خط آهن قزوین -رشت تا سال ۲۰۱۵بهره برداری میشود

معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: خط آهن قزوین – رشت تا سال ۲۰۱۵ بهره برداری خواهد شد.

خط آهن قزوین -رشت تا سال ۲۰۱۵بهره برداری میشود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر از باکو ، محسن پورسید آقایی که برای شرکت در اجلاس سه جانبه جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران به باکو سفر کرده است ، گفت : چند قطعه خط راه آهن در شرق و غرب دریای خزر ساخته شده و چند طرح در دست ساخت است که نتیجه آن، ایجاد راه آهن در دور تا دور دریای خزر خواهد بود.
مدیر عامل شرکت راه ‌آهن افزود: توافق «خیلی خوبی» درباره تسریع در ساخت راه آهن قزوین – رشت – آستارا (ایران) و آستارا (جمهوری آذربایجان) در این مذاکرات صورت گرفت و قرار شد قطعه رشت – آستارا (ایران) با همکاری روسیه از محل فاینانس انجام شود و ساخت قطعه آستارا – آستارا توسط جمهوری آذربایجان شروع خواهد شد.
سید آقایی همچنین اعلام کرد: براساس توافق طرفین، طرف آذری تامین هزینه و ساخت پل راه آهن آستارا – آستارا و ۸ کیلومتر از این خط آهن در خاک جمهوری آذربایجان را تقبّل کرده است.
وی درباره قطعات ایرانی این مسیر گفت: کار زیرساخت های بخش های مسیر خط آهن قزوین – رشت کامل شده و فقط یک پل بزرگ در مسیر باقی مانده است که در حال ساخت آن هستیم ، بخش هایی از مسیر ریل گذاری شد و بقیه مسیر هم ریل گذاری خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که بهره برداری از قطعه قزوین – رشت تا سال ۲۰۱۵ آغاز شود.
سید آقایی گفت: برنامه ریزی شده است که دور دریای خزر لینک کامل خط آهن کشیده شود.
وی اولویت اول را ، خط آهن قزوین – رشت – آستارا (ایران) و آستارا – آستارا (جمهوری آذربایجان) اعلام کرد که باید تکمیل شود.
معاون وزیر راه و ترابری افزود: در دو ماه آینده بهره برداری از خط آهن ایران به ترکمنستان و قزاقستان نیز آغاز خواهد شد. این خط آهن ایران را به ترکمنستان و قزاقستان پیوند می دهد.
وی همچنین درباره پروژه خط آهن شمال – جنوب، گفت : هدف از آن بیشتر حمل بار است و تمرکز بر حمل بار خواهد بود. «راه آهن روسیه خیلی علاقه مند است، چرا که ترانزیت بار در این مسیر به منزله یک شاهراهی برای روسیه است که کالاهای خود را از این مسیر به خلیج فارس حمل کند.
وی افزود : این کریدور برای حمل بار کشورهای حاشیه دریای خزر به خلیج فارس بسیار مناسب خواهد بود و مطالعات نشان می دهد که وزنه این جنبه از پروژه سنگین تر از دیگر جنبه ها است. از این مسیر همچنین می شود کالاها از خلیج فارس به روسیه و کشورهای حاشیه خزر صادر شود ، اما بیشتر مسیر حمل و نقل از شمال به جنوب خواهد بود.
مدیر عامل شرکت راه آهن ایران گفت: مذاکرات اولیه و موافقتنامه های کلی اتصال خط آهن مسیر افغانستان ، تاجیکستان و چین میان کشورها نیز انجام شده است و «در واقع جمهوری اسلامی قطعه ایران – هرات را آماده می کند که ظرف شش ماه آینده تا هرات راه اندازی می شود. وی افزود : این خط آهن باید ادامه پیدا کند تا سمت مزار شریف و از آنجا به تاجیکستان و از تاجیکستان به چین وصل شود.»
به گفته وی ، هر کشوری باید قطعه درون خاک خود را خودش بسازد. مشکل اصلی این است که در داخل خاک افغانستان ، ایران تا هرات را می سازد اما نحوه تأمین مالی قطعه هرات – مزار شریف هنوز توافق نشده است .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه