کاهش ۳۵ درصدی مصرف آرد و نان در گیلان

مدیرکل آرد و غله گیلان عصر دیروز در شورای آرد و نان آستانه‌اشرفیه به کاهش بین ۳۰ تا ۳۵ درصدی مصرف آرد در استان گیلان خبر داد.

کاهش ۳۵ درصدی مصرف آرد و نان در گیلان

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از آستان خبر، مهندس رمضان کامران پی با اعلام این خبر افزود: با اجرای سیاست‌های دولت در خصوص اختصاص سرانه آرد برای هر نفر که مقدار ۷ کیلوگرم درماه است توانسته‌ایم از اسراف در بخش توزیع آرد و نان موفقیت‌هایی کسب نماییم.

وی با اشاره به اجرای طرح کارد کس در استان گیلان ادامه داد: با اجرای این طرح نانوایی‌ها شهرستان با پیوستن به این سامانه می‌توانند سهمیه خود را ماهانه به‌طور کامل دریافت دارند.

همین مقام مسئول به بخش یارانه‌های پرداختی دولت در بخش آرد و نان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: هرماه بالغ‌بر ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان که سالانه بالغ‌بر ۲۱۰ میلیارد تومان است در گیلان یارانه آرد و نان پرداخت می‌شود.

مهندس کامران پی به خرید تضمینی گندم و هزینه‌های آن اشاره کرد و گفت: درحالی‌که گندم برای دولت یک هزار یک‌صد و پنجاه تومان هزینه دارد باقیمت ۴۳۵ تومان در اختیار کارخانه‌ها آرد و نان قرار می‌دهد و دولت برای هر کیلو گندم ۶۸۵ تومان یارانه پرداخت می‌نماید.

وی با تأکید بر اینکه ما پرداخت به‌صورت نقدی از سوی نانوایان نداریم و به‌صورت الکترونیکی کارها انجام خواهد گرفت اظهار کرد: دولت برای شفاف‌سازی با همکاری بانک سپه اقدام به سامانه کارد کس نانوایان نموده است که کار توزیع آرد یارانه‌ای با دقت بیشتری انجام گیرد.

کامران پی به بعضی از آمارهای ارائه‌شده به استان برای دریافت آرد بیشتر اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بعضی از شهرستان‌ها هنوز آمار درستی از تعداد نانوایی‌های شاغل در آن شهرستان را به ما ارائه نداده‌اند.

در این نشست بخشدار مرکزی آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه نان در سبد خانوار مصرفی ایرانیان است گفت: ما مسئولین اجرایی وظیفه‌داریم که سیاست‌های دولت را در این بخش در هر شرایطی اعمال نماییم.

مهندس فرامرز مصطفوی درباره مشکلات نانوایان شهرستان آستانه‌اشرفیه افزود: با مشاهده لیست نانوایان و مقدار آرد اختصاصی به آن‌ها می‌توان عدالت را در رویه سهمیه برای آنان در نظر گرفت.

بخشدار مرکزی آستانه‌اشرفیه با طرح این سؤال که آیا با ۴۰ الی ۵۰ کیسه آرد در ماه می‌توان یک نانوایی را اداره کرد گفت: عدم ساماندهی در توزیع سبب کاستی های در شهر و روستا شده است که باید مدیریت جدیدی اعمال شود.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان آستانه‌اشرفیه به تشریح مشکلات فراروی این اتحادیه پرداخت و گفت: از ۱۹۳ نفر که در این شهرستان دارای پروانه کسب هستند ۱۷ نفر از نانوایان فاقد پروانه نیز در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

علیرضا تیر دست با اشاره به نیاز شهرستان به آرد بیشتر گفت: ما تلاش داریم که شهرستان آستانه‌اشرفیه که یک شهر مذهبی است از سهمیه آرد فوق‌العاده‌ی بیشتری برخوردار باشد.

رئیس اتاق اصناف آستانه‌اشرفیه با اشاره به سهمیه سرانه ۷ کیلویی برای هر نفر گفت: این شهرستان بالغ‌بر ۱۸ هزار کیسه آرد در طی یک ماه دریافت می‌کند که محدودیت‌هایی را برای نانوایی‌های این شهرستان به وجود آورده است.

قربان رعنای رئوف بابیان اینکه هرگونه محدودیت در صدور پروانه کسب لغو شده است افزود: افراد متقاضی با نامه‌های مختلف از اشخاص حقوقی برای دریافت پروانه نانوایی مراجعه می‌کنند که گروه نظارت با اعمال سیاست‌های شهری می‌تواند صدور پروانه جدید را محدود سازد.

رئیس جهاد کشاورزی آستانه‌اشرفیه که بر اساس دستورالعمل دولت کار ساماندهی و توزیع آرد را در شهرستان از اداره صنعت، معدن و تجارت گرفته است گفت: نان که قوت غالب مردم ایران است باید برای آن حساب ویژه‌ای را باز کرد.

گودرز کمال پور افزود: از جایی که جهاد کشاورزی این مسئولیت را پذیرفته است دغدغه‌های ذهنی برای ما ایجادشده است وباید تدبیری اندیشید که مجموعه کارگروه شورای آرد و نان بتواند مشکلات را رسد کند.

وی خاطرنشان کرد: بجای نامه‌نگاری و پاسخ به اشخاص حقوقی با شورا آن‌هایی را که دارای پروانه هستند سهمیه آرد را در نظر بگیر د و اگر آرد فوق‌العاده‌ای هم به شهرستان تعلق گرفت در بین آن‌ها توزیع شود.

در نشست کارگروه شورای آرد ونان آستانه‌اشرفیه کارشناسان استان به سوال‌های مطرح‌شده و چالش‌های فراروی این شهرستان در بخش حمل‌ونقل آرد، ذخیره‌سازی آرد برای مدیریت بحران، ایجاد انبارهای برای ذخیره آرد در نانوایی‌ها سامانه ثبت اطلاعات نانوایی‌ها و خرید آرد از طریق بانک سپه توضیح دادند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه