آیین ” طشت‌گذاری” در آستانه عزای حسینی(ع)

آیین طشت گذاری، از ریشه دارترین آیین‌های ماه محرم در غرب گیلان و استان اردبیل در آستانه عزای حسینی(ع) با حضور هزاران نفر از مردم شیعه و سنی تالشی در این شهرستان برگزار شد.

آیین ” طشت‌گذاری” در آستانه عزای حسینی(ع)

به گزارش ۸دی نیوز، آیین طشت گذاری، از ریشه دارترین آیین‌های ماه محرم در غرب گیلان و استان اردبیل در آستانه عزای حسینی(ع) با حضور هزاران نفر از مردم شیعه و سنی تالشی در این شهرستان برگزار شد.

هدف آیین طشت گذاری این است که جوانمردی‌ها و فداکاری‌های حضرت ابوالفضل(ع) را نشان دهد که همواره خود را به آب و آتش می زد تا با جرعه‌ای آب گلوی خشکیده کودکان خیمه های امام حسین(ع) را تر کند.

بیش از ۹۰ هیئت‌مذهبی و دسته‌عزاداری از مساجد تالش در قالب دسته‌های سینه‌زنی  به سمت مسجد جامع این شهر حرکت کردند تا با برگزاری آیین طشت‌گذاری عشق و ارادت خود را به ائمه اطهار (ع) اعلام کنند.

عزاداران حسینی(ع) با قربانی کردن گوسفندان نذری و اطعام آن بین نیازمندان جلوه خاصی به مراسم طشت‌گذاری امسال در تالش بخشیدند و شهر تالش به صورت رسمی و مردمی در آستانه عزای حسینی(ع) سیاهپوش شد.

به دلیل ازدحام جمعیت و حضور میهمانان و گردشگران مذهبی، خیابان‌های منتهی به مسجد جامع تالش مسدود شده و محدودیت‌های ترافیکی در این شهرستان اجرا شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تالش در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: در آیین طشت‌گذاری، طشت نماد مشک سقای کربلا و آب است که به روی حسین (ع) و یارانش بسته شد و این مراسم همه‌ساله  از روز ۲۷ ماه ذیحجه در غرب گیلان برگزار می‌شود.

حسن ملائکی با بیان اینکه محرم و صفر فرصتی برای بازگشت به خویشتن و خودشناسی است، گفت: هیئت‌های مذهبی، مداحان و روحانیون فلسفه عاشورا و دستاوردهای نهضت حسینی(ع) را برای مردم تبیین کنند.

وی اظهار کرد: واقعه کربلا و بسته شدن فرات به روی امام حسین (ع) و یارانشان، ایثارگری‌های سقای کربلا و حماسه آفرینی آنانی که با لبانی تشنه، شهد شهادت را نوشیدند به یقین، قداست و جایگاه والای آب را در فرهنگ شیعیان عمق و وسعت بسیاری بخشیده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تالش ، آئین طشت‌گذاری را پاسداشت عطش پاک‌ترین و مخلص‌ترین بندگان در نزد خداوند متعال دانست و اظهار کرد: مردم شیعه و سنی تالش با آئین‌های محرم انس دیرینه‌ای دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه