باز هم مذاکرات قفل شد؛ رئیس‌جمهور یقه منتقدین داخلی را گرفت/ روحانی: قیام کربلا به ما درس مذاکره و تعامل در چارچوب منطق داد!

خط مشی یک سال و نیمه دولت یازدهم، در سخنرانی امروز رئیس‌جمهور در استان زنجان مجددا تکرار شد و دکتر روحانی تمام ناراحتی خود از عدم جلو رفتن مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ را بر سر منتقدین داخلی خود خالی کرد و همه را به باد انتقاد گرفت.

باز هم مذاکرات قفل شد؛ رئیس‌جمهور یقه منتقدین داخلی را گرفت/ روحانی: قیام کربلا به ما درس مذاکره و تعامل در چارچوب منطق داد!

به گزارش ۸دی نیوز، خط مشی یک سال و نیمه دولت یازدهم، در سخنرانی امروز رئیس‌جمهور در استان زنجان مجددا تکرار شد و دکتر روحانی تمام ناراحتی خود از عدم جلو رفتن مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ را بر سر منتقدین داخلی خود خالی کرد و همه را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش رجانیوز، آقای روحانی امروز در سخنرانی خود در جمع مردم زنجان، به انتقاد از آمرین به معروف پرداخت و تاکید کرد: «اساس امر به معروف و نهی از منکر ایجاد امنیت، برادری، کرامت انسانی و احترام به یکدیگر است و مبادا که منکر تنها به یک مسأله خلاصه شود و دروغ، تهمت، رشوه‌خواری و بورسیه‌های تقلبی منکر پنداشته نشوند و از صبح تا شب فقط یک مسأله و آن هم بدحجابی به عنوان منکر مطلق تلقی گردد.»

وی همچنین اظهار داشت: «منکری بالا‌تر از بیکاری و فقر وجود ندارد، اگر به دنبال ترویج معروف در جامعه هستیم باید دست به دست هم دهیم و با فقر مبارزه کرده و برای جوانان اندیشمند و متخصص کشورمان شغل و کار مناسب فراهم کنیم.»

رییس جمهور همچنین مجددا به منتقدین برخی سیاست‌ها در سازمان‌های دولتی نظیر اهدای پست به عوامل فتنه ۸۸ حمله کرد و با تأکید بر اینکه یکی از بالا‌ترین منکرات، اختلاف و تفرقه در جامعه و دامن زدن به این موضوعات است، اظهار داشت: «نباید بگذاریم در جامعه تفرقه، اختلاف و شکاف ایجاد شود. گویا زندگی یک عده تنها در شکاف و تفرقه بین مردم و دولت، مردم با مردم و بین جناح‌های مختلف در کشور است.»

به طور کلی آقای روحانی نشان داده که در برابر منتقدان داخلی خود کوچک‌ترین نرمشی صورت نمی‌دهد و ساده‌ترین انتقادات کار‌شناسی از سوی اساتید و علما را نیز با شدید‌ترین واژه‌ها و عبارت‌ها پاسخ می‌دهد. «بی‌سواد» خواندن منتقدین و استفاده از لفظ «به جهنم» در برابر آنان، از جمله رویکردهایی بوده است که رئیس‌جمهور در واکنش به منتقدان اتخاذ کرده است.

با این حال، آقای رئیس‌جمهور نشان داده به هر میزان که در برابر منتقدان داخلی سرسخت است، در برابر توهین‌های مسئولان خارجی با سماحت برخورد می‌کند. در حالی که نطق دیوید کامرون و توهین به مردم ایران، پیش از سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی انجام شد و کامرون در سخنان خود به دیدارش با رئیس‌جمهور کشورمان نیز اشاره کرد، آقای روحانی نه تنها در سخنرانی خود در مجمع عمومی بلکه در طول مدت حضور در نیویورک و گفتگوهای مختلف رسانه‌ای خود، کوچک‌ترین اشاره‌ای به این رفتار نکرده و پاسخ نخست وزیر انگلیس را نداد؛ اتفاقی که البته در قبال منتقدان داخلی به شدید‌ترین وجه و به صورتی کاملا متفاوت اتفاق افتاده و با تند‌ترین ادبیات به استقبال انتقادات آن‌ها رفته است.

 

امام حسین (ع) در کربلا به ما درس مذاکره داد! 

اما انتقاد از تذکر مردم به دولت برای پیگیری مساله امر به معروف و نهی از منکر، تنها محور سخنان آقای رئیس‌جمهور نبود. آقای روحانی پای ایام محرم و قیام تاریخی کربلا علیه ظالمان و ستمگران را نیز وسط کشید و در سخنانی عجیب، حوادث کربلا را «درس تعامل سازنده و مذاکره» عنوان کرد.

دکتر روحانی تصریح کرد: «درس و پیام امام حسین (ع) درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌باشد.»

رییس جمهوری افزود: «در شب تاسوعایی که شما مردم زنجان بزرگ‌ترین مراسم گرامیداشت را برای آن برگزار می‌کنید به طوری که مایه افتخار و غرور همه ایرانیان است، امام حسین (ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود؛ امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمر بن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید، اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همین‌رو در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود.»

آقای روحانی در حالی قیام سیدالشهدا (ع) علیه مستکبرین و ستمگران را به مذاکره با دشمن تقلیل می‌دهد که ایشان صراحتا قیام خود را یک اقدام در راستای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین به منظور اصلاح انحرافات دینی که توسط بنی‌امیه در جامعه اسلامی ایجاد شده بود، می‌نامند.

به نظر می‌رسد عدم پیشرفت محسوس در مذاکرات هسته‌ای با غربی‌ها و کوتاه نیامدن طرف مقابل از ادعاهای غیرمنطقی خود سبب شده تا اقداماتی نظیر کمپین «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» و سخنان امروز رئیس‌جمهور در دستور کار دولت قرار بگیرد.

 «حر» توبه کرد و سرافراز شد اما سران فتنه چه کردند؟ 

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود، تلویحا گریزی هم به ادعای برخی از سران فتنه زد و خواستار پذیرش مجدد آن‌ها در جامعه شد. وی در این زمینه گفت: «اگر اشکال و گناهی بوده به تفرقه دامن نزنیم و از آن بگذریم، چرا که ما تابع‌‌ همان حسینی هستیم که توبه حر را هم قبول کرد. من در جامعه کسی را نمی‌شناسم که گناهی بالا‌تر از گناه حر و عظیم‌الشأنی را در تاریخ بعد از پیامبر (ص) و امام علی (ع) جز ابا عبدالله الحسین (ع) نمی‌شناسم که در برابر سری که حر در برابرش خم کرد، گذشت کرده و او را در آغوش کشید.»

اگرچه آقای رئیس‌جمهور در سخنان خود از فرد خاصی نام نبرده است اما رسانه‌های بیگانه تلاش کردند تا این سخنان وی را به اظهارات اخیر یکی از سران فتنه که خود را حامی نظام نامیده و خواستار بازگشت به عرصه فعالیت‌های سیاسی شده، ارتباط دهند.

در این زمینه شاید بهترین پاسخ، سخنان رهبر انقلاب درباره عدم توبه و رویکرد منافقانه سران فتنه باشد؛ جایی که ایشان صراحتا پرده از چهره منافق این افراد برداشتند و گفتند: «در انتخابات سال ۸۸، آن کسانی که فکر می‌کردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجههٔ با تقلب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمی‌دهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمی‌کنند؟ در جلسات خصوصی می‌گویند ما اعتراف می‌کنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟ اگر خدای متعال به این ملت کمک نمی‌کرد، گروه‌های مردم به جان هم می‌افتادند، می‌دانید چه اتفاقی می‌افتاد؟ می‌بینید امروز در کشورهای منطقه، آنجاهائی که گروه‌های مردم مقابل هم قرار می‌گیرند، چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ کشور را لب یک چنین پرتگاهی بردند؛ خداوند نگذاشت، ملت هم بصیرت به‌خرج دادند.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه