کاهش ۳۱ درصدی صید ماهیان استخوانی در حوزه تالش

مدیر اداره شیلات تالش از کاهش ۳۱ درصدی صید انواع ماهیان استخوانی در این حوزه از ابتدای فصل صید تاکنون خبر داد.

کاهش ۳۱ درصدی صید ماهیان استخوانی در حوزه تالش

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس، سهراب سلطانی با اشاره به وضعیت صید و صیادی در این شهرستان اظهار کرد: از ابتدای مهر ماه امسال صیادان تالشی ۳۵۰ مرحله عملیات پره‌کشی را انجام دادند.

وی با بیان اینکه با انجام تعداد عملیات مذکور حدود ۳۲ هزار و ۷۱۰ کیلوگرم انواع ماهیان استخوانی دریای خزر صید شده است، افزود: این میزان صید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد کاهش دارد.

مدیر اداره شیلات تالش ادامه داد: سال گذشته صیادان تالشی در ۳۷۸ مرحله پره‌کشی بیش از ۴۷ هزار و ۳۵۴ کیلوگرم ماهی استخوانی صید کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه حوزه شیلات تالش دارای تعداد ۶ شرکت تعاونی پره صیادی بود، گفت: امسال تعداد چهار شرکت تعاونی صیادی با ۲۰۰ نفر صیاد دارد که پس از حضور در جلسه توجیهی ۲۹ شهریور ماه سال جاری به صورت فعال و با نظارت شیلات از ابتدای مهر ماه مشغول به صید و بهره‌برداری از بستر دریای خزر شدند.

سلطانی درباره دلایل کاهش صید ماهیان استخوانی در حوزه تالش تصریح کرد: نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های متناوب فصل پاییز، نامساعد بودن وضعیت دریا نظیر طوفانی و مواج بودن دریا، بروز سرمای زودرس و صید بی‌رویه توسط صیادان غیر مجاز از جمله دلایل این کاهش است.

وی با اشاره به غیرفعال بودن دو شرکت تعاونی صیادی پره تالش، افزود: این شرکت‌های تعاونی صیادی با نام‌های «شهدای تالش» و «شهدای گیسوم» تعداد ۱۳۷ نفر صیاد دارد.

این مسئول ادامه داد: شرکت‌های مذکور در اوایل سال ۹۱ همزمان با آغاز طرح تعدیل پره‌ها غیر فعال شدند و اکنون طرح تعدیل و انحلال این تعاونی‌ها با پرداخت بدهی‌های آنها و خرید سهام صیادان از سوی شیلات انجام شده است.

مدیر اداره شیلات تالش با برشمردن دلایل عمده غیرفعال شدن این دو شرکت تعاونی گفت: دو عامل نامناسب بودن شیب بستر و عمق دریا در مناطق ساحلی غرب گیلان و فعالیت صیادان غیر مجاز در محدوده و حریم پره‌های صیادی موجب کاهش صید و غیر اقتصادی شدن فعالیت پره‌های صیادی مذکور شده است.

وی با اشاره به تکثیر ماهیان مولد در دریای خزر تصریح کرد: در اواخر اسفند و فروردین ماه هر سال تیم‌های کارشناسی شیلات در بیش از پنج رودخانه مشرف به دریای خزر عملیات تکثیر ماهیان را انجام می‌دهند.

سلطانی اضافه کرد: این عملیات برای تامین مولدین مورد نیاز و انجام عملیات تکثیر و تولید بچه ماهیان سفید انجام می‌شود.

وی به وضعیت بیمه صیادان اشاره کرد و یادآور شد: شیلات پیگیری‌های جدی در کاهش بیمه صیادان از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد و استمهال با وام‌های دریافتی از بانک‌های عامل و سخت و زیان‌آور معرفی کردن مشاغل صیادی را در دستور کار خود دارد.

مدیر اداره شیلات تالش از مسئولان خواست تا در فصول تکثیر مصنوعی ماهیان ارزشمند دریای خزر با پرسنل اعزامی و مستقر در رودخانه‌ها همکاری و مساعدت لازم را انجام دهند.

وی حفظ و بازسازی ذخایر اقتصادی ماهیان استخوانی دریای خزر از جمله ماهی سفید را ضرورت دانست و یادآور شد: عملیات تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی از نیمه دوم اسفند تا پایان اردیبهشت ماه در رودخانه‌های غرب گیلان شامل رودخانه لمیر، حویق، ناورود و خاله‌سرا انجام می‌شود که بسیار مهم و ضروری است.

با پیگیری‌های مسئولان شیلات گیلان و تالش در مناطق غرب گیلان شهرستان‌های تالش و آستارا فعالیت صیادی شرکت‌های تعاونی پره حدود ۲۰ روز زودتر و از اوایل مهر ماه نسبت به دیگر صیدگاه‌های مناطق استان‌های گیلان و مازندران انجام می‌شود.

این صید زودهنگام به دلیل اقلیم جغرافیایی منطقه و سرمای زودرس آغاز می‌شود و صیادان تور خود را در بستر خزر پهن می‌کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه