دیکتاتور مصر، پسران و معاونانش از همه اتهامات «فساد» و «قتل» تبرئه شدند

جلسه نهائی محاکمه و اعلام حکم رئیس جمهور مخلوع مصر در پرونده معروف به پرونده قرن برگزار شد و مبارک، پسرانش، وزیر کشور وقت و معاونانش از همه اتهامات این پرونده تبرئه شدند

دیکتاتور مصر، پسران و معاونانش از همه اتهامات «فساد» و «قتل» تبرئه شدند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، جلسه نهائی محاکمه «حسنی مبارک» رئیس جمهور برکنار شده مصر به ریاست قاضی «محمود کامل الرشیدی» برگزار شد.

حکم بی‌گناهی مبارک در پرونده‌ فساد و قتل معترضان

دادگاه جنائی قاهره که پرونده مبارک در قتل معترضان را برای بار دوم بررسی می‌کند و پیش از آن حکم حبس ابد برای مبارک در این پرونده صادر شده بود، اعلام کرد که دادگاه حق بررسی این پرونده را ندارد و تمام اتهامات مربوط به قتل معترضان از مبارک ساقط شده و به این ترتیب وی تبرئه شد.

قاضی الرشیدی حسنی مبارک را از اتهام پرونده صادرات گاز به اسرائیل، تبرئه کرد و این دادگاه همچنین حبیب العادلی وزیر کشور وقت مبارک و مشاورانش از اتهام مشارکت در قتل معترضان تبرئه کرد.

دادگاه همچنین اعلام کرد که تاریخ دادخواست مربوط به اتهامات مربوط به فساد مبارک و پسرانش و «حسین سالم» تاجر فراری مصری منقضی شده است.

به گزارش پایگاه خبری «الیوم السابع»، «علاء و جمال مبارک» پسران مبارک که علاوه بر «حبیب العادلی» وزیر کشور وقت مبارک از دیگر متهمان این پرونده به شمار می‌روند، پیشتر به آکادمی پلیس قاهره منتقل شده بودند.

حضور خانواده‌های قربانیان در اطراف دادگاه

در حالی که خانواده‌های قربانیان اعتراضات انقلاب ۲۵ ژانویه در برابر آکادمی پلیس قاهره استقرار پیدا کرده‌اند،‌ قرار است امروز حکم نهائی به اتهام قتل معترضان در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۱ که منجر به سقوط مبارک شد امروز قرائت شود که قابل اعتراض خواهد بود.

احتمال صدور حکم بی گناهی مبارک

در همین خصوص، تلویزیون «روسیا الیوم» از قول مقامات سیاسی در قاهره خبر داد که احتمالاً‌ حسنی مبارک از اتهاماتی که به وی وارد شده تبرئه خواهد شد و حکم آزادی وی از زندان صادر می‌شود.

تدابیر شدید امنیتی در قاهره

هم‌اکنون، تدابیر امنیتی ویژه‌ای در شهر قاهره و در نزدیک محل دادگاه در آکادمی پلیس است، به اجرا درآمده تا درگیری میان طرفداران و مخالفان مبارک روی ندهد.

تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن محاکمه مبارک

کارشناسان مصری معتقدند که مانور گسترده رسانه‌های مصری در طول هفته گذشته بر فراخوان اسلامگرایان مصر برای تظاهرات، تلاشی برای کم اهمیت جلوه دادن جلسه محاکمه مبارک و احتمال تبرئه وی است.

آخرین دفاعیات مبارک

مبارک چند ماه پیش برای اولین بار بعد از برکناری در دادگاه شخصا از خود دفاع کرد و ضمن شرح اقداماتی که در دوره حاکمیت وی روی داده، مدعی شد که دستور قتل معترضان را صادر نکرده بود (جزئیات بیشتر).

درحالی دادگاه قاهره حسنی مبارک را درباره درگیری‌های سال ۲۰۱۱ بی‌گناه می‌داند که هفته گذشته دادستانی مصر برای محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر توسط نظامیان، حکم اعدام به دلیل خیانت به کشور درخواست کرده است.

بیوگرافی دیکتاتور مخلوع مصر

«محمد حسنی سید مبارک» متولد  ۴ می ۱۹۲۸ چهارمین رئیس جمهوری جمهوری عربی مصر بود.

او در بیست سالگی از آکادمی نظامی مصر فارغ‌التحصیل شد، در پایان جنگ یوم کیپور در اکتبر ۱۹۷۳، به خاطر موفقیت نیروهای تحت امرش به مقام فرماندهی نیروی هوایی مصر ارتقا یافت.

وی پس از مدتی تا مقام «معاون رئیس‌جمهور مصر» بالا رفت. حسنی مبارک پس از ترور انور سادات در ۶ اکتبر ۱۹۸۱ به ریاست جمهوری رسید.

در پی هفده روز اعتراضات سراسری در مصر، که عمدتاً در میدان التحریر قاهره برپا شد، مبارک در یک سخنرانی تلویزیونی، اعلام کرد در سمت خود باقی خواهد ماند تا شرایط را برای انتقال صلح‌آمیز قدرت را آماده کند اما در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ میلادی، یک روز پس از این مصاحبه، با بیانه‌ای که از طرف معاونش عمر سلمیان منتشر شد، در هیجدهمین روز اعتراض عمومی مردم مصر با اشاره به شرایط دشوار کشورش، از ریاست جمهوری استعفا و قدرت را به «شورای عالی نیروهای مسلح مصر» واگذار کرد.

تنها چند هفته بعد از سقوط مبارک در ۱۳ آگوست اولین جلسه محاکمه مبارک آغاز شد و وی به اولین رئیس جمهور مصری تبدیل شد که در برابر نهاد قضائی مصر محاکمه می‌شود (جزئیات بیشتر).

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه