دکتر روحانی و مجمعی از عقلاء

تعدادی از نمایندگان که موافق پایان جنگ بودند، خود را عقلاء نامیده و این ادبیات سیاسی را رایج می‌کردند که در مقابل، هر فرد یا گروهی که خواهان ادامه جنگ است تندرو بوده و غیرعقلایی است!!!

دکتر روحانی و مجمعی از عقلاء

دهه۶۰ در ایران مملو از حوادث و اتفاقاتی است که شناخت آن‌ها می‌تواند گوشه‌هایی از اتفاقات امروز کشور را روشن سازد. به همین جهت و بنا به ضرورت این ایام، گوشه کوچکی از فعالیت یک جریان سیاسی خاص را در دهه ۶۰ بازگو می‌کنیم.

پس از سال ۶۱ جریانی سیاسی در کشور تلاش می‌کرد که علی رغم نظر امام )ره) و فرماندهان جنگ  بحث پایان جنگ را مطرح و در ادامه کشور را به سمت نوعی تسلیم شدن وادار نماید. اسناد انقلاب و فرمایشات حضرت امام (ره) نشان می‌دهد که ایشان همواره به دنبال تحقق شعار «جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان» بودند و البته به گواهی همه فرماندهان نظامی کشور و برخی از سیاسیون این شعار امام (ره) تحقق یافتنی بود و در صورتی که حمایت‌های همه جانبه از جنگ به عمل می‌آمد قطعاً صدام سقوط کرده و جایگاه بین‌المللی ایران به شکل شگفت‌آوری ارتقاء می‌یافت.

در این یادداشت کوتاه مجال به پرداختن به این موضوع نیست و البته هدف این یادداشت نیز مبحث جنگ نمی‌باشد. در این رابطه کتاب‌های متعددی به چاپ رسیده است که خوانندگان محترم می‌توانند به آنها مراجعه نمایند.

لکن این نکته ضروری و مهم است که همواره و تا زمان پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸توسط امام خمینی (ره) در تاریخ ۲۸ تیر ماه سال ۶۷، ایشان مخالف جدی بحث پایان جنگ بوده و در نهایت نیز از پذیرش قطعنامه به عنوان قبول جام زهر یاد می‌کند، و در طرف مقابل از سال ۶۳ به بعد بحث‌های جدی در مورد پایان جنگ علی‌رغم نظر صریح امام (ره) صورت می‌گیرد، که اثرات نامطلوبی را در جبهه‌های نبرد باقی می‌گذارد. پرچم‌دار بحث پایان جنگ در آن زمان کسی نبود جزء جناب آقای هاشمی رفسنجانی، ریاست وقت مجلس شورای اسلامی و نماینده حضرت امام (ره) در شورای عالی جنگ.

جناب آقای حسن روحانی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی و از نزدیکان جناب هاشمی بود و است و همچنین در آن دوران ریاست پدافند هوایی کشور را نیز بر عهده داشت. ایشان در سال ۶۴ به همراه تعدادی از نمایندگان وقت مجلس جلسه ای را برگزار می‌کنند و آن را مجمع عقلاء می‌نامند. این مجمع قرار است بحث‌های جدی در رابطه با پایان جنگ را در کشور مطرح و مسیر کشور را به آن سمت هدایت کند.

نکته جالب این است که، این  تعداد از نمایندگان که موافق پایان جنگ بودند، خود را عقلاء نامیده و این ادبیات سیاسی را رایج می‌کردند که در مقابل، هر فرد یا گروهی که خواهان ادامه جنگ است تندرو بوده و غیرعقلایی است!!.

امام خمینی (ره) بلافاصله پس از اطلاع از این جلسه به آقای هاشمی دستور می‌دهند که «این چیست؟، چه کسی این جلسات را تشکیل می‌دهد؟، بگویید این جلسات را تعطیل کنند و این حرف‌ها را نزنند» (بررسی عملیات والفجر ۸، تهران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ۱۳۹۰، صفحه ۶۹)، و آقای هاشمی رفسنجانی نیز بیان می‌کنند که «امام لحظه‌ای اجازه نمی‌داد درباره ختم جنگ بحث کنیم. در مجلس هم عده‌ای بودند به نام مجمع عقلاء و آقای حسن روحانی که برای پایان دادن به جنگ فعالیت می‌کردند، امام (ره) آن‌ها را سر جایشان نشاند». (نگاهی به روند پایان جنگ و پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸، روزنامه جمهوری ۲۷/۴/۹۰).

لازم به ذکر است، طبق اسناد نه تنها این جلسات که بر خلاف نظر امام خمینی (ره) بوده و ایشان دستور تعطیلی داده بودند تعطیل نشده است، بلکه به شکلی دیگر در مجلس ادامه می‌یابد تا فشارهای  سیاسی را جهت دستیابی به نظراتشان افزایش دهند.

و اما امروز؛ جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست جمهور محترم در دفاع از کابینه خود و در بیان سوابق برخی از وزرای پیشنهادی، با افتخار اعلام می‌دارند که ایشان نیز از دوستان مجمع عقلاء بودن و کذا و کذا

برای جناب آقای دکتر روحانی آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم در این مسیر پر خطر در پیشگاه ملت و صاحب اصلی این کشور سربلند و پیروز باشند.

نویسنده: صادق رمضانی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه