استاندار گیلان در ارتباط تصویری با سرکنسول ایران در آکتائو:

ظرفیت‌های بندری گیلان، بسترساز تحقق چشم‌انداز توسعه هستند/ استقبال از بسط همکاری‌های مشترک در صادرات محصولات تولیدی گیلان به آکتائو

 استاندار گیلان بر لزوم تقویت مناسبات ایران و قزاقستان از طریق گسترش روابط فرهنگی، علمی و فنآورانه و نیز بسط مبادلات تجاری و گردشگری تأکید کرد و ظرفیت های بندری گیلان را بسترساز تحقق چشم انداز توسعه خواند و گفت: از بسط همکاری های مشترک در صادرات محصولات تولیدی گیلان به آکتائو استقبال می کنیم.

ظرفیت‌های بندری گیلان، بسترساز تحقق چشم‌انداز توسعه هستند/ استقبال از بسط همکاری‌های مشترک در صادرات محصولات تولیدی گیلان به آکتائو

به گزارش ۸دی، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز در ارتباط تصویری با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو جمهوری قزاقستان، نقش گیلان در مسیر ارتباطی کریدور دریای خزر و بندر آکتائو را بسیار اثرگذار ارزیابی و اظهار کرد: از مسیر چین-قزاقستان-ایران طی یک سال و نیم گذشته، ۷۹ کشتی تجاری شامل شش هزار و ۸۰۰ کانتینر مواد اولیه واحدهای تولیدی وارد بندر کاسپین شد و با کالاهای صادراتی بازگشتند.

وی اتصال خط ریلی به بندرکاسپین و منطقه آزاد انزلی تا پایان دولت دوازدهم را در گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی با آکتائو بسیار موثر عنوان و خاطرنشان کرد: فرصت های موجود در بنادر انزلی و آستارا، وجود شش پست اسکله فعال در بندر کاسپین و تکمیل یک پست دیگر به زودی و همچنین انبارهای موجود نگهداری ذخائر محصولات استراتژیک و سردخانه ها ، بسترساز تحقق چشم انداز توسعه هستند.

استاندار گیلان به استقرار و فعال بودن میز دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گیلان از سال گذشته و نیز تمرکز بر تولیدات صادرات‌محور برای بهره‌گیری از ظرفیت این اتحادیه اشاره کرد و گفت: تأسیس مشترک کارخانه فرآوری و بسته بندی محصولات تولیدی گیلان توسط بخش خصوصی در آکتائو، می‌تواند ظرفیت خوبی برای ارسال تولیدات گیلان به قزاقزستان و عرضه در بازار هدف باشد.

وی افزود: توجه به گسترش روابط فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و دانشگاهی در کنار مسائل تجاری و اقتصادی با برگزاری نمایشگاه های مشترک همچون گذشته می تواند در تقویت مناسبات دوجانبه موثر باشد.

وی همچنین بر لزوم تقویت بستر تبادل گردشگران و نیز گردشگری سلامت تأکید و در این راستا انعقاد قرارداد خواهرخواندگی میان بندرانزلی و آکتائو را اثربخش توصیف کرد.

** گیلان ، پیشتاز در استفاده از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا

در این ارتباط تصویری که معاون اقتصادی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان و مسئول نمایندگی وزارت خارجه در گیلان نیز حضور داشتند؛ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو جمهوری قزاقستان، به وجود ظرفیت برای صادرات محصولات تولیدی گیلان به آکتائو اشاره کرد و گفت: گیلان در استفاده از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تعرفه‌های ترجیحی این اتحادیه پیشتاز بوده و در این راستا امکان افزایش بهره مندی از این فرصت مطلوب از طریق قزاقزستان و آکتائو وجود دارد.

حبیب‌اله ملکوتی‌فر اتصال راه آهن به بندرکاسپین را باتوجه به ارتباط گسترده از طریق دریا با آکتائو در مسیر رونق مبادلات بسیار اثربخش دانست و افزود: ایجاد خط پروازی مستقیم با یکی از استان های شمالی ایران، علاوه بر تقویت ارتباطات اقتصادی در حوزه های گردشگری و درمانی نیز بسیار حائز اهمیت است.

بندر آکتائو به عنوان مرکز استان مانگیستائو قزاقستان در ساحل شرقی دریای خزر واقع و این شهر بندری و نفتی به دلیل توسعه زیرساخت های تجاری و ترانزیتی به یکی از بنادر فعال و تاثیرگذار در دریای خزر تبدیل شده است.

این شهر بندری که از آن به عنوان «دروازه دریایی قزاقستان» نیز یاد می شود، نقش بسیار مهمی در تجارت دریایی در دریای خزر دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه