرد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی تاکید کرد: باید به جای گران کردن نان از افرادی همچون من و امثال من مالیات بیشتر گرفته و به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر جامعه کمک شود و این عدالت است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه