سردار دیار ما! سوء استفاده ها می‌کنند ازنامت؛اما یادت گرامی‌باد

خیلی ها در راه مبارزه با تو ماندند و عده ای اندک، خونت را به بازی گرفتند و عده ای هم نامت را به رسم پیروزی طیف و جریانشان بیرق کرده اند و ما مانده ایم و دشمنان هر روزمان.

سردار دیار ما! سوء استفاده ها می‌کنند ازنامت؛اما یادت گرامی‌باد
به گزارش ۸دی نیوز، یازدهم آذر ماه سالروز شهادت سردار سپاه اسلام میرزا کوچک جنگلی است که با نهضت جنگل سرنوشتی بی نظیر را برای ایران و گیلان زمین و سرنوشت دینی ملت و دیارش را تغییر داد.
۹۳ سال از شهادت میرزا کوچک می‌گذرد اما هنوز خاطره این مرد بزرگ در گیلان و ایران اسلامی زنده و ماندگار است، ملت‌های آزاده دنیا با الگو از این سردار بزرگ در حرکت و مسیر آینده خود بیش از گذشته درس گرفتند.
mirzakoochak
میرزا کوچک شخصیتی دیندار، آزاده و مبارز بود که در زمان خودش با توجه به خفقانی که وجود داشت به مبارزه با روس‌ها، قزاق و استبداد کهن انگلیس و دولت وقت پرداخت و یک حرکت عظیم انجام داد و تصمیم درست گرفت و سرمایه‌ای برای آزادگان کشور و آنهایی شد که در این مسیر و راه قرار گرفتند.
میرزا کوچک جنگلی با نیت الهی و الگو قرار دادن مکتب امام حسین(ع) برای مبارزه با جور، ستم، استبداد و استعمار قیام کرد. میرزا در این راه تنها نبود ، فرهیختگان آزادیخواهی همچون دکتر حشمت و میرزا حسین کسمایی و غیورمردان دیگری همچون حسن آلیانی و شیخ علی شیشه بر از طبقات معمولی جامعه و حاج احمد کسمایی از تجار معتبر و روشنفکر گیلان و دیگر آزادیخواهان ،شیفته آرمانخواهی و آزادگی این بزرگمرد برای کسب استقلال موطنشان با وی هم پیمان شدند.
3265
سر میرزا در گورستان حسن‌آباد تهران در نقطه نامعلومی دفن شد که بعدها از جانب یاران جنگلی محل دفن شناسایی شد و چند سال پس از این واقعه که گورستان حسن‌آباد شبانه‌ زیر و رو می‌شد تا تاسیسات آتش‌نشانی در آنجا مستقر شود، سر کوچک خان توسط آزادیخواهان که در لباس کارگران شب درآمده بودند ربوده شد و با کمک میرزاخان سیگاری به رشت انتقال یافت و در اختیار کربلایی کاس آقا «حسام» معروف به خیاط که از وفاداران به آزادی بود قرار گرفت که در جلسه‌ای شبانه مورد شناسایی و تایید یاران جنگلی حاضر قرار گرفت و سپس در ایوان مرقد سلیمان‌داراب به امانت سپرده شد.
در سال ۱۳۲۱ خورشیدی جسد میرزا کوچک خان طبق وصیتی که کرده بود پس از تحصیل فتوا از مجتهدان زمان از گیلوان به رشت انتقال یافت و در زیر تپه‌ای مقابل بقعه سلیمان‌داراب به خاک سپرده شد که بعدها بر آن بارگاهی ساختند.
میرزا، عاملی برای مقابله با نظام استبداد
میرزا در برابر اهداف روس‌ها در کشور بی‌تفاوت نبود و برای نجات میهن به پا خواست و روحیه پرشور میرزا مهم‌ترین عامل برای مقابله با استبداد بود. این امر نباید فراموش شود ضمن اینکه ایران طبق قرارداد ۱۹۰۷ فروخته شده بود و میرزا تنها با رضاخان مبارزه نکرد بلکه با چهار کشور جنگید. مبارزه با استبداد داخلی مرحله نخست مبارزات میرزا کوچک خان و پیوستن به مشروطه بود.
میرزا کوچک علاقه‌های مذهبی داشت و استخاره می‌کرد و با خدای خود خلوت داشت و به ‌موقع موضع و اهداف دشمن در گیلان را شناسایی و در برابر آن ایستادگی کرد.
میرزا از همکاری با دولت عثمانی سر باز زد و علیه پان تورانیسم وارد جنگ شد.
کتاب‌های خاطرات سرهنگ صادق ادبی، پیش به سوی شرق، سردار جنگل، اوضاع اقتصادی ایران، بررسی وضعیت کارگران در باکو و … را از جمله مهم‌ترین منابع معتبر برای شناخت شخصیت واقعی میرزا کوچک خان جنگلی است
میرزا مردی برآمده از بطن مردم
نام این سردار بزرگ در تاریخ تشیع گیلان مانند نگینی می‌درخشد و راه او الگویی برای انسان‌های ظلم ستیز و آزادی‌خواه است و میرزا کوچک مردی برآمده از بطن مردم انقلابی گیلان بود که توانست با مجاهدت و ایثار خود در دفاع از اسلام و مظلومان نام و یاد و خود را در این مرز و بوم به یادگار بگذارد.میرزا کوچک خان افتخاری برای استان سرسبز گیلان است و مردم با شنیدن نام و یاد این روحانی وارسته همواره احساس غرور می‌کنند.سردار اسلام مرگ با عزت را به مرگ با ذلت و خواری ترجیح داد
میرزا کوچک آزاده‌ای است که دلش جز برای رهایی ملتش از بند استبداد و استکبار نمی‌تپید و ثابت کرد که شیعه در هر زمان احساس تکلیف کند به پیروی از سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) علیه ظلم بپا می‌خیزد و عاشورایی دیگر بر پا می‌کند.
انتخاب مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت از ویژگی میرزا کوچک بود که به تأسی از امام حسین (ع) آن را در مبارزه خود علیه استبداد به‌کار برد و تلاش تمام دلسوزان و گیلانیان باید بر تداوم چنین حرکت‌هایی باشد.
اما وضع امروز سردار دیار ما…
 جان فدا نموده ای برای جان دینت و آبروها نثار کرده ای برای دیارت. امروز ثمره ات به کام نشسته و همه در پشت پرده حقیقت به جانفشانی هایت پی برده اند میرزا.
خیلی ها در راه مبارزه با تو ماندند و عده ای اندک خونت را به بازی گرفتند و عده ای هم نامت را به رسم پیروزی طیف و جریانشان بیرق کرده اند و ما مانده ایم و دشمنان هر روزمان. سردار دیار ما! اندکش را می گویم، عده ای از نامت سوء استفاده ها می کنند تا نانی بدست آوردند، اما یادت گرامی باد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه