گله نمایندۀ محترم ولی فقیه باید به گونۀ دیگری مطرح می شد

بنده برای جایگاه نمایندۀ ولی فقیه و شخص ایشان احترام زیادی قایل هستم. انتظار من به شخصه این بود که با توجه به درایتی که در ایشان سراغ دارم از تریبون نماز جمعه برای مطرح کردن این مسئله استفاده نکنند.

گله نمایندۀ محترم ولی فقیه باید به گونۀ دیگری مطرح می شد

به گزارش ۸دی نیوز، پایگاه خبری “رشت پرس” گفتگویی با دکتر رضا جمشیدی چناری، عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت و رئیس سال گذشته شورای اسلامی شهر رشت انجام داده است که بخش هایی از آن را با هم می خوانیم.

 

مهمترین دستاوردهای حاصله شورای اسلامی شهر رشت در زمان ریاست جنابعالی را بیان کنید .

چند محور در زمان ریاست بنده به پیش رفت که از نکات برجسته شورا در دوره چهارم می تواند باشد و در این دوره نیز به صورت پیدا و پنهان در حال پیگیری است . یکی از این محورها بحث ساماندهی رودخانه شهر رشت است که در مورد آن مسایل زیادی مطرح شد و حساسیت هایی را برای نهادهای اجرایی نظیر استانداری ، محیط زیست ، آب و فاضلاب و غیره ایجاد کردیم حتی این حساسیت ها در سطح ملی مطرح شد و نمایندگان مجلس نیز پیگیر این امر شدند .

*بحث ساماندهی رودخانه شهر رشت که در مورد آن مسایل زیادی مطرح شد و حساسیت هایی را برای نهاد های اجرایی ایجاد کردیم

آخرین دستاوردی که در این مورد بدست آمد جذب مشاور رتبه یک برای پیشبرد بحث مطالعات رودخانه ها است و این مطالعات نیز به صورت صرفا کتابخانه ای نیست بلکه راهکارهای فنی و مهندسی در آن لحاظ می شود و تا پایان امسال به اتمام می رسد . در خصوص ساماندهی رودخانه های شهر رشت شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نیز با شورا و شهرداری همراه شده است و در کنار یکدیگر در حال انجام این مهم هستیم دو گزینه ی جدی سرمایه گذاری در حال حاضر پیش رو داریم و در هفته ی آینده جلسه ای با حضور مشاوران و این سرمایه گذاران خواهیم داشت که اگر بتوانیم بصورت EPC یعنی طرح و اجرا پس از تایید دفتر سرمایه گذاری و مشاور در سال ۹۴ و ۹۵ کلنگ انجام آن را به زمین بزنیم ولو اینکه حتی ۲ کیلومتر از رودخانه ساماندهی شود و به صورت غیر نقدی این پروژه را آغاز کنیم.

*مطالعات ساماندهی لندفیل سراوان توسط یکی از دانشگاههای برجسته کشور در حال انجام است

مورد دیگری که به نظر بنده از دستاوردهای سال اول دوره ی چهارم شورای اسلامی کلانشهر رشت بوده حل معضل لندفیل سراوان است که بحث مطالعات ساماندهی آن توسط یکی از دانشگاههای برجسته کشور در حال انجام است و مطالعات آنها تا یکی دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید . در این مورد این مطالعات نیز دقت مجموعه شورا و شهرداری بر این امر است که مطالعات کتابخانه ای نباشد . در زمینه ی فاز دو مطالعات احداث تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان اسناد مناقصه آن هم توسط مشاور ارایه می شود تا در سال ۹۴ در بودجه ی شورا این موضوع را لحاظ کنیم .

*تنها مشکلی که در حال حاضر وجود دارد تحویل زمین از منابع طبیعی برای بحث احداث تصفیه خانه است که با رایزنی هایی این موضوع در حال انجام است .

در خصوص نهضت آسفالت نیز فعالیت هایی انجام شده که البته هنوز این سیاست ها نمود خارجی پیدا نکرده است . در مجموعه شورا به این نتیجه رسیدیم که در سالهای گذشته در شهر رشت توجه ای به کیفیت آسفالت نشده است و به نوعی هزینه ای که از این بابت شده دور ریختن منابع مالی بوده است ، یعنی بدون توجه به زیر سازی های لازم و تکنیک های اجرا این آسفالت در سطح شهر صورت گرفته است .

*در سالهای گذشته بدون توجه به زیر سازی های لازم و تکنیک های اجرا آسفالت در سطح شهر صورت گرفته است .

در کارگروه نهضت آسفالت به این سمت پیش رفتیم که از محل تسهیلات وامی که در بودجه سال ۹۴ دیده شده سازمان عمرانی شهرداری رشت را تقویت کنیم تا با خرید ماشین آلات حرفه ای که بتواند آسفالت را به صورت مدرن اجرا کند ، بحث بازیافت آسفالت و غیره که تا این لحظه هنوز نتوانستیم خروجی خوبی به مردم نشان دهیم .

 

علت اصلی استیضاح آقای خلیلی شهردار رشت چه بوده است ؟

استیضاح و برکناری آقای خلیلی دلیل این مورد نیست که بگویم ایشان کاری را در زمان تصدی شان در سمت شهرداری انجام نداده اند . فعالیت هایی که صورت گرفت همگی در بودجه سال ۹۳ توسط شورا لحاظ شده بود و قبل از تبیین بودجه نیز بصورت غیر رسمی صحبت هایی در این زمینه ها مطرح شده بود ، نظیر مطالعات پروژه ساماندهی رودخانه های شهر رشت ، بحث لندفیل سراوان ، جمع آوری آبهای سطحی ، بیمه آتش سوزی و غیره .

*آقای خلیلی (شهردار اسبق) از خود چهره یک مدیر مقتدر را نشان ندادند و از ماههای پایانی سال ۹۲ بحث استیضاح آقای خلیلی کلید خورد

اما بحثی که در این میان مطرح است این مورد می باشد که یک مدیر باید اقتدار لازم و آن جسارت کافی را داشته باشد . ایشان از خود چهره یک مدیر مقتدر را نشان ندادند و از ماههای پایانی سال ۹۲ بحث استیضاح آقای خلیلی کلید خورد .

آن زمان این قضیه مدیریت شد و در فصل بهار ۹۳ بحث استیضاح دوباره اوج گرفت اختلافی با اعضای شورا ایشان پیدا کردند . بنده مساله شخصی و اختلافی با آقای خلیلی نداشتم و در روز نخست انتخاب ایشان نیز تصور بنده این بود که وی مدیر اجرایی بوده ا ند و ۲۰ سال در سه منطقه تهران در سمت شهردار فعالیت داشته اند و فرد سیاسی هم نبودند پس می توانند گزینه ی خوبی باشند .

*دو اشکال اساسی در آقای خلیلی به عینه مشاهده کردیم یکی اینکه خلاف واقع سخن می گفتند و دیگری گفته های خود را تکذیب می کردند .

در برخی محافل و رسانه ها عنوان شد که یکی از دلایل برکناری ایشان تحصیلات شان بود ، خیر اینچنین نیست چون ما همگی از روز اول تحصیلات ایشان را می دانستیم که مدرک معادل کارشناسی الهیات بود و هیچ ربطی به حوزه ی شهری هم نداشت . اما این دلیل نمی شود چون افرادی در کشور هستند که مدیران مقتدر و موفقی در حوزه ی فعالیت اجرایی اند اما تحصیلاتشان غیر مرتبط است .

*آقای خلیلی شهردار سیاسیون شده بود

آقای خلیلی فرد صادقی نبودند و جایگاه ایشان از سوی اعضای شورا زیر سوال رفت و متاسفانه ایشان شورا را رها کردند و به سمت و سوی چهره های سیاسی رفتند و نظرات آن افراد را تمکین کردند . آقای خلیلی شهردار سیاسیون شده بود .

 

واکنش مسئولان عالی استان و علی الخصوص نماینده ولی فقیه در استان گیلان در واکنش به برکناری شهردار چگونه ارزیابی می کنید؟

*بنده برای جایگاه نماینده ی محترم ولی فقیه و شخص ایشان احترام زیادی قایل هستم . انتظار من به شخصه از نماینده معزز ولی فقیه این بود که با توجه به درایتی که در ایشان سراغ دارم از تریبون نماز جمعه برای مطرح کردن این مسئله استفاده نکنند .

چون اگر شورا کاری را در زمینه ی استیضاح و برکناری شهردار انجام داده است در حوزه ی قوانین تعیین شده و آیین نامه های نظام مقدس جمهوری اسلامی است و کار خلافی صورت نگرفته ، لذا با تمام احترامی که برای ایشان قائل هستم اما تصور می کنم که گله مندی نماینده ی محترم ولی فقیه باید به گونه ی دیگری مطرح می گردید . حتی در زمینه انتخاب اعضای شورای شهر توسط مردم اگر نارضایتی وجود دارد در خصوص مشاغلی که برخی از اعضای شورا در قبل داشته اند ، قانون این اجازه را به فرد داده است که بتواند بر آن اساس خود را برای عضویت در شورا کاندید کند.

 

دلایل عدم همکاری و استعفای برخی از مشاوران شورای اسلامی کلانشهر رشت را بیان کنید؟

انتظاری که اینجانب از سردار امیر گل داشتم این بود که حلقه اتصال شورای شهر با ارکان اجرایی باشد . ارکانی نظیر سیاست گذاری ها در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی و … چون ایشان فردی بازنشسته و با تجربه ای می باشند که مورد وثوق خیلی از افراد هستند

*اما بدون تعارف باید بگویم که انتظارات بنده توسط سردار امیر گل تامین نشد و البته خیلی از همکاران شورای شهر نیز در این مورد مقصر بودند

خیلی از اعضای شورای شهر که با ایشان نیز صمیمی بودند در مورد انتخاب ایشان در صحن شورا به من اعتراض می کردند و البته آقای امیر گل نیز تحت فشار همین افراد به این مرحله رسیدند که خودشان استعفا دادند .

 

در زمینه ی پایگاههای خبری بی هویت که جنابعالی همواره در نطق هایتان بر نقش آنها در تشویش افکار عمومی اذعان داشتید توضیح دهید .

در جریان استیضاح آقای خلیلی برخی از این پایگاههای بی هویت که به نوعی اجیر شهردار وقت شده بودند باعث تشویش افکار شدند . البته جایگاه پایگاههای خبری مجوزدار که شان و منزلت خود و دیگران را در نظر می گیرند کاملا محفوظ است چون این پایگاهها مجوز خود را از مجاری قانونی دریافت کرده اند .

*اما پایگاههایی که به صورت یک شبه و بدون هیچ پشتوانه ی رسمی شکل گرفته اند و منافع خود را در نظر می گیرند به روند فعالیت مدیران شهری لطمه می زنند

این پایگاهها در آن پروسه زمانی گاهی از شهردار وقت دفاع می کردند و گاهی از عضو خاصی در شورا و نقش تفرقه افکنی در جریانات داشتند . پرونده های حقوقی شهرداری را اسکن کرده و در سایت در معرض دید مخاطبان قرار می دادند و روز دیگر به دنبال کسب رضایت از شورا بودند . اینگونه برخوردها در فضای رسانه به مانند سم و آفتی برای شهر است . در خواست بنده از دستگاههای نظارتی خصوصا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان امر این است که جلوی فعالیت این پایگاهها گرفته شوند چون این رسانه های بی هویت حق ندارند که باعث تشویش اذهان عمومی به هر نحوی شوند .

 

 آیا تاکنون اقدامی از طرف شورای اسلامی کلانشهر رشت علیه برخی از پایگاههای خبری صورت گرفته است

*برای برخی از این پایگاههای خبری شکایت هایی صورت گرفته که در مراحل نهایی است و انتظار ما از دستگاه قضایی این است که مجددانه پیگیر فعالیت این پایگاه ها و مشخص کردن جایگاهشان در رسانه باشند و شورای شهر نیز مصمم شده است که از ورود نمایندگان این پایگاهها به شورا جلوگیری نماید .

 

آینده ی مدیریت شهری و انتخاب شهردار را تا پایان سال ۹۳ چگونه پیش بینی می کنید ؟

در تلاش هستیم که گزینه ی مناسب را برای شهرداری رشت انتخاب کنیم .

*اینبار کار سختی در پیش داریم چون سعی بر این است که انتخاب شهردار از افراد بیرونی نباشد و سیاسیون هم دخالتی در این امر نداشته باشند چون از این مجرا شورای شهر رشت متحمل ضررهای زیادی شد .

قبل از اینکه دوره ی سرپرستی سه ماهه ی اول سپری شود فردی را انتخاب کنیم که تا قبل از اتمام سال ۹۳ پروسه صدور حکم از وزارت کشور نیز انجام شود . در خصوص تبیین بودجه ی سال ۹۴ نیز این مهم با قدرت و خیلی دقیق تر از سال گذشته انجام خواهد شد .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه