فصل سرما از راه رسید اما بخاریهای نفتی مدارس جمع نشد

خانواده های روستایی در حالی با نگرانی فرزندانشان را راهی خانه دوم خود می کنند که آموزش و پرورش هنوز نتوانسته اعتماد از دست رفته آنها را در مورد ایمنی مدارس جلب کند.

فصل سرما از راه رسید اما بخاریهای نفتی مدارس جمع نشد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، آغاز فصل سرما برای دانش آموزان بیشتر مناطق روستایی کشور همراه با سوز و سرمای طاقت فرسای کلاس درس است. هنوز هم این مدارس با چراغ های نفتی و بخاری های گازی  روشن می شوند و هر بار خاطره دردناک سوختن هم کلاسی هایشان را به یاد دانش آموزان می آورد. حالا پدر و مادرها خوب می دانند شاید بهای با سواد شدن بچه هایشان سنگین باشد. هر چند پایتخت نشین ها جایی در  لیست سیاه کلاس های سرد ندارند و علاوه بر تخته های هوشمند و دفتر و کتابهای رنگ و لعاب دار ، کلاس های گرم هم سهم آنهاست اما اوضاع برای دانش آموزان مناطق محروم متفاوت است. اینکه چند سال طول می کشد و چقدر اعتبار برای گرم کردن اصولی کلاس‌های درس لازم است هر سال در ابتدای فصل سرما از مسئولان آموزش و پرورش پرسیده می شود.

لیست سیاه آتش سوزی در مدارس / وزیر نا امنی یک سوم مدارس کشور را تایید کرد

در طول ۱۷ سال گذشته ۶ مدرسه روستایی دچار سانحه آتش سوزی شدند . در این آتش سوزی ها ۶۳ دانش آموز دچار سوختگی شدید شدند و ۴ دانش آموز هم جان خود را از دست دادند . بر اساس آمار ارائه شده علت اصلی آتش سوزی مدارس سیستم گرمایشی نا مناسب عنوان شده است.

محل وقوع آتش سوزی

تاریخ

دلیل آتش سوزی

تلفات آتش سوزی

آتش سوزی در مدرسه شهرستان شفت گیلان

بهمن ۱۳۷۶

بر اثر وزش باد شدید و طوفانی بودن هوا باعث افتادن بخاری نفتی غیر استاندارد و آتش سوزی کلاس شد

سوختگی بالای ۶۰ درصدی معلم کلاس و سوختگی ۱۱ دانش آموز

آتش سوزی در مدرسه روستای سفیلان

آبان ۱۳۸۳

 بخاری نفتی دچار نقص فنی می شود، بخاری به بیرون از کلاس برده می شود اما دو گالن پر از نفت در راهرو به سمت بخاری آتش گرفته برمی گیرند و شعله های حریق به داخل کلاس زبانه می کشند

۱۳ دانش آموز دچار سوختگی بالای ۴۰ درصد می شوند

مدرسه شهید رحیمی درودزن فارس

 آذر ۱۳۸۵

 بخاری در میان کلاس دومی ها سرنگون می شود و شعله های آتش زبانه می کشد.

 ۸ دانش آموز در این حادثه دچار سوختگی شدید از ناحیه سر و دست شدند

آتش‌سوزی در یک خوابگاه شبانه‌روزی دانش‌آموزی در سیستان و بلوچستان

آبان ۱۳۸۹

پس از ۴ سال علت همچنان در دست بررسی است

یک دانش‌آموز جان خود را از دست داد

آتش سوزی در دبیرستان شبانه روزی وابسته به دانشگاه چابهار

آبان ۹۰

 این آتش سوزی به دلیل اتصالی سیم های برق خوابگاه دانش آموزان رخ داد

این حادثه منجر به مرگ دو دانش آموز و سوختگی شدید سه دانش اموز دیگر شد

آتش سوزی در مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین آباد

آذر ماه ۱۳۹۱

سازمان آتش نشانی پیرانشهر دلیل حادثه را نقص فنی بخاری به دلیل خام سوزی عنوان کرد

 سوختگی ۲۸ دانش آموز و فوت سیران یگانه یکی از دانش آموزان این کلاس

  این آمار  اهمیت برطرف کردن مشکل سیستم گرمایشی مدارس را نشان می دهد . با این حال چند روز گذشته وزیر آموزش و پرورش در پاسخی صریح به این پرسش گفت:‌ اکنون حدود ۱۲۰‌ هزار بخاری نفتی در مدارس وجود دارد اما اعتبار کافی برای حذف آنها را در اختیار نداریم.

علی اصغر فانی در رابطه با بیمه دانش آموزان گفته است: امسال قرارداد با شرکت بیمه  آتش‌سوزی منعقد شده است و حوادث ناگوار دانش‌آموزی را پیش‌بینی کردیم تا در صورت بروز حادثه شرکتهای بیمه بخشی از خسارت را جبران کنند.

 اینکه شخص وزیر ناامن بودن بعضی از مدارس را تایید کرده است یعنی احتمال وقوع حوادث مشابه وجود دارد و ممکن است حادثه‌ای دیگر در کمین دانش آموزان باشد. البته دانش آموزان با توجه به گفته های وزیر می توانند به بیمه‌های درمانی و پرداخت هزینه ها دلخوش باشند و با خیال آسوده سر کلاس‌های ناامن خود درس بخوانند. البته وعده بیمه کردن دانش آموزان از سوی وزیر آموزش و پرورش شنونده را به یاد وضعیت نا به سامان دانش آموزان شین آبادی می‌اندازد . ۲۸ دانش آموزی که به علت نقص سیستم گرمایشی در کلاس درس سوختند و یک نفر هم به دلیل جراحت زیاد فوت کرد. هر چند این دانش آموزان اولین قربانیان حوادث دانش آموزی نبودند اما با وجود گذشت تقریبا دو سال از حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد، هنوز دانش آموزان و والدین آنها درگیر وضعیت درمانی و همچنین دریافت  هزینه های درمان از بیمه هستند.

بودجه برای ساماندهی مدارس کل کشور کافی نیست

در شروع سال تحصیلی جدید معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور آماری را اعلام کرد. به گفته رییسی رقمی حدود یک‌هزار‌میلیارد تومان برای تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد نیاز است. وی گفته بود بر اساس بررسی هایی که  اوایل سال ١٣٩١ صورت گرفت مشخص شده است حدود یک‌ سوم کلاس‌های درس نیازمند سامانه حرارتی مناسب هستند.

مرتضی رییسی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: « مجلس در‌سال گذشته رقمی حدود ٢٠٠‌میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض گاز مصرفی مشترکان به سازمان نوسازی مدارس اختصاص داده است.  این اعتبارات برای کاهش تعداد مدارسی لحاظ شده است که سیستم گرمایشی استاندارد و  مطلوبی ندارند. البته از این ٢٠٠‌میلیارد تومان، ١۴۶‌میلیارد تومان آن در‌سال ٩٢ پرداخت شد. با این اعتبار توانستیم حدود ٢٨‌هزار مدرسه را به سیستم‌های گرمایشی استاندارد مجهز کنیم .به طوری که مدارس بزرگ به موتورخانه و رادیاتور و مدارس کوچکتر به پکیج‌های حرارتی مجهز شدند.به گفته وی مناطق سردسیر و محروم اولویت سازمان نوسازی برای تجهیز به سیستم‌های گرمایشی جدید هستند.»

رییسی ادامه می دهد: تا پایان سال تحصیلی ۹۳-۹۴ هیچ مدرسه ای سیستم گرمایشی غیر استاندارد نخواهد داشت.

 نیمی از مدارس تربت حیدریه نا امن هستند/ ۱۰ درصد دانش آموزان اصفهانی با چراغ نفتی گرم می‌شوند

امکانات محدود در مناطق محروم  روستاییان را به کم توقع ترین اقشار کشور تبدیل کرده است. شاید به همین خاطر است که نیمی از دانش آموزان شهرستان تربت حیدریه در مداس ناامن درس می خوانند. «ابوالقاسم خسروی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر می گوید: «نیمی از مدارس این شهرستان از چراغ های نفتی برای گرمای کلاس درس استفاده می کنند.» به گفته وی این مشکل در سفر استانی وزیر آموزش و پرورش نیز طرح شده است. خسروی با اشاره به حادثه دردناک آتش سوزی در روستای شین آباد می گوید: «حادثه ای که برای دانش آموزان شین آبادی افتاد کافی است تا متوجه ضرورت رسیدگی به سیستم گرمایشی مدارس باشیم.» استفاده از وسایل گرمایشی نا امن تنها مختص به شهرستان های دور افتاده و محروم نیست بلکه استان های بزرگ هم با سرمای کلاس های درس دست به گریبان هستند. «عباس مقتدایی» عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: « سیستم گرمایشی ۵ درصد از مدارس اصفهان چراغ های نفتی است در حالیکه حدود ۱۰ درصد از کل دانش آموزان اصفهان در این کلاسها تحصیل می کنند. بعضی از این مدارس روستایی در مناطق سردسیر واقع شده اند که سرمای  کلاس درس و نبود سیستم گرمایشی مناسب احتمال وقوع خطرات و تعطیلی نا خواسته را فراهم می کند.» او می گوید: « سازمان نوسازی مدارس کشور باید هر چه سریع تر مدارس روستایی را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کند.»

مقتدایی با بیان اینکه مذاکراتی با مسئولان و انجمن های نوسازی مدارس انجام و وعده هایی نیز داده شده  است می‌گوید: «ضرورت تسریع وعده ها باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد تا در آینده شاهد سانحه های دلخراش برای دانش آموزان نباشیم.»

وی با بیان اینکه سال گذشته مجلس شورای اسلامی بودجه کافی برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داده است، گفت: «سازمان نوسازی مدارس آموزش و پرورش کشور با اقدامات لازم و سریع می تواند روند ایجاد رخداد های ناخواسته دانش آموزی را به صفر برساند.»

حوادث گذشته از ذهن مسئولان پاک شده است؟

نیود ایمنی کافی در سیستم گرمایشی مدارس روستایی از دیدگاه روان شناسی و جامعه شناسی نیز  قابل تامل است. «بابک مقدسی»جامعه شناس و کارشناس سیستم های آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر استاندارد نبودن سیستم گرمایشی مدارس را بحران جدی مدارس می داند و می گوید: «آموزش و پرورش باید از تامین هزینه های تجملی و غیر ضروری صرف نظر کند و بخشی از بودجه در اختیار خود را برای بالا بردن امنیت دانش آموزان و کلاس های درس  مصرف کند.» وی ادامه می دهد: « به نظر می رسد اتفاقات و حوادث گذشته از ذهن مسئولان پاک شده است چرا که نه تنها فکری به حال کلاس‌های درس نا امن نمی کنند بلکه دانش آموزان را برای مواجهه با مواقع بحرانی آموزش نمی دهند. او ادامه می دهد: «باید زودتر با ایمن سازی مدارس به سیستم های گرمایشی مناسب اعتماد از دست رفته خانواده های روستایی به سیستم آموزش و پرورش را باز گردانیم چرا که در چند سال اخیر شاهد جلوگیری خانواده ها از رفتن فرزندانشان به مدارس و همچنین ترس و بی رغبتی دانش آموزان به فضاهای آموزشی بوده ایم. قطعا با صرف هزینه های اندک برای ایمن سازی مدارس می توان از هزینه های سنگین و اجباری بعد از حادثه جلوگیری کرد.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه