عالمی که به جای عزیمت به “قم” عمرش را وقف مردم “انزلی” کرد/ ماجرای شفای جوان فلج خمامی در آستان مبارک آیت الله “آقانجفی”

آیت الله سیدمحمد بادکوبه ای در دروس فقه و اصول، درس های حوزوی و علمی بسیار متبحر بود تا جایی که “سید محمدهادی حسینی میلانی” از مراجع تقلید شیعه درباره ایشان می گوید: اگر “سیدمحمد” خود را وقف مردم شمال نمی کرد و به قم می آمد، از استوانه های علمی و بزرگترین مراجع جهان تشیع محسوب می شد.

عالمی که به جای عزیمت به “قم” عمرش را وقف مردم “انزلی” کرد/ ماجرای شفای جوان فلج خمامی در آستان مبارک آیت الله “آقانجفی”

به گزارش هشت دی، پانزدهم مهرماه مصادف با سالروز درگذشت “آیت الله سیدمحمد بادکوبه ای” معروف به “آقانجفی” از علمای ساکن در “بندر انزلی” است‌.

“آیت الله سیدمحمد بادکوبه ای” در خاندانی علمی و عالم پرور در سال ۱۲۷۶شمسی در نجف اشرف بدنیا آمد، در سال ۱۳۲۵شمسی به ایران بازگشت و محله غازیان بندرانزلی را بعنوان محل زندگی خود انتخاب کرد و با اخلاق و رفتار بزرگ منشانه و مؤمنانه خود در میان مردم انزلی جایگاه ویژه ای پیدا کرد بطوریکه در بین مردم با القاب «آقانجفی» و نیز «پا برهنه‌آقا» شهرت پیدا کرد.

آقانجفی در روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب در ۱۵ مهر ۱۳۵۷ در سن ۸۱ سالگی از دنیا رفت و آرامگاه او مأمنی برای مردم بندرانزلی شد.

در مراسم تشییع و ختم ایشان در بندرانزلی جمعیت زیادی بویژه علمای متعددی از رشت و سایر نقاط استان گیلان شرکت کردند، بازار انزلی تا چند روز بسته بود و نیز تلگراف های بسیاری از نجف و قم برای ابراز تسلیت به انزلی می رسید.

 

نسلی که آقانجفی را ندیدند اما خود را مرید وی می دانند

اعتقاد و ارادت مردم انزلی با وجود گذشت حدود ۴۰ سال از رحلت آقا نجفی روز به روز بیشتر می شود، عکس های وی در خانه، مغازه و حتی داخل ماشین های مردم در انزلی وجود دارد و نسلی که آقاسید محمد را ندیدند خود را مرید «آقانجفی» می دانند.

به مناسبت سالروز رحلت “آیت الله سیدمحمدبادکوبه ای معروف به آقا نجفی” خبرنگار هشت دی به گفتگو با امیراسکندر محسنی، خادم این آستان پرداخته است.

امیراسکندر محسنی ۳۹ساله است و از سال ۹۳ خادم آستان آقا نجفی است، وی از این کار بعنوان سرمایه ای بزرگ و مایه مباهات یاد کرد و گفت: جارو کشیدن صحن و سرای آستان آقانجفی باعث افتخار من است و با وجود برخی سختی ها و درآمد اندک، اما پس از بازنشستگی هم این کار را ادامه خواهم داد، زیرا برای این خادمی هیچ قیمت و پاداش مادی نمیتوان محاسبه کرد.

 

آیت الله آقا سید محمد نجفی بادکوبه ای در کلاس قرآن مسجد سامانسر قبل از انقلاب

 

 “آقانجفی”؛ قسم آخر مردم انزلی است

محسنی با اشاره به ارادت مردم نسبت به آقانجفی بیان کرد: مردم ارادت خاصی نسبت به حضرت آقا دارند، حتی کسانی که شاید در ظاهر قید و بند دینی نداشته باشند و به قولی کاملا خود را امروزی و روشنفکر میدانند اما در مقابل آقانجفی با خضوع، خشوع و احترام خاصی تعظیم می کنند و گاهی نام مبارک “آقانجفی” قسم آخر آنها است و می گویند به آقا نجفی قسم.

وی درباره آیت الله سیدمحمدبادکوبه ای گفت: حاج آقا نجفی (ره) از علمای بزرگی هستند و امام خمینی(ره)، آقای بهجت، علامه طباطبایی و بسیاری از آیات اعظام هم عصر ایشان جز شاگردان پدر آقا نجفی بودند.

محسنی ادامه داد: آیت الله سیدمحمد بادکوبه ای در دروس فقه و اصول، درس های حوزوی و علمی بسیار متبحر بود تا جایی که “سید محمدهادی حسینی میلانی” از مراجع تقلید شیعه درباره ایشان می گوید: اگر “سیدمحمد” خود را وقف مردم شمال نمی کرد و به قم می آمد، از استوانه های علمی و بزرگترین مراجع جهان تشیع محسوب می شد.

 

شرکت در مراسم عزاداری با پای برهنه

محسنی در تشریح دلایل شهرت آیت‌الله نجفی به پا برهنه‌آقا بیان کرد: تا جایی که من سوال کردم یکی از دلایل مربوط به این نام گذاری این است که ایشان همیشه در مراسم عزاداری اهل بیت(ع) و بویژه اباعبدالله الحسین(ع) برای عرض ارادت خود پابرهنه شرکت می کردند از طرفی آقانجفی هیچگاه حتی در فصل زمستان و سرما جوراب به پا نمیکردند که این را میتوان به طبع گرم سادات نسبت داد.

خادم آستان آقانجفی با بیان اینکه در طول سالهای خدمت خود بارها شاهد کرامات ایشان نسبت به مردم بودم افزود: شفا دادن بیمار سرطانی و شفای جوان فلج خمامی که به اصرار خود شب را تا صبح در کنار ضریح آقانجفی گذراند، گوشه ای کرامات ایشان است.

 

ماجرای شفای جوان فلج خمامی

وی در تشریح ماجرای شفای جوان فلج، گفت: این جوان شخصی به نام سعید بود که از خمام آمده بود، بر اثر تصادف یک طرف بدن وی کاملا فلج و بی حرکت شده بود، بطوری که توانایی راه رفتن نداشت و همراه پدر و برادرش به داخل حرم آمد. به اصرار سعید قرار شد شب را کنار ضریح آقانجفی بخوابد، صبح وقتی به حرم آقانجفی رفتم با ازدحام جمعیت مواجه شدم، سعید شفا پیدا کرده بود و روی پاهای خود ایستاده بود. سعید می گفت: “آقانجفی به خوابم آمد و گفت: بلند شو راه برو، حالت ان شاءالله خوب می شود و خدا شفا می دهد”. بعد از این ماجرا ارادات مردم بیشتر از قبل شد و بسیاری از مردم خمام به حرم آقانجفی آمدند.

 

 

محسنی با بیان اینکه آقانجفی و تمام علما چراغ هدایت هستند افزود: امروز علما و مراجع تقلید و به ویژه سادات مانند “فانوس دریایی” هستند که در این بحر تاریک و روزهای آخرالزمانی مسیر درست را نشان می‌دهند‌‌.

خادم آستان آقانجفی خاطرنشان کرد: مادامی که مردم دست خود را در دست علما و بزرگان دین می گذارند مسیر برای آنها روشن است، علما و آیات اعظام مردم را به سوی قرآن، اهل بیت(ع) و فرامین الهی سوق می دهند و در سایه سار پیروی از فرامین اسلام زندگی بهتری در دنیا و آخرت خواهیم داشت.

 

حضور آیت الله موسوی اصفهانی خواهرزاده آیت الله سیدمحمد نجفی در انزلی و زیارت آستان آقانجفی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
باسلام من نادرغلام حضرت حجت معروف به آل حجت و مهدی حجتی خاطره ای بیاد ماندنی از مجلس هفتم آیه الله آقانجفی دارم که در مسجد امامزاده صالح غازیان انزلی.۶نفرازخمام تصمیم گرفتیم در مجلس شرکت کنیم .بخاطر اینکه در مجلس سوم آن مرحوم می شود گفت اولین حرکت انقلابی بصورت وسیع درانزلی شکل گرفته بودبه همین خاطر مجلس کاملا امنیتی بود بطوری که در داخل مسجد جلوی درمامورین و افسران باتفنگ ایستاده بودند.موقعی که سخنران مجلس می خواست برود بالای منبر،من بلند شدم ویرای سلامتی حضرت امام خمینی صلوات گرفتم آن هم بصورت آن‌زمان و بصورت طولانی که مامورین مدام میگفتندبشین آقا....وقتی که نشستم دونفرآمدن راست و چپ من نشستندبعدازمجلس بعدازمجلس روحانیونی که ازرشت آمده بودند و روحانیون انزلی ویک روحانی هم ازخمام بودحلقه زدندومرادرمیان خودقراردادندهرچه افسرانی که آنجابودندوگویارییس ساواک انزلی هم بود خیلی سعی کردندمرادست گیرکنندمنتها آیه الله حجتی وشفیعی که سخنران مجلس بودودیگر روحانیون مانع شدندومادرمیان خودگذاشتندوباآیه ..حجتی حاج آقای شفیعی وشهیدزحمتگش ازخمام به رشت رفتم وقتی که این حرکت را انجام دادم چندماشین آیفاازنیروی دریایی آورده بودن بطوری که گفتندتاصبح نظامیان شهرراپرکرده بودندومراهم درگرفتن به آنشهرممنوع کردند
در حاشیه