مانور بی اثر و ادامه دار حامیان فرجی‌دانا روی موضوع بورسیه‌ها/موضع گیری شفاف در مورد فتنه همچنان خط قرمز مجلس

با توجه به اینکه یک هفته از معرفی نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم می گذرد، مخالفت های دانشجویی و نمایندگان مجلس با سوابق و عملکرد وی حاکی از آن است که این وزیر نمی تواند رأی اعتماد خود را از مجلس بگیرد.

مانور بی اثر و ادامه دار حامیان فرجی‌دانا روی موضوع بورسیه‌ها/موضع گیری شفاف در مورد فتنه همچنان خط قرمز مجلس

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از دانا، هفته گذشته  محمود نیلی احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران در نامه‌ای از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به لاریجانی رئیس مجلس معرفی شد.

“محمود نیلی احمدآبادی” که به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شد طی ۵ ماه گذشته سرپرستی دانشگاه تهران را برعهده داشته است.

وی زاده اصفهان و  فارغ التحصیل  دانشگاه های شیراز ، دانشگاه صنعتی شریف  است. نیلی احمدآبادی مدرک دکتری خود را بیست سال پیش از دانشگاه توهوکو ژاپن دریافت کرد.

محمود نیلی احمدآبادی در کارنامه خود سوابقی نظیر ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، نایب رئیس انجمن مهندسی متالوژی، معاون پژوهشی دانشکده فنی، استاد نمونه دانشگاه تهران ۱۳۸۲ ، تدریس در دانشکده فنی در رشته مهندسی مواد و متالوژی و … را دارد.

سوابق سیاسی و کاری نیلی احمدآبادی

وی در سال ۹۲  به همراه برخی از اساتید “جعفر میلی منفرد” به عنوان وزیر پیشنهادی علوم را در نامه ای به لاریجانی قابل اعتماد دانسته و خواستار رأی اعتماد نمایندگان به وی شدند.این موضوع زمانی رخ داد که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با توجه به برخی دلایل از جمله حضور میلی منفرد در فتنه ۸۸ در جریان رأی اعتماد به وزرای کابینه دولت یازدهم، با تصدی پست وزارت میلی منفرد بر دستگاه آموزش عالی کشور مخالفت کردند.

وی در صحنه سیاست ظهور خاصی نداشته است البته قضیه تحصن‌های اعتراضی اساتید دانشگاه بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ شاید بازرترین نقش وی بوده که برخی از افراد برآن تاکید داشته اند.

محمود نیلی احمدآبادی نامی است که در نامه سرگشاده ۸۸ استاد دانشگاه تهران به رهبر معظم انقلاب در اعتراض به تجمع برخی دانشجویان انقلابی در روز ۱۶ آذر سال ۸۸ در دانشگاه تهران ذکر شده است.

برخی منابع، فعالیت و نقش‌آفرینی نیلی احمدآبادی در حوادث سال ۸۸ را یکی از دلایل مخالفت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست وی بر دانشگاه تهران عنوان کرده اند.

حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از انتصاب نیلی احمدآبادی به سرپرستی دانشگاه تهران توسط فرجی دانا، به این اقدام وزارت علوم دولت اعتراض کرد.

در ادامه این پیشنهاد روحانی به مجلس، ضرغام صادقی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که جلسه رای اعتماد به « محمود نیلی احمدآبادی» وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری چهارشنبه ۷ آبان ماه در مجلس برگزار می شود.

 

سوالات بی جواب نمایندگان در جلسه با وزیر پیشنهادی علوم

در هفته جاری محمود نیلی در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شد و به سئوالات نمایندگان درباره سوابق کاری،  شخصی، همچنین سیاسی و عملکرد مدیریتی خود پاسخ داد.

نمایندگان مجلس نیز مانند همیشه با ملاک قرار دادن منویات مقام معظم رهبری برای خود، اعلام کردند که خطوط قرمز آنها فتنه و فتنه گران است و به هیچ وجه با کسی که نسبت به فتنه‌گران کرنش و نرمش نشان دهد کنار نمی آیند.

پس از اتمام این جلسه، قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره روند جلسه و توضیحات وزیر پیشنهادی علوم گفت که محمود نیلی تجربه کاری زیادی در حوزه مدیریتی نداشته و پاسخ های وی به سئوالات مطرح شده در کمیسیون نشان از اشراف نداشتن وی به حوزه وزارت علوم است. 

وی ضمن اشاره به این موضوع که رای گیری از اعضا درخصوص وی صورت نگرفته، افزود: نظر اکثریت اعضای کمیسیون آموزش این بود که وی نتوانسته است پاسخ های قانع کننده ای به آن‌ها بدهد و بنابراین راه دشواری برای گرفتن رای اعتماد برای تصدی وزارت علوم در پیش دارد.
احمد پورمختار، رئیس کمیسیون اصل نود نیز در این خصوص اظهار داشت که موضع‌گیری وزیر پیشنهادی علوم درباره فتنه ۸۸ در جلسه فراکسیون رهروان ولایت صریح نبوده است.
وی با تأکید بر لزوم اعلام برائت وزیر پیشنهادی علوم از فتنه ۸۸ در روز چهارشنبه در جریان رای اعتماد خود خاطرنشان کرد: نمایندگان حتما در این باره از وی سؤال خواهند پرسید و این حساسیت روی موضوع فتنه وجود خواهد داشت.
فتنه؛ جدا کننده نمایندگان از وزیر پیشنهادی علوم
ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز درباره توضیحات نیلی احمدآبادی گفت: جلسه هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به منظور بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم تشکیل شد اما فراکسیون به جمع‌بندی مثبت در مورد وی نرسید و حمایت فراکسیونی از وی انجام نمی‌شود.
وی افزود: با توجه به سابقه کاری وزیر پیشنهادی علوم بعید به نظر می‌رسد که وی بتواند روز چهارشنبه رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد.
یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش در خصوص این جلسه گفت برنامه هایی که نیلی احمد آبادی ارائه کرد فرقی با برنامه هایی که دکتر میلی منفرد و دکتر فرجی دانا ارایه کرده بودند نداشت؛ اما وی در دیدار با نمایندگان کمیسیون آموزش درخصوص موضع خود در قبال فتنه سکوت کرد و صحبتی در این زمینه نکرد.

سکوت نیلی احمدآبادی در خصوص فتنه نشان می دهد که یکی از خطوط قرمز اصلی نظام توسط وی نادیده گرفته شده است و این موضوع قطعاً رأی اعتماد وی توسط نمایندگان مجلس را با چالش های زیادی مواجه می‌کند.

 

بدنه ضعیف دانشجویی وزیر پیشنهادی علوم

وضعیت وزارت علوم پس از روی کار آمدن دولت یازدهم تا به حال پرتنش و با حاشیه‌‌هایی همراه بوده است که این موضوع نشان می دهد وزیر علوم هرکس که باشد باید دارای بدنه دانشجویی بوده و دانشجویان حامی وی و اقداماتش باشند تا بتواند با مدیریت صحیح دانشگاه‌ها، پیشرفت های علمی مراکز علمی را رقم بزند.

در این راستا جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با صدور نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار معرفی فرد دیگری به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شدند.

این دانشجویان در نامه خود به روحانی اعلام کردند که در حالی که همه منتظر لبیک رئیس‌جمهور به دغدغه مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی بابت معرفی شخصیتی علمی و دارای مرزبندی شفاف با فتنه به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم بودیم، خبر معرفی جناب آقای دکتر نیلی احمدآبادی دانشجویان مومن و انقلابی را متحیر کرد؛ چطور فردی که صلاحیت لازم برای ریاست دانشگاه تهران را از شورای عالی انقلاب فرهنگی کسب نمی‌کرد را برای به عهده گرفتن وزارت علوم معرفی کرده‌اید؟

پس از موضع گیری انجمن اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با زدن گریزی به فعالیت‌های این استاد خود در دوران فتنه ۸۸ طی بیانیه ای اعلام کردند که قربانی شدن فضای آکادمیک در برهه‌های خاص، به تعطیلی کشاندن کلاس‌های درس و فراهم آوردن زمینه‌های التهاب در فتنه ۸۸ از اقدامات نیلی احمدآبادی است.

از اقدامات دیگر نیلی احمدآبادی تحریک در به تعطیلی کشاندن کلاس های درس به دنبال انتصاب آیت‌الله عمید زنجانی به ریاست دانشگاه تهران در سال ۸۴  می‌باشد که این امر نه تنها برخلاف اصول سیاسی بلکه برخلاف اصول آکادمیک نیز تلقی می‌شود.

نظیر این اتفاقات پس از فتنه ۸۸ نیز به نحوی دیگر در دانشگاه تکرار شد که نتیجه ای جز به تعطیلی کشاندن کلاس های درسی و فراهم آمدن زمینه های التهاب در فضای عمومی در پی نداشت.

امضای نامه موسوم به ۸۸ نفر از اساتید دانشکده فنی خطاب به مقام معظم رهبری و اهتمام به جمع آوری امضا از اساتید دانشکده از دیگر اقدامات ایشان است؛ گرچه اساتید محترم غالبا بنا بر دغدغه و با توجه به اتفاقات پیش آمده این نامه را امضا کرده اند اما انتشار این نامه در آن زمان جز مهیا کردن خوراک رسانه های بیگانه، نتیجه ای را در پی نداشته است و جای این سوال باقی است که چرا باید در آن فضای غبار آلود امضای چنین نامه ای توسط افرادی چون آقای دکتر نیلی پیگیری شود؟

رویه ایشان در مدیریت، اعمال تبعیض و بغض نسبت به تشکل‌های انقلابی بوده است به گونه‌ای که از در اختیار گذاشتن حداقل‌های لازم فعالیت به تشکل‌های همسو با مواضع انقلاب و رهبری به شدت امتناع کرده و در مقابل از هیچ اقدامی برای تقویت تشکل‌هایی که متأسفانه مواضعی همسو با دشمنان کشور نیز داشتند، فروگذار نمی‌کردند. این مسأله حتی نسبت به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده فنی نیز نمود داشت.

بهانه بورسیه در دست مخالفان استیضاح فرجی دانا/ دفاع تمام قد مجلس از اعتبار خود

اگرچه نظر نمایندگان مجلس درباره نیلی احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم مثبت ارزیابی نشده است و همچنین بدنه دانشجویی با این گزینه روحانی موافق نیست؛ اما معاون پارلمانی روحانی گفته است که اظهارات برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر رأی نیاوردن نیلی احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم نادرست است.

از آنچه که بیان شد می توان دریافت که تأکید دانشجویان و نمایندگان مجلس بر روی فاصله هرچه بیشتر وزیر علوم از فتنه ۸۸ و عاملان آن است و جریان بورسیه‌های غیر قانونی که هنوز هم اثبات نشده است نقشی در استیضاح فرجی دانا و رأی نیاوردن احتمالی وزیر پیشنهادی جدید ندارد.

بر اساس این گزارش چندی پیش روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران علت استیضاح فرجی دانا را اعلام بورسیه‌ها دانسته بود و به طور غیر مستقیم اعلام کرد که نمایندگان مجلس با هدف سیاسی کاری و حاشیه پردازی استیضاح فرجی دانا را رقم زدند.

طی روزهای گذشته، غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در این باره گفت: ربط دادن موضوع بورسیه‌ها با استیضاح وزیر علوم و طرح این موضوع قبل از برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزیر جدید یک اشتباه بزرگ است.

باید به این نکته توجه داشت که استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است و نمایندگان مجلس طبق وظایف خود بایستی افرادی را برای وزارت علوم انتخاب کنند که در چارچوب نظام حرکت کرده و فضای علمی دانشگاه را به چالش نکشند.

در واقع استیضاح فرجی دانا دفاع مشروع و قانونی مجلس از حیثیت خود بوده و در صورتی که فردا محمود نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم نتواند رای اعتماد خود را از نمایندگان مجلس بگیرد، نباید دولت این موضوع را به مطالبی که خلاف واقع است پیوند بزند؛ چرا که نمایندگان مجلس در قبال همه مردم به ویژه دانشجویان مسئول هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه