چوب بی تدبیری مدیران بر زندگی کارگران!

وام های چندمیلیاردی «ایران پوپلین»؛ به نام تولید به کام مدیران!/ تعطیلی کارخانه ای در رشت با ۳۵۰۰ کارگر + فیلم

استان گیلان در دهه های اخیر دارای کارخانه های فعال و مدرنی در صنعت نساجی بود این در حالی است که با بی توجهی و بی مسئولیتی مدیران و مسئولان، کارخانه «پوشش» با ۳۵۰۰ کارگر تعطیل شد و کارگران کارخانه «ایران پوپلین رشت» نیز از ۱۸۰۰ کارگر به ۲۷۶ نفر رسیده است؛۲۷۶ کارگری که امنیت شغلی ندارند و قرارداد کاری شان سه ماه است. کارگرانی که اکنون نگران واگذاری و فروش کارخانه به بخش خصوصی هستند زیر اغلب واگذاری ها در گیلان فرجام خوبی نداشته و به تعطیلی همیشگی کارخانه منجر شده است.

وام های چندمیلیاردی «ایران پوپلین»؛ به نام تولید به کام مدیران!/ تعطیلی کارخانه ای در رشت با ۳۵۰۰ کارگر + فیلم

به گزارش هشت دی، نشست بررسی وضعیت کارخانه های گیلان با حضور پرویز زعیمی، عارف دولت پور و حسین رمضانی از نمایندگان کارگری متعلق به کارخانه جات ایران پوپلین و پوشش در تحریریه پایگاه خبری تحلیلی هشت دی برگزار شد.

 

حسین رمضانی از کارگران کارخانه پوشش با بیان اینکه پوششِ امروز همان کارخانه ای است که روزی بعنوان بزرگترین کارخانه نساجی در سطح خاورمیانه شهرت داشت اظهار کرد: اوج مشکلات این کارخانه از مردادماه سال ۸۳ با مطرح کردن اصل ۴۴قانون اساسی که مربوط به واگذاری بخش‌های دولتی اقتصاد ایران به بخش خصوصی است آغاز شد.

عدم اجرای صحیح اصل۴۴ قانون اساسی در واگذاری بخش های کلان اقتصاد ایران به بخش خصوصی

رمضانی به عدم اجرای صحیح اصل۴۴ قانون اساسی در واگذاری بخش های کلان اقتصاد ایران به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این قانون در کشور ما درست انجام نمی شود، سهامداران کارخانه و مسئولین مربوطه با سیاست و برنامه از پیش تعیین شده ابتدا کارخانه را غارت می کنند و زمینه ی زمین خوردن کارخانه را ایجاد می کنند و بعد بحث فروش آن را به میان می آورند.

تلاش عجیب مدیران در ورشکست کردن یک کارخانه

وی با تاکید بر اینکه فردی که از تهران برای مدیریت بیاید دلسوز مردم گیلان نیست افزود: مسئولین مربوطه زرنگ هستند، تمام تلاش خود را کردند تا کارخانه از حالت تولیدی به ورشکستگی تبدیل شود تا بهانه ای برای فروش کارخانه داشته باشند، مدیرانی را بر سرکار می آورند که اهل ریخت و پاش باشند و اگر هم مدیری توانمند باشد به وی بودجه کافی نمی دهند، همین کاری که با مدیر فعلی ایران پوپلین می کنند، به وی سرمایه در گردش نمی دهند تا رنگ، پنبه و…بخرد و کار تولید را شروع کند‌.

رمضانی تصریح کرد: بر اساس قانون واگذاری، کارخانه در شرایطی باید انجام شود که کارخانه فعال است و حتی اگر بخواهند کارخانه ای که ورشکست شده است را واگذار کنند ابتدا مالک کارخانه باید چرخه تولید و سوددهی کارخانه را فعال و سپس آن را واگذار کند.

 

اصل ۴۴قانون اساسی؛ واگذاری یا رهاسازی؟!/ “پوشش” از ۳هزار نیرو به ۵۵نفر رسید

وی با بیان اینکه اصل ۴۴واگذاری را به اصل رها سازی تبدیل کردند افزود: ایراد کار از رده‌های بالا است دولت هر جایی که چنین کارخانه جاتی وجود دارد آنها را به بهانه این قانون رها یا به افراد مورد نظر خود سپرد‌ و نتیجه آن شد که کارخانه پوشش از حدود ۳هزار نیرو امروز دارای ۵۵ کارگر است.

رمضانی با اشاره به واگذاری صنایع پوشش ایران به شرکت تتیس کیش بیان کرد: کارخانه پوشش با ۸۵هزار هکتار در بهترین نقطه گیلان قرار دارد، کارخانه ای که روزانه بیش از ۳۰تن نخ در ریسندگی، حدود ۲۵ تا ۳۰هزار متر مربع بافندگی، ۸تا ۱۰هزار متر مربع بصورت روزانه در بخش مخملبافی تولید داشت.

 عدم نظارت مدیران بر واگذاری کارخانه پوشش/ “پوشش” را به یک شرکت خدماتی واگذار کردند!

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه هیچگونه نظارتی بر واگذاری پوشش نبود افزود: کارخانه ای با آن حجم عظیم تولید را به شرکت سرمایه گذاری تتیس کیش که کارهای خدماتی انجام میداد واگذار کردند و پس از واگذاری کارخانه، شرکت تتیس اساسانامه خود را گسترش و از خدماتی به تولیدی تغییر داد.

با۱۴۰۰کامیون اموال کارخانه را غارت کردند

وی از برف سنگین سال ۸۳ به عنوان اتفاقی خوشایند برای مسئولان مربوطه یاد کرد و گفت: سقف کارخانه فرو ریخت و زمانی که ما به مدیرانی که در تهران بودند اطلاع دادیم که کارخانه ویران شده به جای ناراحتی حتی خوشحال شدند و گفتند: «می آییم کارخانه ای بهتر می سازیم»! در حالی که بفکر آهن آلات، ابنیه و اموال کارخانه بودند، پس از آب شدن برف این مدیران به جان کارخانه افتادند و با حدود ۱۴۰۰ کامیون اموال کارخانه را خارج کردند‌.

 مسئولین استانی می گفتند اگر مالک کارخانه خاک کارخانه را هم ببرد کارگر حق اعتراض ندارد

رمضانی ادامه داد: زمانی که مشغول غارت کارخانه بودند ما پیش مسئول استانی رفتیم که به ما گفتند؛ ما کارخانه را واگذار کردیم و فروختیم اگر مالک کارخانه بخواهد خاک این کارخانه را هم ببرد کارگر حق اظهار نظر و اعتراضی ندارد.

ایران پوپلین جوان ترین و مدرن ترین کارخانه گیلان

رمضانی با اشاره به بهانه مدیران مربوطه در واگذاری کارخانه ایران پوپلین گفت: مسئولین می‌گویند که ماشین‌آلات ایران پوپلین مستهلک است و به درد کار کردن نمی خورد در حالی که ایران پوپلین جوان ترین و مدرن ترین کارخانه گیلان است که بروزترین دستگاه های دنیا برای رنگرزی و نساجی را دارد.

از کارگران کارخانه پوشش ادامه داد: نساجی تنها صنعتی در سطح کشور است که می تواند موجب اشتغالزایی تعداد کثیری از نیروی کار زن و مرد شود، در این کارخانه در دهه های ۶۰ و ۷۰ حدود ۳هزار کارگر مشغول به فعالیت بودند و غالب تولیدات این کارخانه به اتریش، آلمان و‌‌‌…صادر می شد‌.

نخ، طلای سفید است؛ در صنعت نساجی هیچ تولیدی روی زمین باقی نمی ماند

وی با تاکید بر اینکه اکثر تولیدات داخلی قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارد گفت: امروز نخ طلای سفید است، یک‌کیلو نخ روی زمین نمی ماند و خریدار دارد، در صنعت نساجی هیچ تولیدی روی زمین باقی نمی ماند.

رمضانی با تاکید بر قابلیت، تجربه و دانش مدیران در صنعت نساجی گفت: الان زمان آن است که مدیران پنبه مورد نیاز خود را بخرند و انبار کنند اما نمی خرند، یک مدیر باید تجربه داشته باشد، ‌کارخانه را مثل خانه و کارگران را فرزندان خود بداند، خانه به مایحتاج زندگی نیاز دارد الان باید مدیر قبل از آن که زمان کشت و درو پنبه به اتمام برسد مواد لازم را تهیه کند‌.

با راه اندازی دستگاه های داخل جعبه روزانه ۱۰ تا ۱۲ تن نخ تولید می شود

این فعال کارگری با اشاره به عدم استفاده از دستگاه آخرین مدلی که ۱۹سال خریداری و در گوشه کارخانه قرار دارد افزود: در سال ۸۰ آخرین مدل و مدرنترین دستگاه سویسیی به نام صنایع پوشش ایران خریداری شد اما بعد از ۱۹ سال هنور در جعبه است، اگر این دستگاه راه اندازی شود روزانه ۱۰ تا ۱۲ تن بهترین نخ تولید و وارد بازار خواهد شد که حتی یک کیلو از آن روی زمین باقی نمیماند.

وی تصریح کرد: سهامدار می گوید زمین این کارخانه متری ۳۵ میلیون تومان است و دستگاه را نصب نمی کنم، اما از هفته گذشته که مدیرکل دادگستری برای سرکشی و بازدید آمد و خرابی ها و جنایات بخش خصوصی را دیدند، دستور نصب این ماشین آلات در کارخانه پوشش را صادر کرده است، از طرفی دیگر بانک می گوید از سرمایه گذاری منع شده است، اما اصل مطلب این است چنین کارخانه ای که اسم و رسم دارد اول باید احیا و بعد واگذار شود.

رمضانی در ادامه این مطلب افزود: هرکسی بهانه ای برای عدم بکارگیری ماشین آلات می آورد، در صورتیکه اگر این دستگاه ها راه اندازی شود ظرف ۳سال تمام هزینه های که برای راه اندازی آن صرف میشود را پس میدهد، در اینباره طرحی نوشتیم و قصد داریم به حجت السلام خلیلی بدهیم.

 نساجی گیلان را بخاطر کشاورزی رها کردند اما کشاورزان هم خیری ندیدند

رمضانی با بیان اینکه صنعت نساجی گیلان را بخاطر بخش کشاورزی رها کردند و کشاورزان هم خیری ندیدند گفت: مسئولین از هول حلیم افتادند داخل دیگ! راه اندازی صنعت نساجی می تواند بسیاری از مشکلات در حوزه ازدواج، اشتغال و رفع بیکاری جوانان و…در گیلان را رفع کند.

لزوم نظارت و ورود قوه قضاییه در بهبود وضعیت کارخانجات گیلان

وی با اشاره به نقش قوه قضاییه در روند بهبود اوضاع بیان کرد: با ورود قوه قضاییه یک اتحاد خوبی در استان بوجود امده است، اگر همین نظارت قوه قضاییه ادامه داشته باشد و اصل ۴۴ مجددا بازنگری و به شکل صحیح آن اجرا شود بخشی از مشکلات حل می شود.

کسی که صدای دستگاه‌های کارخانه را گوش خراش می داند مناسب مدیریت نیست

این فعال کارگری تصریح کرد: اگر دولت قصد دارد خود را از مشکلات خلاص کند، حداقل کار را به دست کسی بسپارد که اهل، دانش و بلدِ صنعت نساجی باشد و در این مسیر استفاده از شرکای خارجی نقش مؤثری خواهد داشت، مدیری که صدای دستگاه برایش گوش خراش است مناسب این کار نیست.

عارف دولت پور نماینده کارگران ایران پوپلین رشت نیز در ادامه این نشست از نداشتن سرمایه در گردش بعنوان یکی از مهمترین مشکلات این شرکت نام برد و اظهار کرد: حدود ۱۰ سال بود که می خواستند این شرکت را واگذار کنند بعد از کش و قوس‌های فراوان مدیرعاملی از بین کارگران انتخاب شد که از سل ۸۹ تا سال ۹۳ مدیر بود، در این مدت وضعیت شرکت خیلی بهتر شده بود اما سهامداران اصلی پس از چهارسال مانع ادامه کار وی شدند و ترجیح دادند فردی را از بین خودشان به عنوان مدیر عامل معرفی کنند.

ایران پوپلین قابلیت نجات یافتن را دارد

وی ادامه داد: ایران پوپلین با همین دستگاه هایی که اصرار دارند بگویند مستهلک هستند قابلیت نجات پیدا کردن و کارایی دارد و تنها به یک مدیر دلسوز برای بازیابی شرکت نیاز است.

افت تولید به بهانه استهلاک دستگاه ها و عدم سرمایه گذاری

نماینده کارگران ایران پوپلین با بیان اینکه در اقتصاد سرمایه گذاری باعث افزایش سوددهی می شود افزود: در سال ۸۰ در دو واحد بخش رنگرزی و ریسندگی، ماشین آلات جدیدی وارد و پک خط تولید بروز رسانی شد و این عامل باعث سودهی بیشتر کارخانه شد بطوریکه تا ۵سال قبل حقوق کارگران سر وقت پرداخت می شد هرچند بدهی های قبلی کارخانه بود، اما این مدت اخیر به بهانه استهلاک دستگاه ها و عدم سرمایه گذاری در زمینه تولید افت داشتیم.

وی تصریح کرد: ایران پوپلین بالغ بر ۲۴هکتار زمین با جانمایی مناسب برای کارهای تجاری و ساخت و ساز است و این مسئله از دیگر عوامل فروش این شرکت می تواند باشد.

بهبود وضعیت ایران پوپلین با مدیرعاملی فردی از بین کارگران

دولت پور در ادامه اضافه کرد: از حدود ۱۰سال قبل سرمایه گذاری بانک ملی تمایل به واگذاری شرکت را دارد، در همان سال ها مدیر عامل وقت، شرکت را معلق کرد و کارگران به فوریت یک انجمن صنفی را تشکیل و مانع تعطیل شدن کارخانه شدند، با حمایت استاندار و فرماندار یک نفر از بین کارگران برای مدیرعاملی به مدت ۴سال انتخاب شد، در این مدت وضعیت ایران پوپلین بهتر و حقوق ها مرتب پرداخت می شد و در نهایت بدلیل عدم رضایت شرکت سرمایه گذاری بانک ملی این فرد برکنار و شخص مورد نظر شرکت بانک ملی بر سر کار آمد.

عدم تعامل مدیران و بازاریایی قوی و تنوع تولید ضعف امروز ایران پوپلین

نماینده کارگران ایران پوپلین درباره ویژگی های یک مدیر موفق بیان کرد: مدیرعامل باید دارای تخصص و روابط عمومی قوی جهت تعامل با مشتری ها را داشته باشد، یکی دیگر از مشکلات این شرکت عدم تنوع تولید و نداشتن مشتری است که این امر ناشی از بازاریابی ضعیف است.

ایران پوپلین سرمایه گیلان و کارگران امانت دار این سرمایه اند

وی با تاکید بر اینکه کارگران ایران پوپلین امانت دار سرمایه گیلان هستند گفت: بچه های ایران پوپلین دارای تخصص، علم و تجربه لازم برای چرخاندن شرکت هستند از طرفی از کار افتادن چرخ تولید ایران پوپلین علاوه بر اقتصاد گیلان روی اقتصاد کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

ورود شخص آقای رئیسی در بررسی وام های دریافتی شرکت «ایران پوپلین»

دولت پور با تاکید بر ورود دستگاه قضا و شخص آقای رئیسی در مورد شرکت ایران پوپلین بیان کرد: وام هایی که به شرکت پرداخت شده حدود ۱۱۰میلیارد با سود بالای بانکی است و امروز بخش زیادی از بدهکاری های شرکت بدلیل بهره بانک است نه اصل پول به همین منظور از قوه قضاییه تقاضا داریم در خصوص سود بانکی و میزان ورود این مبالغ به چرخه تولید ورود و بررسی های لازم را انجام دهد.

پرویز زعیمی رییس انجمن صنفی کارگری کارخانجات گیلان نیز در این میزگرد با بیان اینکه شرکت ایران پوپلین در زمان جنگ تحمیلی که بیشتر کشورهای جهان با ما سر جنگ داشتند سرپا بود و مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم را نداشت، اظهار کرد: چوب مدیریت فردی که یک شبه از طریق جناح سیاسی و بدون تخصص مدیر می‌شود را کارگران می‌خورند و ضربه نهایی را اقتصاد کشور می بیند.

زعیمی ادامه داد: شرکت ایران پوپلین در سال ۵۳ثبت و پس از انقلاب کارهای نصب دستگاه ها انجام گرفت و تولید آن تا دهه ۸۰ با بیش از ۱۸۰۰کارگر ادامه داشت، در اوج جنگ و ۸سال دفاع مقدس این مجموعه ۲ کارگر شهید تقدیم کرد و علاوه بر آن کمک های نقدی، غیرنقدی، اعزام کارگران به جبهه، ساخت یک مدرسه و نیز در ساخت مصلی رشت سهیم بوده است.

خصوصی سازی دولت سازندگی شرکت ها را با چالش مواجه ساخت

رییس انجمن صنفی کارگری کارخانجات گیلان با اشاره به روی کار آمدن دولت سازندگی و بحث خصوصی گفت: پس از جنگ و با سر کار آمدن دولت سازندگی و بحث خصوصی سازی کارگران را از استخدامی به قراردادی تبدیل کردند و خصوصی سازی شرکت ها را با مشکلات و چالش های مختلف مواجه ساخت.

۷۰درصد سهام ایران پوپلین متعلق به بانک ملی است

زعیمی با بیان اینکه از سال ۹۰ به بعد بحث خصوصی سازی ایران پولین بارها عنوان شد افزود: شرکت ایران پوپلین قبلا برای بانک صنعت و معدن بود و از دهه ۸۰ به بعد به شرکت سرمایه گذاری بیمه توسعه ملی بانک ملی ایران واگذار شد، بیشترین سهام این شرکت برای توسعه ملی، سپس در اختیار بانک ملت وتجارت است، بنیاد غدیر نیز دارای سهام اندکی است و مابقی سهم داران جز که کارگران هستند می باشد.

رییس انجمن صنفی کارگری کارخانجات گیلان تصریح کرد: بیش از ۷۰درصد سهام ایران پوپلین برای بانک ملی است به همین دلیل مدیریت و انتصابات مدیرعامل با بانک ملی است، در عین حال در طول این سالها این بانک ها هیچ کمکی به این شرکت نکردند و فقط بعنوان یک عضو ناظر سهام دار بودند.

مدیر کارخانه باید دلسوز و از طبقه کارگری باشد

زعیمی خاطر نشان کرد: مدیر باید از طبقه کارگری باشد، کارگران باید سهام داشته باشند، مدیریت و کار کنند، با این روش کارگر احساس مسئولیت بیشتری میکند و از عوارض اتفاقات آینده نظیر فروش و واگذاری کارخانه جلوگیری میشود.

چوب مدیریت فردی که یک شبه با باندبازی و بدون تخصص مدیر می‌شود را کارگران می‌خورند

وی با تاکید بر اینکه چوب مدیریت فردی که یک شبه از طریق جناح سیاسی و بدون تخصص مدیر می‌شود را کارگران می‌خورند و ضربه نهایی را اقتصاد کشور می بیند افزود: مدیران ما دلسوز نیستند، مسئولین فقط چیزهایی را افتتاح میکنند که صنعتی نیست.

رییس انجمن صنفی کارگری کارخانجات گیلان اضافه کرد: همه مسئولین کشوری و استانی حداقل یکبار زمینی از جاده رشت به تهران عبور کردند اما یکبار هم برای بازدید ایران پوپلین نیامدند! آقای نوبخت معاون رئیس جمهور با اکثر مسئولان به تازگی تا ۵۰۰متری ایران پوپلین برای کلنگ زنی پروژه ای آمد، کاش ایران پوپلین هم بازدید می کردند آیا ایشان از ماجرای واگذاری ایران پوپلین بی اطلاع است؟

فروش شبانه ۴۸دستگاه به تبعه پاکستانی

زعیمی تصریح کرد: آیا از معوقات حقوق کارگران بی اطلاع هستند؟ از شبانه فروختن ۴۸دستگاه بافندگی به یک تبعه پاکستانی در سال ۹۷ هم خبر نداشتند؟ این دستگاه ها را به بهانه مستهلک بودن فروختند، اگر مستهلک و غیرقابل استفاده بودند چرا پاکستان آنها را خرید؟ باید از دستگاه کار کشید، دستگاهی که کار نکند مستهلک می شود.

وی با بیان اینکه با رسانه ای کردن و به سختی موفق شدیم مانع فروش ۲۴دستگاه شویم ادامه داد: ۲۴دستگاه دیگر با امضا و حمایت مسئولینی که در کمیسیون کارگری شهرستان رشت، نماینده سازمان صنعت، نماینده فرماندار و دادگستری هستند فروخته شد.

 وام های چندمیلیاردی «ایران پوپلین» به نام تولید به کام مدیران!

رییس انجمن صنفی کارگری کارخانجات گیلان با اشاره به چپاول مدیران در ایران پوپلین گفت: اکثر مدیران از بانک وام چند میلیاردی برای نوسازی و تزریق به چرخه تولید کارخانه گرفتند، اما همه یک چیزی از کارخانه کندند و بردند، به جزء مدیرعامل فعلی که برای نوسازی هزینه کرد.

مدیرعاملی که به در و پنجره واحدهای مسکونی شرکت هم رحم نکرد

زعیمی تصریح کرد: ما ۴۸ واحد نیمه آماده مسکونی با پیشرفت حدود ۷۰درصد داشتیم که مدیرعاملی در سال ۹۴_۹۵ حتی در و پنجره، آهن آلات و… آن را هم فروخت!

 

اول تولید را ضعیف و بعد دستگاه ها را قطعه قطعه و از رده خارج می کنند

وی با بیان اینکه مجوز کارخانه را سازمان صمت می دهد و خود این سازمان نیز مجوز فروش کارخانه را صادر می کند افزود: فروش کارخانه یک شبه اتفاق نمی افتد، مدیری که قصد فروش داشته باشد، اول تولید را ضعیف می کند بعد به بهانه مستهلک بودن دستگاه ها آنها را قطعه قطعه می کند و بعد از رده خارج می کند.

 سوء تدبیر مدیران دیروز ایران پوپلین عامل مشکلات امروز/ دستگاه هایی که می گویند مستهلک است تا ۱۵ سال آینده قابلیت کارکرد دارند

رییس انجمن صنفی کارگری کارخانجات گیلان با اشاره به سوءتدبیر مدیران سابق ایران پوپلین در پدید آمدن وضعیت اسفناک این شرکت بیان کرد: همین دستگاه های فعلی که در ایران پوپلین کار می کند و می گویند مستهلک است، تا ۱۵سال آینده قابلیت کارکرد دارند و حتی با آنها میتوان ۵۰۰نیرو جذب کرد.

ایران پوپلین تنها بازمانده صنعت نساجی گیلان

زعیمی از ایران پوپلین بعنوان تنها بازمانده صنعت نساجی در گیلان نام برد و گفت: مدیر چنین مجموعه ای باید برنامه ای مدون و حداقل ۳ماهه داشته باشد، ریس سازمان صمت باید برنامه ۳ماهه مدیر یک شرکت تولیدی را بررسی کند و اگر دید در طول ۳ماه موفق نبوده باید زودتر اقدام کند.

 

وی با بیان اینکه کارگران به وظایف خود متعهد هستند افزود: کارگران نسبت به کار خود متعهد و دلسوز هستند، گاهی ۳ماه حقوق نمی گیرند در جامعه ای که تورم آن به ثانیه بند است، در ۳شیفت و در محیط سخت کار میکنند، ولی مشکل از مدیران است مدیر سیاست کلان را برنامه ریزی میکند و کارگر اجرا میکند.

ایران پوپلین وارث بدهکاری های ۱۰۰میلیاردی مدیران سابق

رییس انجمن صنفی کارگری کارخانجات گیلان در تشریح بدهی های ایران پوپلین گفت: مجموع بدهی های ایران پوپلین بیش از ۱۰۰میلیارد تومان است، بدهی به دستگاه های خدماتی از دهه ۸۰به بعد نزدیک به ۸میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی، ۳میلیارد تومان به شرکت گاز، ۲میلیارد تومان به شرکت برق و بدهی های مالیاتی بالای ۱۰میلیارد است.

معاون اقتصادی استاندار می داند راه ایران پوپلین از کدام طرف است؟

زعیمی تصریح کرد: این بدهی را مدیران از خود باقی گذاشتند هر مدیری که آمد وام چندمیلیاردی برای نوسازی و…گرفتند و با وجود اینکه تولید هم داشتند اما پول دستگاه های خدماتی گاز و برق و تامین اجتماعی را هم پرداخت نکردند، در این مدت کسی بر عملکرد مدیران نظارتی نداشت و آنها را بابت این بدهکاری ها بازخاست نکرد. معاون اقتصادی استاندار و سایر مسئولان و مدیران اصلا می دانند راه ایران پوپلین از کدام طرف است؟

چوب بی تدبیری مدیران بر زندگی کارگران

وی با تاکید بر اینکه زیاد بودن بدهی های این کارخانه دلیلی برای فروش آن نیست گفت: تکلیف ۲۷۶ کارگری که با خانواده هایشان حدود ۳هزار نفر میرسد چه میشود؟ چرا کارگران و خانواده های آنها باید چوب بی تدبیری مدیران را بخورند؟

رییس انجمن صنفی کارگری کارخانجات گیلان در ادامه افزود: کارگران کارخانه «ایران پوپلین» از ۱۸۰۰ کارگر به ۲۷۶ نفر رسیده است! ۲۷۶ کارگری که امنیت شغلی ندارند و قرارداد کارشان سه ماه است، یعنی هر زمانی که مدیر شرکت اراده کند می تواند کارگر را از کارخانه اخراج کند.

زعیمی با بیان اینکه ایران پوپلین همچنان سفارش کار دارد و اگر بگذارند چرخه تولید آن می چرخد گفت: حتی کارگران در زمان کرونا هم کار می کردند، پس شرکت سفارش کار دارد، کارگران هم تحت هر شرایطی کار می کنند، سال ۹۸ خیلی خوب کار کردیم و از ۹۹ به بعد بهانه های مختلف آقایان شروع شد، به شخصه این مشکل را از جانب شرکت سرمایه گذار می دانم چون مدیرعامل منصوب شرکت سرمایه گذاری است و خط و مشی می گیرد.

واگذاری ایران پوپلین برخلاف فرمایشات رهبرمعظم انقلاب در سال جهش و رونق تولید است

وی با اشاره به اصل ۴۴قانون اساسی که مربوط به واگذاری بخش‌های دولتی اقتصاد ایران به بخش خصوصی بیان کرد: تنها یک بند این اصل واگذاری است، رهبرمعظم انقلاب در دهه اخیر مکررا بروی مسئله اشتغال، رونق تولید، جهش تولید و… تاکید داشتند، اما ایا واگذاری کارخانه با فرمایشات رهبر معظم انقلاب مطابقت دارد و مشکل حل میشود؟ این واگذاری تنها باعث افزاش مشکلات بویژه ایجاد حاشیه برای کارگران می شود.

 

آقای رئیسی! اجازه فروش ایران پوپلین را ندهید

رییس انجمن صنفی کارگری کارخانجات گیلان با بیان اینکه تصمیم گیری برای ایران پوپلین باید از رده های پایین و از بین کارگران گرفته شود نه از بالا، خاطر نشان کرد: آقای رئیسی! ایران پوپلین زنده است و شاهدان آن کارگران هستند، اجازه فروش این کارخانه را ندهید.

وی با تاکید بر تزریق سرمایه و نقدینگی در رفع چالش های پیشرو این شرکت اضافه کرد: مسئولینی که معتقدند این کارخانه باید واگذار شود به سازمان و شرکت های مردم نهاد مثل ستاد فرمان اجرای امام، بنیاد مستضف، بنیاد برکت و..چندسالی بصورت آزمایشی واگذار کنند.

 

خبرنگار: زینب شهبازپور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه