از مذاکرات مسقط، مسقطی هم به ایران نرسید

درحالی که تا پایان زمان یکساله اجرای داوطلبانه مفاد عجیب توافق ضعیف ژنو تنها چند روز باقی است، اما از دودکش مسقط نیز دود سفید خارج نشده و سوغاتی تیم مذاکره کننده کشورمان دلچسب نبود

از مذاکرات مسقط، مسقطی هم به ایران نرسید

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خیبر آنلاین، مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ در مسقط، بدون حضور ۵ کشور و تنها به صورت دوجانبه میان وزرای خارجه ایران و آمریکا و شرکت نمایشی کاترین اشتون بیکار، به مدت دو روز و طی ۴ مرحله برگزار شد که این مذاکرات نیز، به جهت زیاده خواهی ها و گستاخی های طرف آمریکایی باز هم در بن بست باقی ماند.

شنیده ها حکایت از آن دارد که حریف آمریکایی با استناد به توافق ضعیف ژنو و سوءاستفاده از “دیپلماسی خنده” اعتدالیون، برخلاف فضاسازی رسانه ای شکل گرفته، در ۴ موضوع اساسی و مهم با تیم مذاکره کننده ایرانی چالش ایجاد کرده اند.

براساس این گزارش، این ۴ موضوع کلی عبارتند از:
– تحریم ها؛ چگونگی لغو آن، زمان و گستردگی لغو
– حق غنی سازی اورانیوم؛ درصد، کیفیت، مکان غنی سازی و…
– تعداد سانتریفیوژها
– مسایل مربوط به PMD

اگرچه طرفین مذاکرات به شدت تلاش می کنند تا فضای کلی مذاکره در مسقط را خوب و سازنده جلوه دهند و با گرفتن عکس های خاص از لحظات لبخند دوطرف به یکدیگر و دست دادن “جان و جواد” به هم، نمایشی درام را به تصویر بکشند، اما واقعیات حکایت از مسایل دیگری دارد.

سخنان اخیر شیخ حسن روحانی (پس از مذاکرات مسقط) بیانگر حقیقتی از این مذاکرات است: “ایران تمامی مساعی خود را در این زمینه به کار بسته است و تعدیل‌های لازم را در درخواست‌هایش انجام داده و امیدواریم همه کشورهای ۱+۵ به ویژه آمریکا که گاهی در مذاکرات به دنبال زیاده‌خواهی‌ است، متوجه شرایط باشند.”

علاوه بر روحانی، اقدام عجیب باراک اوباما نیز پرده دیگری از واقعیاتی که بعضا تلاش می شود از چشم مردم پوشیده بماند، را کنار زد. رییس‌ جمهور آمریکا در نامه‌ای به کنگره، قانون وضعیت اضطراری ایران را به مدت یکسال دیگر تمدید کرد. وی در این نامه نوشته که روابط با ایران هنوز به حالت عادی بازنگشته است. رییس جمهوری آمریکا در این نامه آورده: “اگرچه این اولین بار در یک دهه گذشته است که توافق ژنو عقب‌نشینی در بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را ممکن کرده است اما از آنجایی که برخی اقدامات و سیاست‌های دولت ایران با منافع آمریکا در منطقه مخالف است و برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا تهدیدی غیرمتعارف و جدی است، وضعیت اضطراری در قبال ایران و تحریم های جامع علیه این کشور ادامه خواهد یافت.”

نکته مهم اینجاست که این قانون، جزو اختیارات رییس جمهوری آمریکاست؛ یعنی دقیقا همان مساله ای که در توافق ژنو برای لغو تحریم ها به آن تاکید شده و در مذاکرات پرشمار یکسال اخیر نسبت به آن اصرار ورزیده شده است.

با مشاهده این روند، درحالی که تا پایان زمان یکساله اجرای داوطلبانه مفاد عجیب توافق ضعیف ژنو تنها چند روز باقی است، اما این اقدام اوباما و زیاده خواهی جان کری در مذاکرات، و واکنش روحانی به مسایل فوق، بیانگر این مساله است که از دودکش مسقط نیز دود سفید خارج نشده و سوغاتی تیم مذاکره کننده کشورمان دلچسب نبود.
در واقع می توان گفت که مذاکرات مسقط، تنها برای اشتون و کری سازنده بود؛ به جهت آنکه کاترین اشتون این روزها هیچ مسئولیت خاصی در اتحادیه اروپا ندارد و با این حضور نمایشی در مذاکرات، تنها توانست در عکس های ارسالی از درون و حاشیه مذاکرات جا خوش کند؛ جان کری نیز توانست از فرصت به دست آمده در مذاکرات بهره برده و طی گشت و گذاری در بازار مسقط، از صنایع دستی عمان سوغاتی ببرد.

اگرچه بعضی ها تلاش می کنند تا در بازی با کلمات، اینگونه افکار عمومی را هدایت کنند که احتمالا در سالگرد روز تلخ پذیرش توافق ضعیف ژنو، در کلیات اعلام توافق خواهد شد اما جزییات همچنان در مذاکرات آتی(!؟) پیگیری می شود اما به نظر می رسد تمدید اینگونه توافق ژنو و یا اعلام توافقی جدید برپایه دو محور بالا، یک بازی “برد – باخت” به نفع دشمنان ملت ایران خواهد بود که دُر برابر در اهدایی اعتدالیون، حتی آبنبات نیز به دست ایران نخواهد رسید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه