کشف تاسیسات آبی دوره قاجار در رشت

معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به کشف تاسیسات آب و فاضلاب دوره قاجار در رشت، گفت: قدمت شهر رشت با همکاری شهرداری و شورا پژوهش می‌شود.

کشف تاسیسات آبی دوره قاجار در رشت

به گزارش ۸دی نیوز، مجید اخوان در گفت‌و‌گویی با اشاره به کشف تاسیسات آب و فاضلاب تاریخی در این شهر اظهار کرد: باستان‌شناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با عملیات پی‌گردی نجات‌بخشی سازه مکشوفه در خیابان رسالت شهر رشت، شاهد نخستین سازه تاسیسات آب و فاضلاب با قدمت دوران قاجار شدند.

وی با بیان اینکه در خرداد امسال هنگام انجام عملیات خاکبرداری هدایت و کنترل آب‌های سطحی در خیابان رسالت رشت، ماشین آلات شهرداری به بقایایی یک سازه معماری قدیمی برخورد کردند، اظهار کرد: بررسی بر روی تاسیسات مکشوفه با تعطیلی ادامه روند پروژه از همان زمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به بازدید کارشناسان باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی گیلان، گفت: پس از بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که سازه مکشوفه در بر دارنده بقایایی از یک فاضلاب قدیمی در شهر رشت است.

اخوان تصریح کرد: این سازه بقایایی بر جای مانده یک سازه مربوط به تاسیسات آب‌رسانی یا کنترل و دفع آب‌های سطحی و یا فاضلاب شهری رشت است که در دوره اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی با اصول فنی و مهندسی ساخته شده بود.

وی با اشاره به قدمت این تاسیسات و گمانه‌زنی کارشناسان، گفت: پژوهش‌های گمانه زنی جدیدی برای تعیین قدمت شهر رشت براساس مستندات باستان شناسی تعریف شده و به زودی با همکاری شهرداری رشت و شورای اسلامی این کلانشهر اجرایی می‌شود.

معاون میراث فرهنگی گیلان، با اشاره به ضخامت  قوس ۴۰سانتی‌متری این سازه، اظهار کرد: ارتفاع دهانه این طاق از زیر سقف گنبد قوسی شکل تا زیر کف مسیر گذر آب ۱۶۰ سانتی‌‌متر بوده و عمق نهایی این سازه از سطح ترانشه تا بستر کف آن بیش از سه متر است.

اخوان با اشاره به کشف کوزه خمره‌ای در فومن نیز گفت: این خمره مربوط به دوران قاجار بوده و در روستای خشکنودهان فومن کشف شده است و کاوش‌ها در این منطقه ادامه دارد.

وی با  بیان اینکه میراث فرهنگی یادگار نیاکان و هویت گیلان است، گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیشترین زمان و نیروی انسانی خود را معطوف حفاظت از آثار تاریخی استان کرده است.

اخوان، بررسی و شناسایی میراث فرهنگی غیر منقول و پیشنهاد ثبت آنها در فهرست آثار ملی را از وظایف معاونت میراث فرهنگی گیلان دانست و خاطرنشان کرد:  انجام امور مربوط به تاریخ‏گذاری و تهیه جدول تاریخ‏نگاری در محوطه‏های باستانی با توجه به مطالعات پژوهشکده باستان‏شناسی و تهیه طرح‏های اضطراری و اساسی در مورد حفاظت، استحکام‏بخشی، مرمت، ساماندهی و احیاء میراث فرهنگی غیرمنقول و اجرای آنها از دیگر وظایف این معاونت است./ تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه