سنارویی برای تطهیر سران فتنه/ از نامه علی مطهری تا فعالیت اصلاحات حول محور موسوی و کروبی

همایش همگرایی اصولگرایان که چندی پیش با حضور چهره های سرشناس اصولگرا برگزار شد، اصلاح طلبان را نیز به تکاپو انداخت و آنها نیز برای اتحاد دست به کار شدند.

سنارویی برای تطهیر سران فتنه/ از نامه علی مطهری تا فعالیت اصلاحات حول محور موسوی و کروبی

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فرهنگ نیوز، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری به اعتماد مردم به اصولگرایان طی ۱۲ سال گذشته در مجلس شورای اسلامی اشاره می‌کند و در این باره می‌گوید: «اکنون ۱۲ سال است که مجلس شورای اسلامی در دست نیروهای اصول گرا است و احزاب فعال اصلاح طلب عزم جدی خود را جزم کرده‌اند تا با پشتیبانی آحاد جامعه و با برنامه ریزی برای همه کرسی‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مجلس دهم را از آن خود کنند. حفظ اتحاد و انسجام درون ساختاری، عدم حرکت خارج از محدوده و معیارهای قانونی و آشتی با صندوق‌های رأی سه درس مهمی است که اصلاح طلبان از انتخابات سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی آموخته‌اند.»

هر چند اصلاح طلبان به فکر اتحاد و همگرایی افتاده‌اند و برخی چهره‌های سرشناس جبهه اصلاحات برای این امر پیش‌قدم شده‌اند، اما افرادی که از آن‌ها به عنوان محوریت اصلاحات نام برده می‌شود، کسانی هستند که در سال ۸۸ آتش‌بیار معرکه فتنه شده بودند.

حزب اعتماد ملی که پس از سال ۸۸ و نقش تأثیرگذار مهدی کروبی در فتنه ۸۸ به‌عنوان یکی از سران فتنه تا مرز تعلیق پیش رفت اما حالا پس از گذشت حدود ۵ سال از روزهای تلخ فتنه، منتجب نیا (قائم مقام دبیرکل حزب) بار دیگر به این فکر افتاده که تفکرات گذشته خود را بارور کند و به فضای سیاسی کشور باز گردد.

وی که گویا بیش از سایر چهره‌های اصلاحات از همگرایی اصلاح طلبان احساس خطر کرده است، در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب مردمی اصلاحات با اشاره به پیشنهاد تشکیل جبهه واحد اصلاح طلبان می‌گوید: ما هیچ راهی جز انسجام و اتحاد نداریم. این جبهه باید با ظرفیت بالا، سعه صدر داشته و انحصار طلبی از درون نداشته باشد. این‌که هر کسی که حرفش و فکرش با ما کمی زاویه داشت، ما به آن برچسب بدلی بودن بزنیم، بسیار کار غلطی است.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در این دیدار گفت: «بارها به جناب خاتمی نامه نوشتم که اصلاحات را هدایت کنید و از این ظرفیت بالا استفاده کنید. در آن دوران به کروبی می‌گفتیم که شما کاری کنید که وی می‌گفت من چکار کنم شما امر بفرمایید تا من انجام دهم. کروبی به ما می‌گفت برخی بدون هزینه کردن و وقت گذاشتن در نهایت انتظار مدیریت داشتند. همچنین وی می‌گفت دو قوه را در در هشت سال در اختیار داشتیم و هیچ کس آن را از ما نگرفت، بلکه خودمان آن را دو دستی تقدیم کسانی کردیم که هیچ ریشه ای در انقلاب نداشتند.»

رسول منتجب نیا در حالی انسجام اصلاح طلبان را ضروری می‌داند که درباره راهکارهای این انسجام اظهار می‌کند: «در رأس این جبهه نباید با تک محوری عمل شود، بلکه پنج نفر از بزرگان مانند آیت الله هاشمی، خاتمی، عارف، کروبی و موسوی قرار بگیرند، اما ما هنوز دچار انحصارگرایی هستیم. جبهه اصلاحات واقعاً لازم است که از این نوع تفکر بیرون آید. امیدوارم که از این پراکندگی بیرون آییم؛ چرا که پایان آن قطعاً شکست است.»

 

منتجب نیا در حالی از موسوی و کروبی (سران فتنه) به عنوان محوریت تحرکات بعدی اصلاحات نام می‌برد که آن‌ها در حصر هستند و از نگاه مردم مجرم شناخته می‌شوند.

اما اینکه اصلاح طلبان پس از گذشت ۵ سال از فتنه آمریکایی-اسرائیلیاسرائیلی ۸۸ بار دیگر نام موسوی و کروبی را به‌عنوان رهبران خود مطرح می‌کنند، در راستای تطهیر سران فتنه است که طی یک سال گذشته، رنگ جدی تری به خود گرفته است.

هر چند نمایندگان مجلس در مراسم رأی اعتماد به وزرای دولت روحانی تمام تلاش خود را داشتند که افراد با سبقه فعالیت در فتنه ۸۸ به کرسی‌های وزارت نرسند، اما پس از گذشت بیش از یک سال از عمر دولت یازدهم، دستگاه‌های امنیتی خبر حضور برخی چهره‌های سرشناس فتنه ۸۸ را در پست‌های مدیریتی برخی سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها تأیید کرده‌اند.

نامه علی مطهری به رئیس جمهور و تهدید او که اگر برای رفع حصر سران فتنه اقدامی نکند، او را به مجلس خواهد کشاند نیز گام دیگری در مسیر تطهیر سران فتنه است که پیش از این از سوی نماینده مردم تهران در مجلس برداشته شده بود.

البته حمایت مطهری از سران فتنه به همین جا ختم نشد و پس از حضور آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در یک برنامه تلویزیونی و ایراد سخنانی در رابطه با سران فتنه، مطهری بار دیگر دست به قلم شد و این بار در نامه ای به آیت الله جنتی، اتهامات ناروایی را به ایشان و همکارانشان در شورای نگهبان روا داشت.

با اندکی مداقه و تأمل می‌توان به این نتیجه رسید که طی یک سال گذشته اصلاح طلبان مسیری را در پیش گرفته‌اند که در نهایت به تطهیر و قبح زدایی از اعمال سران فتنه منجر خواهد شد. این مسیر از روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز و قرار است به انتخابات مجلس دهم ختم شود.

از سوی دیگر اصلاح طلبان با تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان در نظر دارند که افراد تندرو و فعال در فتنه را بار دیگر در قالب لیست‌های انتخاباتی به عنوان نامزد معرفی کنند و چنانچه شورای نگهبان مهر عدم احراز صلاحیت به آن‌ها بزند، با استفاده از ابزار رسانه‌های زنجیره ای‌شان، صلاحیت شورای نگهبان را زیر سؤال برده و با پیش زمینه ای که از گذشته در اذهان مردم به وجود آورده‌اند، شورای نگهبان را در مقابل افکار مردم قرار دهند.

به نظر می‌رسد تمام این موارد شاخصه‌های مسیری است که اصلاح طلبان استارت آن را زده‌اند و در میانه‌های آن به سر می‌برند؛ اما نکته ای که لازم و ضروری به است، این است که مردم به خوبی آگاهند که گناه سران فتنه با گذشت زمان بخشودنی نبوده و گذشت زمان دلیل موجهی برای بازگشت آن‌ها به رأس فعالیت‌های سیاسی نیست.

البته شاید اصلاحات نیز این افراد را مهره‌های سوخته بدانند و هیچ‌گاه نیز به دنبال بازگرداندن آن‌ها به رأس فعالیت نباشند اما نکته حائز اهمیت آنجاست که اصلاح طلبان قصد  دارند با تجربه سال ۸۸، نظام و ارکان نظارتی آن را تحت فشار قرار دهند که مجلسی ننگین تر از مجلس ششم را رقم بزنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه