خودروسازانی که ایران را تحریم کردند به‌زودی برمی‌گردند

دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با مشرق گفت: پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده صنعت خودرو بسیار مثبت است؛ شرکت‌های خودروسازی که ایران را تحریم کردند به‌زودی باز خواهند گشت و کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران پیش قدم می شوند.

خودروسازانی که ایران را تحریم کردند به‌زودی برمی‌گردند

به گزارش ۸دی نیوز، یکی از بخش‌هایی که در دولت گذشته بیشترین لطمه را دید و دود آن به چشم مردم رفت حوزه صنعت خودرو بود. خودرو ضمن گرانی در سال‌های اخیر با کمبود شدید عرضه نیز مواجه بود و برخی خطوط تولید به خواب عمیق رفتند، خوابی که معلوم نیست بیداری آن چه زمان است.

کاهش ۶۴درصدی تولید خودرو  شاید در حوزه‌های دیگر زیاد قابل توجه نباشد اما زمانی که به حوزه خودرو می‌رسد عواقب آن به‌حدی وسیع می‌شود که اکثر صنایع کشور را در برمی‌گیرد و نشانه‌های ورشکستگی محرز می‌شود. این نشانه‌ها فقط به خاطر تحریم نیست بلکه اشتباهات برخی مدیران سابق این صنعت، سبب شد صنعت خودروسازی کشور با چالش‌های جدی روبرو شود.

این روزها اخبار متعددی  از صنعت خودرو شنیده می‌شود از جمله برگشت برندهایی که از ایران رفته‌اند، کاهش قیمت خودرو، تولید خودرو ارزان‌قیمت و همکاری مشترک ایران‌خودرو و سایپا.

با دبیر انجمن خودروسازان گفت‌وگویی انجام دادیم و نظرات وی را در رابطه با آخرین تحولات این بازار جویا شدیم.

“احمد نعمت‌بخش” دبیر انجمن خودروسازان درباره آینده صنعت خودرو و موضوعاتی که محور این امر مطرح  می‌شود به خبرنگار “مشرق” گفت: پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده صنعت خودرو بسیار مثبت است چرا که روند مذاکرات نشان می‌دهد تحریم‌ها به‌زودی کمرنگ خواهد شد و کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران پیش قدم می‌شوند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی که ایران را تحریم کردند به‌زودی باز خواهند گشت ،افزود:طی جلسه اخیری که خودروسازان با وزیر صنعت،معدن و تجارت داشتند قرار بر این شد که خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی مکاتباتی داشته باشند و برای  برگشت آنها اقدامات اولیه را انجام دهند.همچنین شخص وزیر قول داد که با مدیران عامل شرکت های خودروسازی چون رنو و پژو شخصا وارد مذاکره شود.

دبیر انجمن خودروسازان با یادآوری این مساله که در برگشت خودروسازان خارجی دولت هیچ امتیازی نخواهد داد، تاکید کرد: دعوت و امضای قرار داد بلند مدت  با شرکت های خودروسازی که از ایران رفته اند و یا می خواهند وارد شوند به صورت برد-برد است و دولت بنا ندارد برای برگشت آنها امتیاز خاصی قائل شود.

بازار خودرو ایران بسیار بکر است لذا دلیلی ندارد که برای شرکت های خودروسازی سایر کشورها تسهیلات خاص درنظر گرفته شود.وی با اشاره به این مطلب که با حضور وزیر صنعت در مذاکرات روند قراردادها سرعت پیدا می کند و این امر به منزله آن است که کشور خواهان حل مشکلات است تصریح کرد:خودروسازان خارجی با دیدن شرایط بهبود سیاسی کشور و باز شدن کانال های انتقال پول برای حضور در ایران با فوریت اقدام خواهند کرد چرا که ایران بازار مطلوب برای هر سازنده خودرو است.

نعمت بخش اذعان داشت: سرانه خودرو به ازای هر ۵.۲ نفر یک عدد خودرو است که این عدد در مقایسه با سایر کشورها و جمعیت ۷۵ میلیونی ایران بسیار پایین است. در سایر کشورها از هر سه نفر دو نفر خودرو دارند. چنین آماری گویای بازار بکر کشورمان است که هر مجموعه‌ای را به سمت خود جذب می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهد تا در آینده با افزایش تولید خودرو مشکلی ایجاد نشود، گفت: مردم باید یاد بگیرند که برای جابجایی شهری از حمل و نقل همگانی استفاده کنند و برای خارج شهر از خودرو شخصی خود استفاده کنند.

از وی در باره قیمت خودرو و اینکه آیا با کمرنگ‌شدن احتمالی تحریم‌ها قیمت خودرو کاهش می‌یابد یا خیر پرسیدیم؛ او پاسخ داد: مواد اولیه تولید خودرو بیش از ۲۴ برابر شده اما قیمت خودرو تنها ۲.۲ درصد رشد یافته است لذا نباید مردم را خوش‌بین کرد که قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند.

نعمت‌بخش افزود: تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود و مواد اولیه و بخصوص دلار ارزان نشود، نمی توان وعده کاهش قیمت خودرو را به مردم داد.

وی به تولید و همکاری مشترک خودروسازان اشاره‌ کرد و گفت: همکاری مشترک و استفاده از پتانسیل‌های یکدیگر بسیار مطلوب است و این مسأله سال‌ها مورد غفلت واقع شده بود.

وی عرضه محصولات جدید در شرایط بحران را راه خوبی برای ادامه مسیر می‌داند، اما عقیده دارد که بهتر است خودروسازان راهی را که برای عرضه محصولات جدید می‌روند، درست ادامه دهند.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه