به مناسبت ۱۶مهر سالروز شهادت سردار شهید "حسین همدانی"؛

نقش مؤثر سردار شهید “حسین همدانی” در ساماندهی لشکر قدس گیلان/ فرمانده ای غیربومی که محبوب رزمندگان گیلانی شد

از سال ۶۵که شهید همدانی به عنوان فرمانده لشکر منصوب شدند اوضاع به شکل دیگری پیش رفت. این شهید آوازه ی بسیار خوبی در میان نیروهای سپاه داشت؛ همین آوازه، شور و شعف وصف ناپذیری را در میان نیروهای گیلان به وجود آورد.

نقش مؤثر سردار شهید “حسین همدانی” در ساماندهی لشکر قدس گیلان/ فرمانده ای غیربومی که محبوب رزمندگان گیلانی شد

به گزارش خبرنگار هشت دی، شانزدهم مهرماه سال جاری ششمین سالروز شهادت سردار حاج حسین همدانی فرمانده نخبه لشکر قدس گیلان است که در طول ۸سال جنگ تحمیلی معروف به حبیب سپاه بود و به‌ دست تروریست‌های تکفیری در حومه شهر حلب سوریه به شهادت رسید.

سردار حسین همدانی در سال ۱۳۲۹ در آبادان متولد شد، در ۳سالگی پدر وی فوت می کند و حسین همراه خانواده خود برای ادامه زندگی به همدان می رود.

حسین دوران تحصیلات خود را همراه با کار کردن در مغازه عطاری و کارگاه نجاری می گذراند، پس از مدتی ترک تحصیل می کند و برای کار به تهران می رود و در عین حال با شرکت در هیئت‌های مذهبی با خط فکری گروه‌های انقلابی آشنا و با اوج گرفتن انقلاب، به صف انقلابیون می پیوندد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت پایه‌گذاری و تأسیس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در استان همدان را بر عهده می گیرد و به عنوان یکی از ارکان اصلی شورای عالی فرماندهی سپاه استان همدان فعالیت خود را با پاکسازی عناصر طاغوت و عوامل فساد و نفاق با کمک همرزمان و پاسداران را در این شهر آغاز می کند.

با آغاز جنگ تحمیلی بین ایران و عراق، سردار همدانی به همراه شهید صیاد شیرازی و شهید محمود خضرائی برای کمک به مردم محروم کردستان می رود و فرماندهی عملیات‌های مطلع‌الفجر را با پیروزی کامل تجربه کرد.

سردار همدانی به‌همراه شهدای عالیقدر حاج احمد متوسلیان و محمد ابراهیم همت و محمود شهبازی در تشکیل و سازماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله نقش بسزایی داشت.

موفقیت‌های رزمندگان اسلام در سایه فرماندهی این سردار دلاور، باعث شد تا فرماندهان روز به روز نسبت به ظرفیت وی اعتماد بیشتری پیدا کنند و مسئولیت‌های سنگین‌تری را یکی پس از دیگر به او بسپارند.

فرماندهی «لشکر ۱۶ قدس گیلان» و تجربه عملیات های کربلای ۴و ۵ با رزمندگان گیلانی

فرماندهی «لشکر ۱۶ قدس گیلان» توسط سردار همدانی در عملیات‌‌های مهم و حیاتی کربلای ۴ و کربلای ۵ به همراه شیرمردان گیلانی، اولین فرماندهی «لشکر ۳۲ انصارالحسین» همدان، فرماندهی عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس، معاونت عملیات قرارگاه قدس، فرماندهی منطقه عملیاتی «بازی دراز» در جبهه غرب از جمله سوابق درخشان و اقدامات موثر وی در طول ۸سال جنگ تحمیلی است.

 

سردار همدانی پیش از انتصاب به فرماندهی لشکر قدس گیلان، آشنایی چندانی با گیلانی‌ها نداشت؛ اما در مدت زمان کوتاه و به دلیل اُنسی که او با نیروهای گیلانی گرفت، این نیروها توانستند در عملیات‌های مختلف پیروزی های زیادی داشته باشند.

 

شهید همدانی فرمانده ای غیربومی که گویا گیلانی بود

سردار “کمیل مطیع دوست” فرمانده دوران دفاع مقدس درباره عملکرد و ارتباط سردار همدانی در لشکر ۱۶قدس گیلان اظهار کرد: شهید همدانی با وجود اینکه یک فرمانده غیربومی بود ولی به دلیل روحیه بسیجی و مخلصانه ای که داشت در قلب بچه های گیلان چنان نفوذ کرده بود که گویا شهید همدانی از اهالی گیلان است!

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: شهید همدانی در این راستا اقدامات خوبی مانند دیدار با خانواده شهدا و بسیجیان پس از بازگشت از عملیات ها انجام می داد، از طرفی دیگر در فرماندهی جدید خود شامل ارکان لشکر، رئیس ستاد، فرماندهان تیپ و گردان و… از نیروهای بومی گیلان استفاده می کرد و و این موضوع تأثیر بسیار بالایی در روحیه نیروهای تحت امر وی داشت.

رفاقت سردار همدانی با شهید خوش سیرت و حسین املاکی

سردار “مطیع دوست” درباره ارتباط نزدیک سردار همدانی با شهدای گیلانی گفت: ارتباط نزدیک و صمیمانه بین سردار همدانی با شهید «مهدی خوش سیرت » و شهید «حسین املاکی» وجود داشت و این صمیمیت به اندازه ای بود که زبانزد همگان بودند.

وی ادامه داد: « از سال ۶۵که شهید همدانی به عنوان فرمانده لشکر منصوب شدند اوضاع به شکل دیگری پیش رفت. نخستین تاثیر ایشان از این قرار بود که این شهید بزرگوار، آوازه بسیار خوبی در میان نیروهای سپاه داشت و ایشان را به عنوان موسس سپاه همدان، موسس لشکر ۲۷ محمد رسول الله و از فرماندهان موفق تیپ انصارالحسین می شناختند. همین آوازه، شور و شعف وصف ناپذیری را در میان نیروهای گیلان به وجود آورد. از نخستین برکات حضور ایشان نیز ارتقا تیپ به لشکر بود. جهش عملیاتی از دیگر اقدامات و برکات نخستین شهید همدانی در لشکر قدس به شمار می آید. همانطور که عرض کردم تا آن زمان تیپ ویژه قدس تنها ۲ عملیات (مختص به دفاع مقدس) را انجام داده بود اما از این تاریخ به بعد یک جهش و توسعه عملیاتی را در این لشکر شاهد بودیم. در همین جا باید یاد کنیم از شهید «خوش سیرت » که در آن زمان و با روی کار آمدن شهید همدانی به عنوان فرمانده لشکر، تقاضای اجرای یک عملیات ایذایی را نمود که با موافقت ایشان عملیات ایذایی قدس در سال ۱۳۶۵ به منظور انهدام بخشی از توانمندی های دشمن صورت پذیرفت و بحمدلله عملیات خوبی هم بود که همین اقدامات مقدمه برگزاری عملیات کربلای ۲ در شهریور ماه ۱۳۶۵ نیز شد».

لازم به ذکر است که سردار سرتیپ همدانی، مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا به دلیل رشادت، هدایت و فرماندهی موفق لشکرهای تحت امر خود در دوران دفاع مقدس بوده است.

پس از دوران ۸سال دفاع مقدس سردار همدانی به دانشگاه فرماندهی و ستاد رفته و تحصیل تئوریک و آکادمیک هدایت یگان‌ها را آموخت و با انتصاب به عنوان فرمانده قرارگاه نجف اشرف و لشکر ۴ بعثت در غرب کشور مسئولیت جدید خود را آغاز کرد.

گذراندن تحصیلات آکادمیک در کنار تجربه های متعدد از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول هشت سال جنگ تحمیلی و پس از آن گذراندن دوره مسئولیت هایی نظیر معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی، جانشینی نیروی مقاومت بسیج در دو دوره، فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص)، جانشینی قرارگاه ثارالله، معاون مرکز راهبردی سپاه و مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران و نیز جانشینی سازمان بسیج مستضعفان از او فرمانده‌ای کهنه‌کار با کوله‌باری از تجربه ساخت.

 

شهادت در حلب سوریه بعد از سال ها مجاهدت

سردار حسین همدانی آخرین مأموریتش، دفاع از حریم مطهر حضرت زینب(س) و کمک به مردم سوریه برای رهایی از دست گروهک صهیونیستی تکفیری داعش بود که در همین راه در سن ۶۵سالگی به شهادت در ۱۶مهر ۱۳۹۴ به شهادت رسید.

پیکر شهید سردار حسین همدانی در تاریخ ۱۹ مهرماه در تهران تشییع و برای خاک‌سپاری طبق وصیت وی به زادگاهش همدان انتقال یافت.

به گزارش خبرنگار هشت دی از نحوه شهادت سردار همدانی نقلی دیگر بدین شرح موجود است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه به نقل از منابع خود گزارش می دهد که سردار همدانی، در جریان عملیات شکستن حصر پایگاه هوایی کویرس در اطراف شهر حلب، در شمال غربی سوریه کشته شده‌است. اما پس از چندی، برخی مقامات نظامی ـ امنیتی ایران از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس ایران، از «ضربه مغزی شدن» حسین همدانی و کشته شدن سه همراه وی بر اثر واژگونی خودرو او در جاده‌ای در جنوب شرقی شهر حلب در مسیر استان حما خبر میدهند.

روایتی دیگر به نقل از همکاران سردار همدانی نیز موجود است بر این اساس که: ساعت ۳:۳۰ سردار با همکارانش برای بازدید و شناسایی به منطقه‌ای که دست تکفیری‌ها بود رفته و در راه به کمین برمی‌خورند، آتشی که دشمن در آن جا روشن کرده به ماشین اصابت می‌کند و ماشین را منحرف و به رگبار می‌بندند، راننده از ناحیه کمر و سردار از ناحیه چشم و سر آسیب جدی دیده و به بیمارستان فرستاده می‌شوند و ساعت ۸ شب به شهادت می رسند.

 

بخشی از وصیت نامه سردار شهید حسین همدانی

سپاس خدای را که نعمت‌ها فراوان بر ما ارزانی داشت و فراوان شکر که در عصر خمینی (ره) حیاتمان قرار داد، همه پدران و مادران ما در آرزوی این دوران بودند و ندیدند اما ما دیدیم.

خدا را هزاران شکر به خاطر نعمت‌هایش، نعمت زندگی در هشت سال دفاع مقدس، زندگی با مجاهدینی که محبوب خدا بودند و میهمان خدا شده‌اند.

زندگی در کنار ملتی که خوش درخشیدند و در مقابل همه توطئه‌ها و فشارهای سنگین دشمنان تسلیم نشدند و مدل شدند، نمونه شدند در بین ملت‌ها که سرآمد همه آن‌ها پدران، مادران، همسران و فرزندان شهیدان گران‌قدر ما هستند.

 

اعتراف می کنم اواخر عمرم خیلی دلم هوای رفتن کرده بود

بنده حقیر، حسین همدانی، شاگرد تنبل دفاع مقدس اعتراف می‎کنم که وظایف خودم را به خوبی انجام ندادم و بعضی موقع‎ها این نفس سرکش سراغ من می‎آمد و مرا گول می‎زد، وسوسه می‎شدم، نق می‎زدم، در درونم اعتراض ایجاد می‌شد اما خدا مرا کمک می‌کرد، متوجه می‌شدم، پشیمان می‌شدم، توبه می‌کردم و از خدا طلب عفو و بخشش می‌کردم و مرا می‌پذیرفت و این اواخر هم خیلی دلم هوای رفتن کرده بود.
خدا کند که در موقع جان دادن راضی باشد خدای مهربان و خودم به رحمت او امیدوار هستم نه به عملکرد خودم.

از همه دوستان و آشنایان حلالیت می‎طلبم، از امام و مولایم حضرت آیت‌الله‎العظمی سید علی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) که نتوانستم سرباز خوبی باشم عذرخواهی و کوتاهی مرا ان‌شاءالله به لطف و بزرگواری خودشان ببخشند.

 

وصیت سردار همدانی به همسرش؛ قانع باش و در مقابل کم مهری ها، صبور

تشکر دارم از همسر عزیزم که هم‌سنگر و همراه خوبی بودند، خداوند ان‌شاءالله این عمل شما را ذخیره آخرت قرار دهد و اما سفارش می‌کنم مثل گذشته بدهکار به انقلاب و نظام باشی نه طلبکار. قانع باش در مقابل کمبودها یا کم مهری‌ها صبر داشته باش و مراقب باش فضاسازان تو را ناسپاس نکنند، عشق به ولایت‌فقیه و اطاعت کامل از ایشان سعادتمندی دنیا و آخرت را دارد.

 

رضایت حاج حسین از فرزندانش در گرو حفظ ارزش‌ها

فرزندانم را سفارش می‌کنم و تأکید بر حفظ ارزش‌های اسلام عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی که با حفظ ارزش‌هایش می‌توانند تأثیرگذار و مدل و الگو باشند، حجاب برتر بر شما واجب است رضایت پدر پیر شما با حفظ ارزش‌هاست. سعادتمندی و عاقبت به خیری شما را از خدای مهربان خواستارم.

 

در صورت امکان یک روز برایم نماز و روزه به جای آورید،جبران می کنم!

از همه آشنایان و دوستان می‌خواهم در صورت امکان یک روز برایم نماز و روزه به جای آورند؛ اگر ان‌شاءالله در آن عالم دیگر باز هم در کنار شما عزیزان باشم، جبران کنم!
هیچ‌گونه بدهی ندارم و به کسی هم بدهکار نیستم، اما اگر کسی طلبکار بود بدهی را بدهید شاید یادم رفته باشد، به امید رحمت خدایم، خداحافظی با شما و طلب مغفرت.

بنده گنهکار حسین همدانی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه