رئیس ستاد کنگره شهدای گیلان:

کتاب شناسنامه لشکر ۱۶ قدس گیلان آغازی بر پژوهش در حوزه های دیگر دفاع مقدس است

سید غلامرضاامیری با اشاره به تدوین کتاب شناسنامه لشکر ۱۶ قدس گیلان به همت ستاد کنگره شهدا، گفت: در واقع این کتاب شروع ورود به پژوهش‌های دیگر است، پژوهش‌های دیگر می‌تواند نبرد نگاری و پرداختن به جزئیات هر نبرد که شامل حماسه‌ها، تصاویر حماسی و معرفتی از جنگ است، باشد.

کتاب شناسنامه لشکر ۱۶ قدس گیلان آغازی بر پژوهش در حوزه های دیگر دفاع مقدس است

“سید غلامرضاامیری” در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به شناسنامه یگانی لشکر ۱۶ قدس گیلان در خصوص محتوای آن گفت: این کتاب که کارمشترک مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ستاد کل سپاه و ستاد کنگره ۸۰۰۰ شهید استان گیلان است، شامل چهار بخش است که در بخش اول، تحت عنوان مشخصات کلی لشکر ۱۶ قدس گیلان ، به مشخصات کلی یگان شامل تاریخ تأسیس، دلایل انتخاب نام یگان و خاستگاه استانی یگان پرداخته‌شده است.

وی با بیان اینکه در بخش دوم، مأموریت تیپ ویژه قدس در کردستان مورد بررسی قرار گرفته شده، در باره بخش سوم این اثر گفت: بخش سوم شناسنامه لشکر ۱۶ قدس مربوط به رزمندگان گیلان در لشکر ۲۵ کربلا و همچنین یگان ها و تیپ های دیگر است.

رئیس ستاد کنگره شهدای گیلان ادامه داد: ازجمله این فرماندهان گیلانی که غالبا در لشکر ۲۵ کربلا مسئولیت داشتند میتوان به اردشیر رحمانی، مهدی خوش سیرت، یعقوب یوسفی، گداعلی خوش روش، محمدرضا حامدی، حمید رجبی مقدم، هامون محمدی، احمد ذبیحی، سیروس عالم، سید محمود فرمانبر، حسین املاکی، جعفر روستا، سید صادق شفیعی، حجت الله حیدری، اسماعیل تقی لو، محمد تقوا زاده، احمد دنیامالی، میرحسین میرصالحی، مهدی قربانی، محمدحقی، نادر مشتاق و رمضانعلی طالبی اشاره کرد.

وی در توضیح بخش چهارم شناسنامه گفت: این بخش مربوط به عملیات‌های آفندی یگان در دوران دفاع مقدس و تعداد و به تفکیک، اطلاعات مربوط به هر عملیات شامل مراحل عملیات، محورهای عملیات، مشخصات فرماندهی و مسئولین واحدها و تیپ‌ها و گردان‌های یگان در آن عملیات و همچنین لیست تجهیزات یگان و آمار تلفات و خسارات و غنائم در قالب جداولی ارائه شده است.

رییس ستاد کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان گفت: در این بخش، نویسنده به کمک اسناد و مدارک موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همچنین اسناد موجود در گنجینه ستاد کنگره ۸۰۰۰ شهید استان گیلان، به شرح اجمالی عملیات یگان می‌پردازد.

امیری با بیان اینکه ابلاغ مأموریت، آماده‌سازی واحدها قبل از عملیات، طرح مانور عملیات یگان و وضعیت یگان در آستانه عملیات و حرکت به سمت نقطه رهایی نیز از خصوصیات بخش چهارم کتاب است اظهار کرد: در این بخش به شرح عملکرد یگان در حین عملیات و پاتک‌های دشمن و چگونگی مقابله با آن و درنهایت تثبیت منطقه عملیاتی و نتایج عملیات پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: نویسنده به فراخور هر عملیات در قالب بخش ضمائم، اسناد، نقشه‌ها، کالک و عکس‌هایی که به هر عملیات مربوط است را ارائه کرده است.

امیری از شناسنامه یگانی لشکر ۱۶ قدس به‌عنوان یکی از پژوهش‌های اساسی جنگ در استان یاد کرد و گفت: این کتاب، بستری برای بسط و گسترش پژوهش‌های یگانی و به‌ویژه پرداختن به نبردهای هر یگان که سراسر درس و حماسه و معرفت است، می‌باشد.

وی به برخی از محدودیت‌هایی که در مسیر نگارش شناسنامه‌ها، کار را دشوار می‌کند، اشاره و عنوان کرد: در نگارش شناسنامه، برخی مواقع چون افراد مختلفی در دوره‌های مختلف، در یگان مذکور مسئولیت داشتند، روایت‌های مختلفی از یک رویداد وجود دارد. از طرفی می‌بینیم در اسناد مطالبی ثبت‌شده ولی درصحنه عملیات اتفاق دیگری افتاده است، به همین علت پایه و سند قرار دادن اسناد یا راویان و فرماندهان کار کارشناسانه و سختی است.

رییس ستاد کنگره شهدای گیلان ادامه داد: گاهی نیز در بعضی اوقات با کمبود اسناد و مدارک مواجه بودیم و اسناد بعضاً نابود شده‌اند؛ بنابراین پرداختن و جستجو کردن همه اسناد و پیدا کردن همه سوژه‌ها و پرداختن به آن، کار سخت و زمان‌بری می‌شود.

وی در خاتمه با بیان اینکه این کتاب آغازی است برای پرداختن به حوزه‌های دیگر دفاع مقدس در یگان لشکر ۱۶ قدس گیلان، گفت: درواقع شناسنامه پایلوت شروع ورود به پژوهش‌های دیگر است، پژوهش‌های دیگر می‌تواند اطلس یا نبرد نگاری و پرداختن به جزئیات هر نبرد که شامل حماسه‌ها، تصاویر حماسی و معرفتی از جنگ است که در شناسنامه مدنظرمان نیست ولی مجری یا پژوهشگر بعد از ورود به شناسنامه در مراحل بعدی می‌تواند نبرد آن یگان را هم بنویسد.

گفتنی است رزمندگان لشکر ۱۶ قدس گیلان در طول هشت سال دفاع مقدس، در بیش از ۱۱ عملیات آفندی و ده ها مأموریت پدافندی با ایثار و فداکاری نقش قابل‌توجهی در حماسه‌سازی‌ها ایفا کردند؛ شناسنامه‌های یگانی، به معرفی اجمالی یگان و بررسی عملکرد کلی یگان و واحدهای آن در عملیات‌های دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه