برنامه‌ریزی برای جشن توافق هسته‌ای در ۴ آذر!

شنیده ها حکایت از آن دارد که دولت تدبیر و امید، توافق نهایی ایران و ۵+۱ در سوم آذر ماه را قطعی دانسته و بر همین اساس جشن بزرگ هسته ای را برای روز چهارم آذر برنامه ریزی کرده است.

برنامه‌ریزی برای جشن توافق هسته‌ای در ۴ آذر!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، بر اساس اخبار رسیده به صراط، دولت تدبیر و امید در حال تدارک جشنی به مناسبت توافق احتمالی هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ در روز چهارم آذرماه است.

ضرب‌الاجل چهارماهه توافقنامه تمدید شده ژنو، سوم آذر (۲۴ نوامبر) به پایان می رسد و قرار است دور دهم مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ از ۲۷ آبان ماه (۱۸ نوامبر) در وین آغاز شود.

شنیده ها حکایت از آن دارد که دولت تدبیر و امید، توافق نهایی ایران و ۵+۱ در سوم آذر ماه را قطعی دانسته و بر همین اساس جشن بزرگ هسته ای را برای روز چهارم آذر برنامه ریزی کرده است.

این در حالی است که برخی منابع خبری غربی امکان تمدید مذاکرات را رد نکرده اند و در عین حال، مقامات کشورهای ۵+۱ به ویژه آمریکا و سه کشور اروپایی رسیدن به توافق در تاریخ تعیین شده را “دشوار” توصیف کرده اند. با این وجود مقامات کشورمان تا کنون به صورت رسمی سخنی از تمدید مذاکرات به میان نیاورده اند.

مجموع این شرایط، احتمال در پیش گرفتن سیاست “توافق به هر قیمتی” از سوی دولت تدبیر و امید را تقویت کرده است. بر این اساس، دولت تدبیر و امید ممکن است برای نیل به توافق با ۵+۱، حاضر شود برخی زیاده خواهی های طرف مقابل را نیز بپذیرد.

با این وجود به نظر می رسد ساکنان اعتدالگرای پاستور، خود را کاملا مهیای توافق نهایی کرده‌اند تا جایی که گفته می‌شود بنرها و تراکت‌های مربوط به جشن هسته‌ای مذکور نیز در حال آماده‌سازی است.

گفتنی است در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان، چهار دور نشست سه جانبه میان وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون در پایتخت عمان برگزار شد و در پایان ۱۲ ساعت مذاکره، نتیجه مشخصی به دست نیامد.

پس از این مذاکرات سه جانبه، برخی رسانه های غربی از احتمال تفاهم دو طرف بر سر توافقنامه موقت دیگری شبیه به توافقنامه ژنو خبر دادند که بزرگترین تفاوت آن، به مدت زمان تعیین شده خواهد بود. بر این اساس، ایران تعهدات مشابهی مانند آنچه در توافق ژنو پذیرفته بود، خواهد داد و طرف مقابل نیز تحریم های کشورمان را به شکل مشروط، تعلیق خواهد کرد!

تجربه نشان می‌دهد حتی در صورت انعقاد چنین توافقنامه ای، دولت تدبیر و امید آن را به نشانه پیروزی هسته‌ای قلمداد خواهد کرد و احتمالا خللی در جشن هسته ای برنامه ریزی شده ایجاد نخواهد شد!

در شرایطی مشابه، حسن روحانی یک سال قبل در سوم آذر ۹۲، پس از توافقنامه پرحرف و حدیث ژنو، که فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را به مرز تعلیق نزدیک کرده بود، در نامه ای به رهبر معظم انقلاب، توافقنامه مذکور را موفقیت توصیف کرده و آن را تبریک گفته بود!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه