ماجرای ادعای نتانیاهو درباره جاسوس ایرانی دستگیر شده، چیست؟

همزمان با سخنرانی “نتانیاهو” در سازمان ملل و دیدار وی با “اوباما”، طرحی از پیش تعیین شده، کوشید تا چهره مثبت دیپلماسی ایران در هفته گذشته را خدشه‌دار کند.

ماجرای ادعای نتانیاهو درباره جاسوس ایرانی دستگیر شده، چیست؟

به گزارش ۸دی نیوز؛

*** جزئیات یک ترفند نخ‌نما شده:

“بنیامین نتانیاهو” نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای شرکت در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد. درست مصادف با این برنامه، “آژانس اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل” شین بت (Shin Bet) روز یکشنبه ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳ ادعایی را در فضای رسانه‌ای دنیا منتشر نمود:

1587909_448

“علی منصوری” ۵۸ ساله مشهور به “الکس مانس” (Alex Manes)، یک شهروند ایرانی‌الاصل است که در تاریخ ۱۱ سپتامبر امسال، در “بن گوریون” (Ben Gurion Airport) بزرگترین فرودگاه بین‌المللی اسرائیل (تل‌آویو) دستگیر شده است.

جرم وی جاسوسی برای ایران، با استناد به حمل عکس‌هایی از ساختمان سفارت آمریکا در تل‌آویو اعلام شده است. این فرد دارای گذرنامه بلژیکی می‌باشد.

Mideast Israel Airline Strike

۱۸ روز تأخیر در تاریخ انتشار این “خبرفوری” (!) در روزنامه صهیونیستی “هاآرتص”، تا حدودی اهداف پشت‌پرده این طرح، آن هم در این موقعیت زمانی خاص را آشکار می‌کند.

این روزنامه در ادامه این خبر اذعان می‌کند:

«اعلام خبر دستگیری منصوری، قرار است تا در آستانه نطق روز سه‌شنبه نتانیاهو، با محوریت برنامه هسته‌ای ایران در سازمان ملل، به وی کمک کند. موعد انتشار این خبر نشان می‌دهد ‌که ایران، یک دشمن پیچیده و ماهر برای اسرائیل است.»

مسیر پر فراز و نشیب این دوره از مجمع عمومی سازمان ملل، روز سه شنبه ۱ اکتبر ۲۰۱۳ به پایان می‌رسد و نتانیاهو به عنوان یکی از آخرین هیئت‌های سخنران، خواهد بود. مسئله‌ای که در این برهه اهمیت دارد این است که مقامات تل‌آویو اکنون به شدت به جلب اعتماد و حمایت جامعه بین‌الملل احتیاج دارند.

نتانیاهو اخیراً با لحنی تهدیدآمیز وعده داده که هدف از سخنرانی روز سه‌شنبه‌اش این است که مسائلی درباره ایران بیان کند که تاکنون جهان نسبت به آن‌ها بی‌اطلاع بوده؛ وی دستاوردهای سفر روحانی را به چالش کشیده و مانع از کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران خواهد شد.

*** خاطره سخنرانی نتانیاهو در سال گذشته:

نتانیاهو در سال ۲۰۱۲ در هنگام سخنرانی در مجمع عمومی، به خیال خودش ابتکار جدیدی به خرج داد و در تصویر یک بمب، خط قرمزی به نشانه اینکه ایران تا شش ماه دیگر دارای بمب اتمی خواهد شد، رسم کرد. این اقدام وی تا مدتها مضحکه و سوژه سبکسری نتانیاهو قرار گرفت:

1587910_990

*** هدف اسرائیل از مقدمه‌چینی مذکور چیست؟

تجربیات ناموفق هیئت اسرائیلی در مجمع سازمان ملل سال‌های گذشته، دولت این رژیم را بر آن داشت تا برای مجمع امسال چاره‌ای بیندیشند. هرچند این قبیل مقدمه‌چینی‌های “دقیقه ۹۰ای” مانند همین دستگیری فرد ایرانی – بلژیکی به بهانه جاسوسی برای ایران، در برنامه‌های دروغین این رژیم بی‌سابقه نیست.

نتانیاهو علاوه بر ترس از گسترش نفوذ ایران در منطقه، از تکرار بی‌آبرویی‌هایش واهمه دارد. این در حالی است که مواضع اسرائیل، اکنون به مراتب زاویه بیشتری با روند دیپلماسی عمومی کشورهای دیگر پیدا کرده و در انزوا قرار گرفته است. زیرا نشست شصت و هشتم سازمان ملل (۲۰۱۳) در مقایسه با سال‌های گذشته، با توجه به سخنرانی‌های مقامات بلندپایه کشورها، دیدارهای حاشیه‌ای، مکالمه تلفنی دکتر روحانی- اوباما و غیره، مجموعاً فضای منحصر به فرد و مثبتی را به وجود آورد.

لذا جوسازی‌های تل‌آویو برای ایجاد ایران‌هراسی، توجیهی جز این ندارد.

تلاش ایران برای دست یافتن به توافق با غرب، از جمله مهمترین موضوعاتی است که نتانیاهو قصد دارد طی سفرش در مورد آن با مقامات آمریکایی گفتگو کند. همچنین روزنامه “هاآرتص” در روز پنجشنبه ۲۶ سپتامبر، از افزایش تماس‌ها و مذاکرات مقامات برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در پی مذاکرات ایران و آمریکا خبر داد.

با توجه به مجموعه رخدادهای اخیر، به نظر می‌رسد اسرائیل، عزم خود را در خنثی کردن موفقیت‌های هیئت ایرانی و راه‌اندازی موج ایران‌هراسی جزم کرده است. روزنامه‌های متعددی نیز در روزهای اخیر اذعان نموده‌اند که هدف نتانیاهو از سفر به نیویورک، بستن دیپلماسی ایران است.

نویسنده: طاهری/ منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه