دلداری واشنگتن پست به غربزده‌های ایرانی + سند

«وجه مشترک کراوات، رپ، باربی و سگ چیست؟ برای محافظه‌کاران افراطی ایران، همه اینها عناصر “تهاجم فرهنگی” غرب هستند که باید با آن‌ها مقابله شود»

دلداری واشنگتن پست به غربزده‌های ایرانی + سند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جام نیوز، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست (WashingtonPost) به بهانه بررسی حاشیه‌های یک طرح پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، طی گزارشی مبسوط -و البته جهت‌دار- وضعیت فرهنگی ایران را از منظر خود مورد ارزیابی قرار داده است.

 

گزارشگر واشنگتن پست کوشیده است واژه‌هایی از قبیل “تهاجم فرهنگی” و “غربزدگی” را به چالش بکشد.

 

در مطلب مورد اشاره می‌خوانیم:

«وجه مشترک کراوات، رپ، باربی و سگ چیست؟ برای محافظه‌کاران افراطی ایران، همه اینها عناصر “تهاجم فرهنگی” غرب هستند که باید با آن‌ها مقابله شود؛ چیزی که سردار حسین دهقان، معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، امسال در یک سخنرانی پراحساس آن را “بزرگترین و دائمی‌ترین تهدید” برای کشور نامید.

 

به گزارش روزنامه اصلاح طلب «شرق»، گروهی از قانونگذاران تندرو[!] برای نمایش عمومی حیوانات خانگی خاص، مجازات ۷۴ ضربه شلاق و جریمه‌ای تا سقف ۲۶۰۰ دلار را خواستار شده‌اند. هرچند در این طرح -که نشانه بحران ناتمام هویت در ایران است- از میمون و حیوانات دیگری اسم برده شد، اما واضح است که هدف اصلی “سگ‌ها” هستند.

 

با اینکه در ایران به ندرت از “سگ” به عنوان حیوان خانگی استفاده می‌شود، ولی اخیرا نگهداری سگ در بین اقشاری که تمایلات لیبرالی دارند به سرعت در حال افزایش است…

 

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، مجریان نظم جدید برای مقابله با “غربزدگی” تقریبا هر چیزی را که در تأیید شیطان بزرگ (امریکا) بود له کردند؛ ولی به آرامی حصارها ترک خوردند و نوارهای گروه‌های موسیقی غربی و کاست ویدیویی فیلم‌های هالیوود در دهه ۱۹۸۰ ظاهر شدند.

 

بعد نوبت به دیش‌های ماهواره رسید؛ و سپس همبرگر، پیتزافروشی، شلوار جین. اینترنت. مانیکور و پدیکور ناخن‌های دست و پا…

 

حالا جدیدترین تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها با گذر از کشورهای جهان سومی (برای دور زدن تحریم‎های اقتصادی امریکا) سر از ایران درمی‎آورند… در اینترنت یک حساب اینستاگرام به اسم “بچه پولدارهای تهران” برشی از زندگی در پایتخت را به نمایش می‌گذارد که هر هنرپیشه پولدار و باکلاسی خارج از ایران دارد.

 

در همین حال، دولت جدید پرزیدنت حسن روحانی به یک کاتالوگ فارغ التحصیلان غرب شبیه است[!]

 

خود روحانی تحصیل‌کرده اسکاتلند است. محمود واعظی از دانشگاه کالیفرنیا درجه دارد و دوره دکترایش را در دانشگاه دولتی لوییزیانا آغاز کرده است. محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) که در سان‌فرانسیسکو  و دِنوِر دانشجو بود، برای همه چیز -از مذاکرات هسته‌ای گرفته تا کمردردش- از توئیتر استفاده می‌کند.

 

محافظه کاران می‌دانند که نمی‌توانند ساعت را به عقب بکشند، پس حضور در یک جبهه را به‌صرفه تر دیدند: «جنگ با سگ‌ها»

 

زیرا سگ‌ها در جهان اسلام ناپاک تلقی می شوند.

 

با این وجود، مشاهده سگ‌های پشمالو در محله‌های شیک و اعیانی شمال تهران غیرعادی نیست. علاقمندان سگ‌ها می‌دانند که کمپین مهار سگ احتمالا در آینده کمرنگ خواهد شد.

 

آن‌ها برنامه قبلی علیه «باربی» را از یاد نبرده‌اند که برای مدتی از قفسه اسباب بازی فروشی ها جمع‌آوری شد، اما بعدا به‎عنوان جنس قاچاق به مغازه‌ها برگشت.

 

بعد از انقلاب اسلامی هر مردی که با کراوات دیده می‌شد احتمالا در خطر آزار قرار داشت، ولی حالا کراوات بدنام نیست.

 

آرایش، لاک، موسیقی، موی دم اسبی  مردها، زن‌هایی که قلیان می‌کشند و… در مقاطع مختلف و با درجات متفاوت موجب خشم تندروها شده‌اند.

 

اینترنت هم یک مثال خوب است؛ مسؤولان حوزه وب در ایران از تلاش برای کنترل محتوا دست نکشیده‌اند، اما این را هم فهمیده‌اند که چشم‌پوشی از قدرت فضای مجازی معنا ندارد…»»

 

***جام‌نیوز به تناسب سوگیری اعلام شده خود یعنی رصد برنامه‌ها، تبلیغات و القائات دشمنان و جریانات اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی در عرصه رسانه‌ای، تلاش می‌کند تا حد امکان خروجی رسانه‌های برون‌مرزی را در معرض مشاهده و قضاوت علاقمندان و پژوهشگران قرار دهد. بنابراین پرواضح است که بازنشر مطالب مورد اشاره، لزوما به معنای تأیید تمام یا بخشی از محتوای آن‌ها نیست***

9(12) IMG23582000

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه