پروژه موشک موعود به ثمر نشست/ خون شهید طهرانی مقدم به ثمر نشست

ایران هرگز این روز را فراموش نخواهد کرد؛ ۱۸ آبان ۱۳۹۳. روزی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک موفقیت بی‌نظیر خبر داد. یک جهش بی‌سابقه علمی در حوزه فناوری موشکی. دانش موشکی ایران به مدار ژئو رسید. یعنی به ۳۶ هزارکیلومتری زمین.

پروژه موشک موعود به ثمر نشست/ خون شهید طهرانی مقدم به ثمر نشست

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از روزنامه «وطن امروز»، سردار رمضان شریف، مسؤول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح دیروز یکشنبه در نشست خبری برنامه سالگرد شهادت شهید طهرانی‌مقدم از به سرانجام رسیدن پروژه این دانشمند شهید خبر داد و گفت: «خدا را شاکریم که در آستانه گرامیداشت سومین سالگرد شهادت شهید طهرانی‌مقدم شاهد به ثمر نشستن پروژه‌ای هستیم که آن شهید ارجمند در روند تست و آزمایش فرآیند آن جان خود را اهدا کرد. این دستاورد حائز اهمیت، بی‌تردید در عرصه اقتدار دفاعی و ارتقای بازدارندگی جایگاه تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت». مسؤول روابط عمومی سپاه افزود: «قدرت بازدارندگی موشکی امروز ایران اسلامی مرهون مجاهدت و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شهید طهرانی‌مقدم و یاران حماسه‌ساز آن شهید گرانقدر است. شهید طهرانی‌مقدم، دشمن فرامنطقه‌ای را در منطقه‌ای محدود و در برد موشکی سپاه قرار داد و دشمن دوردست ما امروز در دسترس رزمندگان اسلام قرار دارد».

پروژه چه بود؟
پروژه موشکی موعد

پروژه‌ای که به قیمت خون حسن طهرانی‌ مقدم، دانشمند شهید ایرانی تمام شد اما شاگردان او ۳ سال بعد مجاهدت‌های این دانشمند گمنام را به ثمر نشاندند.

۲۱ آبان سال ۱۳۹۰ ناگهان تهران لرزید. شدت این لرزش در مناطق غربی و شمالی تهران بسیار شدید بود. ابتدا تصور بر این بود که زلزله آمده است اما چند ساعت بعد اعلام شد تکان‌های شدید تهران مربوط به یک انفجار بود.

 

مانند همیشه بازار شایعات داغ بود؛ اما کمی بعد خبر منتشر شد. لرزش تهران به خاطر انفجاری بزرگ در بیدگنه ملارد در اطراف کرج بود. انفجار در پادگان امیرالمومنین‌(ع) رخ داده بود و طی آن حسن طهرانی‌مقدم و تعدادی از همرزمان وی به شهادت رسیدند.

 

آن زمان کمتر کسی حسن طهرانی‌ مقدم را می‌شناخت اما کمی پس از شهادت، تازه مردم ایران متوجه شدند طهرانی‌مقدم کیست. او فرمانده جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پدر موشکی ایران بود. احساسات غرورآمیز مردم ایران پس از آزمایش‌های موفق موشک‌های چند هزارکیلومتری همه مرهون و نتیجه خدمات این دانشمند گمنام بود اما ماجرای انفجار ملارد چه بود و شهید طهرانی‌مقدم چرا به شهادت رسید؟ کمی بعد مشخص شد حسن طهرانی‌مقدم، هنگام تست یک پروژه بزرگ موشکی به شهادت رسید اما چه پروژه‌ای که با آنکه گفته می‌شد انفجار در چند صد کیلومتری زیر زمین رخ داده بود اما شدت آن را همه مردم تهران متوجه شدند؟ همه از یک پروژه بزرگ می‌گفتند اما کسی جزئیات آن را نمی‌دانست تا آنکه برادر شهید طهرانی‌مقدم گفت که پروژه معروف، تست موشک «قاره‌پیما» بوده است.

 

سردار محمد طهرانی‌ مقدم گفت: «این پروژه در حال تست نهایی بود. پروژه هم مربوط به موشک بالستیک قاره‌پیما بود و در مراحل نهایی‌ قرار داشت. این پروسه کاملاً های‌تک و محرمانه بود». یک سال بعد یعنی آبان‌ماه ۱۳۹۱ سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جزئیات بیشتری از این پروژه بزرگ را اعلام کرد.

 

سرلشکر جعفری در حاشیه اولین سالگرد شهید حسن طهرانی‌مقدم با بیان اینکه یک‌ سال از شهادت شهید طهرانی‌ مقدم و یارانشان می‌گذرد، گفت: روزی که حسن طهرانی‌مقدم به شهادت رسید در آستانه یک تست مهم و بسیار حیاتی برای موشک پرتاب ماهواره بسیار مهم بود که مجموعه‌ای از این سیستم‌ها باید در کنار هم قرار می‌گرفت تا این کار انجام شود.

 

وی افزود: تلاش‌های یاران شهید اقتدار موشکی ایران و دانشمندان جوانی که بعد از این مدت تلاش کردند در آینده‌ای نزدیک به تست نهایی خواهد رسید. فرمانده کل سپاه تصریح کرد: مردم ما در آینده‌ای نزدیک از نتایج مراحل اولیه مجاهدت‌های این شهید اطلاع خواهند یافت.

 

جعفری ادامه داد: پروژه‌های شهید طهرانی‌مقدم مربوط به پرتاب ماهواره موشکی با سوخت جامد در «مدار ژئو» است که این مدار بسیار بالاست و تا به حال در جمهوری اسلامی پرتاب ماهواره‌های بالای ۱۰۰ کیلوگرم در چنین مداری سابقه نداشته است. فرمانده کل سپاه درباره برخی سخنان مبنی بر توقف یا کند شدن پروژه‌های شهید طهرانی‌مقدم گفت: کسانی که چنین صحبت‌هایی می‌کنند از فلسفه خون شهید مطلع نیستند. ضمانت موفقیت طرح شهید طهرانی‌مقدم، خون پاکشان است که به زمین ریخته شده و بدون تردید این پروژه حتما با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. جعفری تصریح کرد: بعد از شهادت حسن طهرانی‌مقدم تعداد زیادی از دانشمندان به نیروی هوافضای سپاه مراجعه کردند و خواستار ادامه راه این شهید شدند. امروز تعداد قابل توجهی راه شهید طهرانی‌مقدم را ادامه می‌دهند و هیچ وقفه‌ای در پروژه‌های این شهید ایجاد نشده است. فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه سر موعد و برنامه‌ریزی انجام شده پروژه‌های شهید طهرانی‌مقدم به سرانجام می‌رسد، گفت: چون این کارها بزرگ است زمان مورد نیاز را می‌خواهد؛ چراکه هدفگذاری شهید طهرانی‌مقدم در دنیا در چنین سطحی تنها در ۲ یا ۳ کشور سابقه داشته است.
مأموریت بزرگ فضایی
براساس اطلاعاتی که فرمانده کل سپاه اعلام کرد؛ پروژه شهید طهرانی‌مقدم، یک موشک با سوخت جامد است که برای قرار دادن ماهواره در مدار «ژئو» طراحی شده است. براساس این اظهارات یکی از ماموریت‌های مهم این پروژه بزرگ، مربوط به ارتقای دستاوردهای ایران در صنعت فضایی است. ارسال ماهواره به مدار ژئو نیازمند طراحی و در اختیار داشتن یک سوخت جامد با توانایی حمل طولانی است. ارسال ماهواره به مدار ژئو یکی از برنامه‌های مهم فضایی ایران است.

طی سال‌های اخیر بارها و بارها درباره این پروژه اظهارنظر شده بود اما کسی اطلاع نداشت اقدام اساسی و ریشه‌ای برای تحقق این هدف بزرگ فضایی که تنها چند کشور دنیا توانایی و تکنولوژی آن را در اختیار دارند؛ توسط دانشمند شهید طهرانی‌مقدم دنبال می‌شد. طهرانی‌مقدم شهید شد اما پروژه ارسال ماهواره به ژئو ناتمام نماند. شاگردان او پروژه را دنبال کردند تا ارسال ماهواره ایرانی به مدار ژئو محقق شود.

 

چند روز پس از اظهارات سرلشکر جعفری، مجید بکایی،جانشین سابق وزیر دفاع نیز در این‌باره اظهارنظر کرد و گفت: ایران در طول سال‌های آینده به فناوری ماهواره‌‌های ژئو دست می‌یابد و هم‌اکنون موتور پرتاب این ماهواره طراحی شده است اما ماهواره‌بر یک موتور نیست بلکه مراحل مختلفی از جمله هدایت و کنترل را شامل می‌شود، ساخت موتور ماهواره‌ ژئو گام بزرگی برای رسیدن به نتایج مهم‌تر است.

 

بکایی درباره پرتاب ماهواره‌های جدید از سوی ایران به فضا اظهار داشت: پس از پرتاب ماهواره سفیر تصمیم داریم از این پس هر چند وقت یک بار ماهواره‌های سنگین‌وزن را به مدارهای بالاتر پرتاب کنیم. وی افزود: برنامه‌ ریزی ۱۰ ساله‌ای را برای ساخت و پرتاب ماهواره به فضا طراحی کرده‌ایم که ۵ سال از آن گذشته و تلاش می‌کنیم ظرف ۵ سال آینده به مرحله‌ای برسیم که با ارسال ماهواره به فضا موجود زنده را در مدار زمین قرار دهیم؛ تحقق این امر مستلزم دستیابی به فناوری‌های بالاست که باید توسط دانشگاه‌ها و مراکز مختلف تحقیقاتی به آن دست یابیم اما جانشین سابق وزیر دفاع درباره ماهواره‌های ژئو نیز گفت: ماهواره‌های ژئو در مدارهای ژئواستیشنری قرار دارند یعنی ۳۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله دارند و از فناوری پیچیده‌ای بهره‌مند هستند چرا که ماندگاری آنها در این مدار زیاد است.

 

بکایی ادامه داد: مدار ژئو در ۳۶ هزار کیلومتری کره زمین قرار دارد بنابراین باید سرعت ماهواره‌ای که در این مدار قرار می‌گیرد با سرعت چرخش زمین برابر باشد هنگامی که ماهواره در مدار ژئو قرار گرفت همیشه از روی زمین در یک نقطه مشخص قابل ردیابی است در حالی که این ماهواره با سرعت ۱۱ هزار متر در ثانیه حرکت می‌کند اما سرعت زاویه‌ای آن با چرخش زمین برابر است. به گزارش «وطن امروز»، چند ماه بعد نیز حمید فاضلی، رئیس سازمان فضایی ایران جزئیاتی از این پروژه را مطرح کرد. فاضلی گفت: ماهواره‌ ایران‌ست ۳ در سال ۹۷ با دو ترنسپوندر FSS و BSS در دوازده‌ و نیم درجه شرقی پرتاب خواهد شد و نخستین ماهواره‌ مخابراتی ایران خواهد بود که خدمات شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی ارائه خواهد داد. فاضلی تصریح کرد: برای ثبت مکان این ماهواره در مدار GEO اقدام کرده‌ایم که بزودی پاسخ آن را خواهیم گرفت و کردینیشن‌های آن را با کشورهایی که ممکن است با آنها تداخل فرکانس پیدا کند هماهنگ خواهیم کرد.
دستاورد امنیت‌آفرین
اکنون و با اعلام خبر به نتیجه رسیدن پروژه بزرگ شهید حسن طهرانی‌مقدم، در واقع بخش مهمی از پروژه ارسال ماهواره به ژئو انجام شده است. در واقع پروژه تهیه سوخت لازم برای ارسال ماهواره به ۳۶ هزارکیلومتری زمین به نتیجه رسیده است و انتظار آن است در سایر حوزه‌ها نیز شرایط برای تحقق این هدف بزرگ فضایی مهیا شود. با این حال اما دستیابی ایران به سوخت لازم برای انتقال ماهواره به ۳۶ هزارکیلومتری مدار زمین، در حوزه دفاعی و امنیتی نیز یک دستاورد بزرگ برای ایران است. این همان نکته‌ای است که سردار رمضان شریف، مسؤول روابط عمومی سپاه نیز به آن اشاره و تصریح کرد که دشمنان دوردست نیز در دسترس مردم ایران قرار دارند و این دسترسی بدون تردید شاخص امنیت ایران را ارتقا خواهد داد. این یک واقعیت است که ایران اکنون با دستیابی به چنین توانایی‌هایی در کنار توانمندی‌های علمی در حوزه دفاعی نیز با یک جهش بزرگ مواجه شده است. دستاوردی که با همت دانشمند شهید حسن طهرانی‌مقدم و شاگردان گمنام او در جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محقق شده است.

شریف: سایت هسته‌ای فردو را سپاه پاسداران ساخته است
سردار رمضان شریف، مسؤول روابط عمومی کل سپاه درباره تعامل دولت و سپاه پاسداران گفت: رابطه خوبی بین دولت و سپاه برقرار است. دولت و سپاه هر دو دارای وظایف خاص خود هستند. به گزارش تسنیم، سردار شریف همچنین هجمه‌های اخیر به سپاه پاسداران را عملیات روانی عنوان و خاطرنشان کرد: این عملیات روانی دشمن به‌دلیل عملکرد سپاه در سایت فردو و ساخت‌وساز مستحکم آن توسط سپاه بوده است. این اتفاق از نظر آنها به‌معنای ناتوانی در نابودی این سایت است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه