من تسلیم خواست مردم سوریه هستم نه گروهی خاص/ هنگام طوفان هیچ کس جایش را ترک نمی‌کند

مدیر شبکه تلویزیونی رای نیوز ایتالیا در مصاحبه‌ای اختصاصی با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از او درباره تسلیحات شیمیایی سوال کرد که اسد در پاسخ گفت: قبل از هر چیزی باید این را بگوییم که ارتش سوریه هرگز از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده است.

من تسلیم خواست مردم سوریه هستم نه گروهی خاص/ هنگام طوفان هیچ کس جایش را ترک نمی‌کند

به گزارش ۸دی نیوز، مونیکا ماجونی، مدیر شبکه تلویزیونی رای نیوز ایتالیا در مصاحبه‌ای اختصاصی با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از او درباره تسلیحات شیمیایی سوال کرد که اسد در پاسخ گفت: قبل از هر چیزی باید این را بگوییم که ارتش سوریه هرگز از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده است. طی بحران نیز هرگز از آن استفاده نکرده است. بر عکس، شواهدی از استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط شورشیان در اختیار داریم. اکنون، چرا ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده است؟ از نظر لجستیک باید بگوییم زمانی که پیشروی‌هایی به دست می‌آید، از سلاح شیمیایی استفاده نمی‌شود. ارتش در حال پیشروی بود. چرا باید از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد؟ برای دو سال و نیم زمانی که شرایط سختی در مناطق مختلف سوریه حاکم بود، از آن سلاح‌ها استفاده نشده است. تعداد زیادی از تروریست‌ها در مناطق مختلفی از دمشق حضور دارند. چرا از این سلاح‌ها استفاده نکرده‌ایم؟

 

وی ادامه داد: ما هیأت بازرسان درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی را یک روز قبل از این حادثه، به سوریه دعوت کردیم و در روز دوم ارتش سوریه از سلاح‌های شمیایی استفاده کرده است؟ آیا چنین چیزی قابل باور است؟ نمی‌توان از سلاح‌های شیمیایی در شهری که ده‌ها قربانی از جمله نیروهای ارتش برجای می‌گذارد، استفاده کرد. مسأله مهم این است که هیچ کسی واقعیت‌های فیلم‌ها و عکس‌ها را بررسی نکرده است.

 

 

رییس‌جمهوری سوریه گفت: از سوی دیگر، مدارکی کامل از مواد مورد استفاده توسط تروریست‌ها در اختیار داریم. ما اعتراف‌هایی از برخی از تروریست‌ها در اختیار داریم که مواد شیمیایی را از کشورهای اطراف وارد کرده‌اند و شواهد حاکی از آن است که ارتش سوریه مرتکب این جنایت‌ها نشده، بلکه تروریست‌ها مرتکب آن شده‌اند.

 

بشار اسد تصریح کرد: چگونه می‌توان گفت که شخصی قصد استفاده از سلاح‌های شیمیایی را بدون مجوز مقام مافوق خود داشته است؟ نمی‌توان این را باور کرد. این می‌تواند داستانی کودکانه باشد. استفاده از سلاح‌های شیمیایی در یک جنگ علیه دشمن بسیار کار پیچیده‌ای است زیرا قبل از هر کاری از نظر فنی خیلی پیچیده است. این اولین نکته بود.

 

وی اضافه کرد: دومین نکته این است که هیچ یک از اعضای ارتش سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد. نیروهای ویژه‌ای وجود دارند و اگر قصد استفاده از سلاح‌های شیمیایی وجود داشته باشد، باید این نیروهای ویژه به منظور استفاده از سلاح‌های شیمیایی به ارتش ملحق شوند. بنابراین، باز هم این داستانی کودکانه است.

 

در همین حال، مدیر شبکه تلویزیونی رای نیوز گفت:شما با مخالفان خیلی شدید برخورد کرده‌اید. با فکر کردن به آن روزها، چیزی برای جبران دارید؟

 

اسد در پاسخ گفت: ما باید کلمه شدید را مشخص کنیم. ما با شرایط بر اساس قانون اساسی مواجه شده‌ایم. آمریکایی‌ها در سال ۱۹۹۵ میلادی به لوس‌آنجلس ارتش اعزام کردند. آیا شما این اقدام را برخوردی شدید توصیف می‌کنید یا این که می‌گویید ارتش را برای مبارزه با شورشیان اعزام کرده است؟ بر اساس قانون اساسی، با تروریست‌ها مبارزه کرده‌ایم چرا که از هفته اول ما قربانیان زیادی از ارتش و پلیس داشته‌ایم؛ از ابتدایی‌ترین هفته‌ها. بنابراین، آنچه که انجام داده‌ایم، عادی و بر اساس قانون اساسی است. این کار دولت است اما درباره اشتباه‌های مرتکب شده در میدان باید بگویم در همه دنیا می‌تواند چنین اتفاقی بیافتد. چند سال پیش در انگلیس به طور اشتباهی به یک پسر برزیلی شلیک شد.

 

رییس‌جمهوری سوریه گفت: اگر با ترک مسئولیت من، شرایط بهبود پیدا می‌کند، پاسخ خیلی ساده است: بدون هرگونه تردیدی این کار را می‌کنم اما سوال دیگری وجود دارد: آیا شرایط بهتر خواهد شد؟ تا به الآن به عنوان رییس‌جمهور در جای خود مانده‌ام و زمانی که طوفانی وجود دارد، هیچ کسی جای خود را ترک نمی‌کند. مأموریت هدایت کشور به ساحل است، نه رها کردن کشتی مردم سوریه.

 

اسد اعلام کرد: گفت‌وگوی سیاسی برای بحث و تبادل نظر درباره آینده سوریه و سیستم سیاسی بسیار مهم است. همچنین متوقف کردن خشونت و بیرون راندن تروریست‌هایی است که از خارج آمده‌اند، اهمیت دارد. در مرحله بعد، پس از حل کردن این مشکلات، تنها مسیر پیش روی، برگزاری انتخابات است چرا که تنها شیوه‌ای است که مردم سوریه می‌توانند آنچه را که می‌خواهند، عملی کنند. من تسلیم اراده مردم سوریه خواهم شد نه گروهی خاص. هیچ جایگزینی در هیچ کشوری وجود ندارد. می‌خواهم بگویم در سوریه یک گروه تصمیم‌گیرنده نیست بلکه شهروندان تصمیم‌گیرنده هستند.

 

رییس‌جمهوری سوریه در پاسخ به پرسشی درباره کاندیداتوری خود در انتخابات سال ۲۰۱۴، گفت: من قبل از برگزاری انتخابات تصمیم خواهم گرفت. اگر بفهمم مردم سوریه می‌خواهند من نامزد شوم، این کار را انجام خواهم داد؛ در غیر این صورت، نه.

 

در همین حال، اسد گفت: تنها گزینه‌ای که باقی مانده است، دفاع از کشورمان است. قبل از هر چیزی باید به آزاد شدنمان از دست تروریست‌ها متعهد شویم. در دومین گام، با پشت سر گذاشتن این بحران کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. می‌توانم با اطمینان بگویم، در مقایسه با قبل، می‌توانیم سوریه‌ای بهتر بسازیم.

 

وی اعلام کرد: طبیعتا ما نیاز به اصلاحات داریم. اصلاحات بخش اساسی و در واقع محور مهمی برای سوریه بهتر هستند. این به معنای آن نیست که امیدی برای یک کشور خارجی باشیم. من می‌توانم امید سوری‌ها باشم نه هیچ کس دیگری.

 

ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه