سایه ترس بر محافل سیاسی و رسانه‌های اصلاح‌طلب/ حامیان مذاکره با آمریکا به دست و پا افتادند

در حالیکه روزنامه های اصولگرا شکست دموکرات ها در انتخابات اخیر سنا و کنگره را حاوی فرصت های مهمی برای ایران می دانند، در شماره امروز روزنامه های اصلاح طلب از پیروزی جمهوریخواهان موجی از ناامیدی و ترس را می توان مشاهده کرد.

سایه ترس بر محافل سیاسی و رسانه‌های اصلاح‌طلب/ حامیان مذاکره با آمریکا به دست و پا افتادند

به گزارش ۸دی نیوز، رسانه های اصلاح طلب امروز ضمن تصویری ترس آلود از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات اخیر آمریکا تلاش کردند فصل جدیدی از القاهای خاص سیاسی را در مذاکرات هسته ای آغاز کنند.

روزنامه اصلاح طلب شرق در گزارشی تحلیلی ضمن مرور برخی مواضع افراط گرایانه حزب جمهوریخواه در قبال ایران نوشت: “اکنون دولت دموکرات آمریکا، بازوی همکار خود در اکثریت کنگره را از دست داد. اگرچه این موضوع شرایط دوسال پایانی دولت اوباما را سخت‌تر از پیش می‌کند اما حتما بر سیاست خارجی آمریکا نیز تاثیر‌گذار خواهد بود، به‌ویژه موضوع مذاکره هسته‌ای ایران که طرفین در حال مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی هستند.
اگرچه دولت اوباما و جان کری، وزیر خارجه‌ کابینه‌اش در جریان مذاکرات به‌دنبال دستیابی به توافقی هستند که نیاز به تصویب در کنگره نداشته ‌باشد اما طرف ایرانی به‌دنبال دستیابی به توافقی است که به‌دنبال آن هیچ تحریم جدیدی علیه ایران تصویب نشود؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد با افتادن کنترل مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به دست جمهوریخواهان سخت‌تر محقق شود یا اینکه به بهانه‌های مختلف تحریم جدیدی علیه تهران تصویب شود.”

روزنامه آرمان که به روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی نیز معروف است، در گزارشی در این باره به این نکته اشاره کرد که پیروزی جمهوریخواهان در سنا می تواند مذاکرات هسته ای را به بن بست برساند.

یکی از فعالین سیاسی نیز در روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشت: پاسخ به این سوال که آیا این انتخابات بر مذاکرات هسته‌یی تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ یک پاسخ بیشتر ندارد و آن، آری است. کنگره و سنا ارگان‌های قانونگذاری ایالات متحده امریکا، نهادهایی تاثیرگذار در ساختار تصمیم‌سازان این کشور هستند. تا قبل از انتخابات اخیر، دموکرات‌ها در سنا و جمهوریخواهان در کنگره اکثریت(هر چند ضعیف) را در دست داشتند. اوباما با اختیاراتی که منبعث از قانون اساسی این کشور است، توانسته بود کنگره را که منتقد سیاست‌های او در بسیاری از زمینه‌های داخلی و همچنین رویکرد وی در قبال ایران بود مدیریت کرده و با اکثریت نسبی در سنا آن را پیش برد اما با توجه به تحولات اخیر و با در نظر گرفتن افزایش قدرت تندروهای مخالف توافق هسته‌یی در داخل امریکا و همچنین سایه سنگین لابی صهیونیستی بر کنگره که با صریح‌ترین لحن ممکن مخالف توافق با ایران در مذاکرات هسته‌یی است اکنون مخالفت با رویکردهای اوباما با قدرت و توان بیشتری از سوی کنگره و سنا پیگیری خواهد شد.

اما در حالیکه روزنامه های اصلاح طلب از پیروزی جمهوریخواهان دچار ناامیدی شده و خود را به استفاده اوباما از قدرت وتو برای تحقق توافق نهایی هسته ای دلداری می دهند، روزنامه های اصولگرا شکست حزب اوباما در انتخابات را حاوی فرصت های خوبی برای ایران می دانند.

در همین راستا روزنامه وطن امروز در سرمقاله خود با عنوان ” فرصت تاریخی برای دولت روحانی” به فرصت های شکست دموکرات ها در انتخابات سنا برای تیم مذاکره کننده اشاره کرده است.

در این سرمقاله به قلم سید عابدین نورالدینی با اشاره به این نکته که اوباما برای تصحیح وجهه و جایگاه خود در افکار عمومی و همچنین مهار جمهوریخواهان به توافق هسته ای با ایران نیازمند می باشد، آمده است: ” انتخابات اخیر در آمریکا، برخلاف دیدگاه رایج، یک شانس ویژه برای دولت روحانی است. نیاز دموکرات‌ها و اوباما به توافق جامع هسته‌ای با ایران امروز از هر زمان دیگری آشکارتر شده است. مذاکرات آتی هسته‌ای در مسقط می‌تواند صحنه امتیازگیری ایران از آمریکایی‌ها باشد.

مهم‌ترین محور مذاکره همانند گذشته، لغو تحریم‌‌ها است. هدف مذاکره هسته‌ای دولت روحانی با آمریکا نیز همین موضوع بوده است. اکنون با افزایش قدرت جمهوریخواهان در کنگره، دیگر شرایط مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها کاملا عوض شده است. اگر تا دیروز حسن روحانی معتقد بود می‌تواند به قول اوباما هم اعتماد کند اما امروز دیگر قول اوباما اعتبار ندارد. گزینه «تعلیق تحریم‌ها» دیگر فاقد اعتبار است، چراکه اوباما هیچ تضمینی برای لغو تحریم‌ها توسط کنگره نمی‌تواند ارائه کند. حواله لغو تحریم‌ها به تصمیم کنگره پس از یک دوره راستی‌آزمایی از تعهدات ایران، یک اقدام غیرمنطقی و نافی منافع ملت است. توافق هسته‌ای بدون لغو تحریم‌ها، راهبرد اوباما در مذاکرات آتی است. اکنون لغو تحریم‌ها در دستان «مخالفان اوباما» است. کدام عقل سلیم اکنون «قول اوباما» را می‌پذیرد؟ نیاز دموکرات‌ها و اوباما به توافق جامع هسته‌ای با ایران، باید تبدیل به امتیاز شده و به ایران ارائه شود. آنچه ایران باید در شرایط فعلی دنبال کند، گرفتن امتیاز مهم، غیرمشروط و صریح «لغو تحریم‌ها» است. در شرایط فعلی هر توافقی که لغو تحریم‌ها در آن مشروط یا به زمان دیگری موکول شود؛ کلاه گشادی است که بر سر دولت ایران رفته است، آن هم در شرایطی که با توجه به نیاز اوباما، ایران می‌تواند در مذاکرات دست برتر را داشته باشد.

نگاه واقع‌بینانه می‌گوید، انتخابات اخیر آمریکا به مثابه یک شانس برای تیم مذاکره‌کننده روحانی است. اگر جواد ظریف تا دیروز عاجزانه خواستار توجه دولت اوباما بود تا دوستان او انتخابات مجلس دهم در ایران را نبازند؛ اکنون باید تغییر رویه داده، شکست دموکرات‌ها در انتخابات اخیر را گوشزد کرده و نسبت به تداوم همین رویه به آنها هشدار دهد. اکنون شکست مذاکرات بیش از آنکه برای روحانی سنگین تمام شود؛ می‌تواند اوباما را زمینگیر کند. چه زمانی بهتر از اکنون برای آنکه توافق جامع با امتیاز «لغو تحریم‌ها»صورت گیرد؟! باراک اوباما اکنون پایین‌ترین نمودار از محبوبیت خود را در آمریکا مشاهده می‌کند. اعتبار اوباما به صورت جدی در مخاطره است و اصطلاحا زمان حساب‌کشی از او آغاز شده است. او اکنون یک رئیس‌جمهور ضعیف است. این برای هر کشوری یک شانس بزرگ است که با یک رئیس‌جمهور ضعیف پشت میز مذاکره بنشیند.

اینکه دولت ایران تا چه اندازه می‌تواند از این رئیس‌جمهور ضعیف امتیاز بگیرد؛ مرتبه هنر دیپلماسی این دولت را نشان می‌دهد. حقیقتا در شرایط فعلی، خطای محاسباتی دیگر قابل اغماض نیست. اظهارات سبک و نسنجیده درباره قدرت اقتصادی و نظامی ایران آیا نتیجه‌ای جز توافق ضعیف ژنو و نقض مکرر توافق و بیشتر شدن تحریم‌ها داشت؟ آنچه ظریف از آن می‌ترسید و در شورای روابط خارجی آمریکا آن را بر زبان آورد؛ اکنون بر سر اوباما آمده است! آیا دولت از این فرصت مغتنم برای ملت ایران استفاده خواهد کرد؟”

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه