مظلومیت یکی از مساجد گیلان/ در کربلا آب را بستند در رشت گاز را !

در آستانه ماه محرم الحرام، شرکت گاز گیلان به علت بدهی، انشعاب مسجدی را در رشت قطع نمود که باعث رنجش سوگواران حسینی در منطقه شد!

مظلومیت یکی از مساجد گیلان/ در کربلا آب را بستند در رشت گاز را !

به گزارش خبرنگار سرویس مذهبی ۸دی نیوز، یکی از اصلی‌ترین وظیفه و مأموریت دولت اسلامی احیاء مساجد است. باید مساجد کانون‌های حیات و پویایی و آگاهی و تلاش و جهاد باشند. همانگونه که امام خمینی(ره) احیاکننده اسلام در این عصر می‌فرمایند: مسجد محلی است که از آن باید امور اداره شود. مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این (مساجد) مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشد، پیروزی ما برای اداره مساجد است.

اما داستانی بشنوید از تکریم مسجد و اصحاب آن توسط اداره گاز شهرستان رشت!

صبح روز سه شنبه ۲۹ مهرماه مأموران شرکت گاز به دلیل عدم پرداخت قبض گاز مسجدی در یکی از محلات شهر رشت، اقدام به کندن و برداشتن رگلاتور علمک جنب مسجد نمودند که باعث تعجب افراد حاضر در محل و نمازگزاران این مسجد شد.

با توجه شرایط جوی و سرد شدن هوا و همچنین در پیش بودن ماه محرم که اغلب مردم با حضور در مساجد و حسینیه ها ارادت خود را به خاندان اهل بیت(ع) علی الخصوص امام حسین(ع) و یاران صدیقش ابراز می دارند متاسفانه این اقدام سوء تدبیر توسط شرکت گاز استان و شهرستان رشت انجام گرفت که باعث تأسف و ناراحتی نمازگزاران مسجد شده است.

همانطور که در بند (ع) قانون بودجه سال ۹۳ آمده است: هزینه مصرف با رعایت الگوی مصرف (متناسب با مساحت فضاهای اصلی) و حق انشعاب برق، آب و گاز برای حوز‌های علمیه، مساجد، دارالقرآن‌ها، ‌حسینیه‌ها و اماکن دینی و اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی رایگان است.

حال باید دید که رعایت الگوی مصرف متناسب با مساحت فضای اصلی لحاظ شده است؟اگر لحاظ شده جزییاتش چیست؟آیا شرکت های برق و آب و گاز از مساحت فضای اصلی مساجد مطلع هستند؟

gaz

شرکت گاز در توضیح مقدار الگوی مصرف با استناد به بودجه سال ۹۲ (در شهرها و روستاها در فصول گرم و سرد به ترتیب ۱۹۰ و ۶۲۰ مترمکعب و ۸۰ و ۳۴۰ مترمکعب) بیان نموده است در صورتی که بند (ع) بودجه ۹۳ صراحتا بیان می کند که رعایت الگوی مصرف باید “متناسب با مساحت فضای اصلی” باشد. حال سوال اینجاست که چرا استناد به بودجه سال ۹۲ شده است؟ چرا بودجه سال ۹۳ رعایت نگردیده؟ اگر بنا بود که به بودجه سال های گذشته استناد شود شرکت گاز می توانست با استناد به بودجه سال ۹۱ ، مساجد را از پرداخت کلیه هزینه های مصارف برق وآب وگاز معاف نماید اما به بودجه سال ۹۲ استناد شد چرا؟

آیا این اقدام با توجه به شرایط فوق الذکر در جهت خدمت به مومنین و سیدالشهدا (ع) بوده است؟

آیا مساجد و حسینیه ها با دیگر مراکز دولتی، تجاری و یا مسکونی برابر است؟ حتی اگر برابرم باشد، اداراتی هستند که چندین میلیون به این شرکت ها اعم از گاز، برق، آب و… بدهکارند اما به دلیل ملاحظات از قطع آن ها جلوگیری می شود اما مساجد با بدهی بسیار بسیار اندک مورد لطف!!!! این شرکت ها قرار می گیرند!

آیا شرکت گاز استان نمی توانست با توجه به سرمای هوا و در پیش بودن ماه عزای حسینی(ع) تدبیر وسعه صدر بیشتری به خرج دهد و مشکلی اگر بوده را با تفاهم و مذاکره حل و فصل نماید؟

آیا رعایت الگوی مصرف که بهانه این اتفاقات و قطعی گاز بوده ، برای همه مساجد یکسان است؟ مساجدی که هر سه وعده نماز را برپا می دارند و در امور فرهنگی و مراسمات بسیار فعال و موثرند با دیگر مساجد که فقط یک وعده نماز دارند برابرند؟ آیا مساجدی که از سطح زیربنای کمتری برخوردارند با مساجد بزرگ و با زیربنای بیشتر برابرند؟

چرا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در اضافه کردن این کلمات (برابر الگوی مصرف) در این قانون شرایط مورد نظر و تفکیک این موضوعات را لحاظ نکرده اند؟آیا اقلیم و موقعیت جغرافیایی مساجد لحاظ گردیده است؟ مثلا اگر مسجدی در مناطق سرد سیر کشور واقع شده باشد با مساجد در جنوب کشور برابر است؟ یا مسجدی که در یکی از شلوغ ترین مناطق کلانشهر قرار گرفته با یک مسجد در روستای کوچک برابر است؟ چرا این موارد لحاظ نشده؟ اصلا مگر چه تعداد مسجد و مراکز مقدس در کشور وجود دارد و مگر چقدر مصرف دارند که به آن تبصره و بند الگوی مصرف الحاق نموده اند که اگر این چنین باشد انگشت اتهام به سمت نمایندگان مجلس به دلیل اضافه کردن این بند و جمله نامفهوم خواهد بود.

لازم به ذکر است که بعد از قطع شدن گاز مسجد مورد نظر، هیأت امنا به کمک نمازگزاران محل هزینه بدهکاری را تهیه و پرداخت نمودند و بعد از آن هم گاز مسجد وصل شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محمد
گاز مسجد [...] رو هم قطع کردند و هنوز هم قطعه متاسفیم برای این مسئولین
ناشناس
واقعا" باعث تاسفه......مسئولین ما چقد قانونمند شدن........تمام کاراشون رورواله فقط پول مساجدمونده پرداخت شه......واقعا"که
اشکوریها
فدات داداش
سه گل
آخرزمان شده گازمسجد روقطع میکنن
امید
اللهم عجل... لولیک الفرج
رضا
در رضوانشهر هم یکماه پیش این اتفاق افتاد که اتفاقا شب سالگرد یک پدر شهید نیز بود.
رضا
البته یکی از روستاهای رضوانشهر
دوست
سلام باید اسم مسجد رو هم میزدید
سید
دولت بخاطر ارزان شدن قیمت نفت اعلام کسری بوجه کرده آخه!!!!
حسین -منجیل
چند روز پیش که هوا سردشد چون 18ماه حقوق نگرفته بودیم و یک فیش گاز معوقه داشتم به انداز قیمت چهار پرس پلا کباب گاز خوونم شرکت از بدون اطلاع قطع کرد
در حاشیه