مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان در مجمع نمایندگان:

گیلان از لحاظ میزان تولید در رده یازدهم کشور قرار دارد/ رشد ۲۲درصدی پروانه های صنعتی بهره برداری

عظیمی با بیان اینکه استان گیلان از لحاظ میزان تولید در رده یازدهم کشوری قرار دارد ادامه داد: نرخ تورم درشهریور سال ۹۹ معادل ۲۴/۱درصد و استان گیلان ۱/۹درصد تورم کمتری نسبت به کشور دارد.

گیلان از لحاظ میزان تولید در رده یازدهم کشور قرار دارد/ رشد ۲۲درصدی پروانه های صنعتی بهره برداری

به گزارش ۸دی، سید رضا عظیمی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان در جلسه مدیران اقتصادی استان گیلان با مجمع نمایندگان در سالن اجتماعات این سازمان درباره آخرین وضعیت اقتصادی استان گیلان اظهار کرد: تولید ناخالص داخلی استان در سال ۹۶ در تولیدات با نفت ۴۰هزار میلیارد تومان و با نفت با کمی اندک در همین مقدار است و سهم استان در تولید ناخالص کشور با نفت ۲/۲درصد و بدون نفت در محدوده ۲/۳دهم تا ۲/۷دهم است و متناسب با جمعیت کشور سهم ما نسبت به متوسط کشوری کمتر است.

عظیمی با بیان اینکه استان گیلان از لحاظ میزان تولید در رده یازدهم کشوری قرار دارد ادامه داد: نرخ تورم درشهریور سال ۹۹ معادل ۲۴/۱درصد و استان گیلان ۱/۹درصد تورم کمتری نسبت به کشور دارد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان درباره نرخ بیکاری استان‌گیلان گفت: نرخ بیکاری در خصوص جمعیت ۱۵ساله و بیشتر، ۹درصد است که نسبت به متوسط کشوری گیلان وضعیت بهتری دارد و با وجود شرایط کرونا در فصل بهار نرخ بیکاری کاهشی بوده است.

وی از بالا بودن نرخ مشارکت بعنوان یکی از جنبه های مثبت یاد کرد و افزود: گیلان سومین استانی در کل کشور که نرخ مشارکت بالایی دارد.

گیلان با متوسط سنی ۴۱سال پیرترین استان کشور

عظیمی با اشاره به کیفیت نیروی انسانی و میانگین سنی بیان کرد: نرخ باسوادی استان با کشور تفاوت چندانی ندارد ولی گیلان تنها استانی است که متوسط سن آن بالای ۴۱سال است و پیرترین استان کشور محسوب میشود و این مسئله در بلند مدت یک آسیب اقتصادی محسوب میشود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان ادامه داد: در ۶ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته در حوزه تولیدات نقش کشاورزی در گیلان پررنگ است و چندان عوامل منفی روی آن تاثیر نداشته است.

رشد ۲۲درصدی پروانه های صنعتی بهره برداری

وی با اشاره به وضعیت صنعتی استان گیلان گفت: امسال تعداد پروانه های صنعتی بهره برداری ۲۲درصد رشد داشته است و تولیدات منتخب صنعتی استان گیلان شامل فولاد خام، کاشی، فولاد، سیمان، انواع دارو و روغن نباتی است

عظیمی در تشریح وضعیت گمرکات استان گیلان بیان کرد: گیلان در حوزه گمرک عملکرد خوبی با وجود شرایط کرونا و سایر عواملی کاهشی داشته است و در ۶ماهه اول سال ۴۵ درصد رشد صادرات داشتیم و رشد واردات استان ۵درصد، و با اینحال میزان واردات در گمرکات نسبت به صادرات سهم بالایی به دلیل اینکه عمده واردات در حوزه کالاهای اساسی از روسیه از مرزهای گیلان است.

وی در ادامه اضافه کرد: گیلان در خصوص عملکرد کلی درباره شاخص سهام در محدوده ۹۹۱۰۵ است که نسبت به سال قبل با ۴۹ درصد و با ارزش ۲۲۸ درصد افزایش داشته است.

تنها ۸شرکت در استان گیلان در بورس فعالیت دارند

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف استان گیلان این است که اکثر شرکت های گیلان غیربورسی هستند افزود: تنها ۸شرکت استانی گیلان در بورس و فرا بورس با ارزش ۱۹هزار میلیارد تومان فعالیت دارند ولی سرمایه این شرکت ها در مجموع نسبت به بورس ۳دهم درصد است این درحالی است که حدود ۳۰شرکت داریم که قابل حضور در بورس هستند.

عظیمی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت اوراسیا و کرویرهای شمال و جنوب یک مزیت بی مثال برای استان گیلان است که باید با برنامه ای راهبردی برای آن برنامه ریزی کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه