آغاز فاز اول فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی/ اولتیماتوم قوه قضاییه موثر واقع شد

با پایان پایان اولتیماتوم قوه قضاییه و در حالی که کمتر از یک ماه از تصویب مدل مفهومی پالایش هوشمند مرکز ملی فضایی مجازی می‌گذرد، شرکت ارتباطات زیرساخت، فاز اول فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی را کلید زد.

آغاز فاز اول فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی/ اولتیماتوم قوه قضاییه موثر واقع شد
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، ۷ مهرماه بود که مرکز ملی فضایی مجازی به منظور بهره‌گیری از خدمات مفید شبکه جهانی اینترنت و برنامه‌ریزی برای صیانت از آسیب‌های ناشی از آن، با هدف حمایت از طرح‌های علمی دانشگاهی، سیستم فیلترینگ هوشمند تصویر، فیلم و متن در موضوعات اخلاقی را بهره برداری کرد.

 

این مرکز تشخیص هوشمند محتوای درخواست شده کاربر با کاهش نرخ خطا را از مشخصه‌های این طرح عنوان کرد و یادآور شد: در این نرم‌افزار به دلیل امکان پالایش جزئی صفحات و ریزدانگی، پالایش صرفا بر صفحاتی اعمال می‌شود که به دلیل محتوای نامناسب نیاز به پالایش دارند و نیازی به بستن کل دامنه نیست.
این مرکز تاکید کرد: در مرحله اول، این طرح با همکاری مشترک پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی و سازمان تبلیغات اسلامی (مؤسسه اطلاع رسانی تبیان) در چندین مرکز داخل کشور و همزمان به عنوان یک طرح صادراتی در خارج از کشور راه اندازی شده است و مراحل بعدی این طرح در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

 

اکنون شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از طرح و تصویب مدل مفهومی پالایش هوشمند در کمیسیون امنیت شورای‌عالی فضای مجازی تفاهم‌نامه‌ای به منظور توسعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی براساس اصول و ضوابط فرهنگی و اجتماعی کشور امضاء شده و براساس آن مقرر شده است که فاز اول سامانه پالایش هوشمند فضای مجازی تا پایان خرداد سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری برسد.

 

این پروژه برای حداقل‌سازی عوارض مدل سلبی موجود که انسداد عمومی صفحات اینترنتی را در بر می‌گیرد و با توجه به گستره درخواست‌های متعدد کاربران مبنی بر دسترسی به صفحات و اطلاعات علمی و تخصصی موجود در فضای اینترنت، طراحی و اجرایی می‌شود.

 

با اجرای مدل جدید، علاوه بر رفع نگرانی‌های صاحب نظران فرهنگی و دینی و نهادهای ذی‌ربط، محتوای موجود در صفحات اینترنتی شامل متن، عکس و ویدئو بر‌اساس نیاز واقعی طیف مخاطبان در لایه‌های مختلف دسته‌بندی و مدیریت می‌شود.

 

با بهره‌گیری از این سامانه که به صورت هوشمند طراحی و اجرایی می‌شود امکان تفکیک، ممیزی و پالایش صفحات زیر مجموعه سایت‌های اینترنتی فراهم شده و این سایت‌ها به صورت کامل مسدود نمی‌شود.

 

لازم به ذکر است  با اجرایی شدن این پروژه علاوه بر استفاده از ظرفیت علمی و دانش فنی شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی کشور در راستای بومی سازی فناوری‌های نوین ارتباطی، انقلابی در مسیر صیانت فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور صورت می‌گیرد.

 

به گزارش “خبرگزاری دانشجو”، ۲۹ شهریور ماه امسال محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه با تعیین ضرب‌الاجلی به وزارت ارتباطات اعلام کرد که ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های اجتماعی نظیر وآتس آپ، وایبر و تانگو شده اقدام عاجل صورت پذیرد.

محسنی اژه‌ای در نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام کرده بود در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های اجتماعی نظیر وآتس آپ، وایبر و تانگو شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل می‌آورد.

 

اکنون و با پایان یافتن فرصت یک ماهه اولتیماتوم‌ها موثر بوده و این وزارت‌خانه پس از رونمایی از ۲ نرم‌افزار به اصطلاح بومی “ساینا” و “بیسفون” اقدام به راه‌اندازی فیلترینگ هوشمند کرده است و این اقدام در حالی است که چگونگی راه‌اندازی این مدل فیلترینگ نیز از دیدگاه کارشناسان جای بسی تامل دارد و میزان کارآمدی آن در هاله‌ای از ابهام است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه