رویشی دیگر از درخت تنومند رسانه انقلاب اسلامی/مجله ای که با روح فرح مبارزه می کند

دور جدید ماهنامه‌ نقد سینما محصول مدیریت و حضور جمعی از روزنامه نگاران سینمایی جبهه فرهنگی انقلاب است. رویش هایی از جناح مؤمن انقلابی که امیدهای بسیاری را در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری کشور جلب کرده است.

رویشی دیگر از درخت تنومند رسانه انقلاب اسلامی/مجله ای که با روح فرح مبارزه می کند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فرهنگ نیوز، آنچه در این وادی قابل ذکر و برای دست اندرکاران نقد سینما لازم به یادآوری و تذکر و تنبه است اینکه این دوستان باید همه تلاش خود را به کارگیرند تا نقدسینما را بر دو محور حیاتی و اصلی و اصیل یک رسانه سینمایی و انقلابی پرورش دهند و به پیش ببرند: توجه و تمرکز و بهادادن به سینما و مقوله نقد و تحلیل اصولی و جدی آن و نیز ایستادن بر مواضع انقلابی و دفاع از آرمانها و ارزشهای دینی که صبغه و امتیاز اصلی این جریان به شمار می آید.

نشریه سینمایی نقد سینما پس از چند دوره پرفراز و نشیب که به حیات و ممات پی در پی این رسانه نوستالوژیک و محفل قدیمی و باسابقه سینمایی انجامید، اینک دوباره به خانواده سینمای ایران و رسانه های هنریش پیوسته و با فضایی نو به میدان آمده است.
تورقی بر این شماره از نقد سینما گویای رویکرد نقادانه و انقلابی تحریریه و تیم مدیریتی آن است که البته از مجموعه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هم چیزی غیر از این توقع نمی رود.
در این شماره از نقد سینما، شاهد رویکردهایی هستیم که اساساً در نشریات سینمایی ایران مغفول و مهجور واقع شده و می شود.
البته از نشریاتی که با سبقه و صبغه روشنفکری و با دغدغه های محفلی، تنها به دنبال مطرح کردن تئوری های روشنفکرانه خود هستند و درد مردم را چندان وقعی نمی نهند، توقع چندانی نباید داشت و اتفاقا در همین فضا هم هست که احیای نشریه ای همچون نقد سینما با آن سابقه و عقبه و با این رویکردهای انقلابی، ارزش و اهمیت مضاعف می یابد.
در سایه سار ارزشهایی که از دل آرمانهای انقلابی آمده اند
ارزش هایی که از دل آرمانهای دینی و انقلابی و رویکردهای ملی و بومی این محفل رسانه ای می تراود. تراوشی از جنس رویش های انقلابی و ترنمی از متن مردم که دین و آرمانهای انقلابیش را همچنان دوست دارد و بدانها عشق می ورزد.
اگر اهل مطالعه نشریات سینمایی کشور باشید، حتما خلأ فوق الذکر را به خوبی و دردناکی حس کرده اید و اینکه این نشریات به جای انکه واگویه آمال و آرمانهای ملت باشند، بازنمایی و انعکاس طیف محدودی از جماعت روشنفکرند که اتفاقا کارنامه چندان قابل دفاعی هم در عرصه هنر – مثل سایر عرصه های فرهنگی و اجتماعی و…- نداشته اند. اینجاست که حضور اینچنینی نقد سینما، موقعیتی استراتژیک می آفریند. موقعیتی ملهم از اندیشه دینی و فرهنگ انقلابی.
نشانه های روشنی از رویکرد نقد انقلابی در نقد سینما
در این شماره از نقد سینما که اولین حضور جدی و نوآمد در دوران جدید این محفل سینمای- رسانه ای است با مجموعه مطالب و پرونده هایی روبرو هستیم که در آن نشانه های روشن این رویکرد مبارک را می توان دید.
از نقد جدی و عمیق سینمای دهه شصت که باقی مانده رویکردهای فیلم فارسی و شبه روشنفکرانه رژیم گذشته بود و بقایای فکر و فرهنگ امثال «فرح» را دنبال می کرد تا نگاهی تفصیلی و جدی و جامع به سینمای رژیم گذشته و بررسی موردی آثار آن دوران از موضع نقد و تحلیل هنری و جریان اجتماعی و فرهنگی که از آن پشتیبانی می کرد و آن فیلمها از آن اندیشه، نمایندگی.
وقتی جناح مومن فرهنگی دست به کار می شوند
باری؛ باید گفت این شماره از دور جدید ماهنامه‌ نقد سینما محصول مدیریت و حضور جمعی از روزنامه نگاران سینمایی جبهه فرهنگی انقلاب است. رویش هایی از جناح مؤمن انقلابی که امیدهای بسیاری را در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری کشور به سوی خود جلب کرده است.
ماهنامه‌ی نقد سینما متعلق به حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی که سابقه‌ انتشار آن نخستین بار به سال ۱۳۷۳ برمی‌گردد و تاکنون تحت نظر افرادی چون «مسعود فراستی»، «ناصر هاشم‌زاده» و «عزیزالله حاجی مشهدی» منتشر شده است و اینک پس از پنج سال توقف، با مسئولیت «محمدرضا رضاپور» به عنوان دبیر تحریریه روی دکه‌ها رفته است.
در این شماره می خوانیم…
نخستین شماره‌ی دور جدید «نقد سینما»، شامل گفتگوی مفصلی با «بهروز افخمی» پیرامون کارنامه‌ی کاری‌اش، حضور در مجلس ششم، همه‌ی حواشی فیلم «فرزند صبح»، چرایی ساخت «شوکران»، سفر به کانادا و فیلم آخرش «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و ….، گفتگو با «روح‌الله حجازی» پیرامون فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، گفتگو با «حامد محمدی» درباره‌ی تصویر روحانیت در فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، گفتگو با «محمدعلی نجفی» و «مهدی کلهر» اولین مدیران سینمای ایران پیرامون تصمیمات تاریخی و مدیریت دهه ی شصت سینمای ایران، گفتگوی داغ و چالشی با «احمد میرعلایی» پیرامون عملکردش در بنیاد سینمایی فارابی و … است.
پرونده‌ی ویژه‌ی مجله نیز با عنوان «مدیریت فرح‌نگی» به مدیریت سینمای ایران در دهه‌ی شصت و تأثیر آن بر شکل‌گیری سینمای پس از انقلاب با نگاه به دو جریان فیلمفارسی و فیلم شبه‌روشنفکری و تاثیر نگاه فاسد «فرح دیبا» بر آن می‌پردازد.
پرونده‌ی ویژه‌ی فیلم «نوح» به کارگردانی «دارن آرنوفسکی» و بررسی تصویر پیامبران در هالیوود، بررسی فیلم‌های روی پرده‌ی سینمای ایران و جهان، گفتگو با «مرتضی پایه‌شناس» کارگردان مستند تحسین‌شده‌ «به خاطر دخترم سمیه» و گفتگو با «محمدمهدی پوروزیری» کارگردان فیلم داستانی نیمه‌بلند «رو به قبله»، پرونده‌ی مستند کاندیدای اسکار شده‌ی «پنج دوربین شکسته» به همراه گفتگو با کارگردان آن و ده‌ها یادداشت و گزارش خواندنی دیگر از جمله دیگر مطالب شماره‌ نخست نقد سینما هستند.
تذکری دلسوزانه و مشفقانه برای اهالی نقد سینما
آنچه در این وادی قابل ذکر و برای دست اندرکاران نقد سینما لازم به یادآوری و تذکر و تنبه است اینکه این دوستان باید همه تلاش خود را به کارگیرند تا نقدسینما را بر دو محور حیاتی و اصلی و اصیل یک رسانه سینمایی و انقلابی پرورش دهند و به پیش ببرند:
توجه و تمرکز و بها دادن به سینما و مقوله نقد و تحلیل اصولی و جدی آن و نیز ایستادن بر مواضع انقلابی و دفاع از آرمانها و ارزشهای دینی که صبغه و امتیاز اصلی این جریان به شمار می آید.
در این وانفسای افراط و تفریط و واویلای سینمای مبتذل و مردم گریز و جشنواره ای و سفارشی، ظهور و بروز یک جریان نقد انقلابی که وجه اصلی همت خویش را در هرچه بارورترنمودن سینمای انقلابی و پر و بال دادن به اندیشه دینی با رویکرد نقد و تحلیل فعال قرار داده است، به شدت غنیمت و قابل دفاع و امیدوار کننده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه