حسن هانی زاده در گفتگو با ۸دی:

آمریکا به لحاظ قانونی حقی برای فعال سازی مکانیسم ماشه ندارد/ برجام و عدم توجه کافی به توصیه های رهبر معظم انقلاب ریشه مشکلات فعلی است

“حسن هانی زاده” کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل، گفت: بر اساس بندهای توافقنامه برجام هرکشوری که از برجام خارج شود حق اظهار نظر درباره این توافق نامه بین المللی را ندارد.

آمریکا به لحاظ قانونی حقی برای فعال سازی مکانیسم ماشه ندارد/ برجام و عدم توجه کافی به توصیه های رهبر معظم انقلاب ریشه مشکلات فعلی است

“حسن هانی زاده” کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به تهدید آمریکا در فعال سازی مکانیسم ماشه در هفته آینده اظهار کرد: بر اساس بندهای توافقنامه برجام هرکشوری که از برجام خارج شود حق اظهار نظر درباره این توافق نامه بین المللی را ندارد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام ادامه داد: این کشور به لحاظ قانونی حقی برای اظهار نظر و فعال سازی مکانیسم ماشه را ندارد، خروج آمریکا از برجام و نداشتن ظرفیت قانونی به جهت فعال سازی این مکانیسم یکی از شکست های سیاسی دونالد ترامپ در برابر ایران تلقی می شود.

کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل تصریح کرد: رییس جمهور آمریکا در طول ماه های گذشته با ایجاد فشار از طریق تلاش در تمدید قطعنامه تحریم تسهیلاتی و فعال سازی مکانسیم ماشه درصدد تسلیم ساختن ایران برای مذاکره مجدد با آمریکا است.

مخالفت شورای امنیت با تمدید تحریم‌ های آمریکا علیه ایران

هانی زاده با اشاره به مخالفت اعضای شورای امنیت با قطعنامه اخیر آمریکا گفت: شرایط و جو جامعه جهانی و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل الان به نفع آمریکا نمی باشد و پیش نویس قطعنامه ای که آمریکا در طول هفته های گذشته تسلیم شورای امنیت کرده است با مخالفت اعضای این شورا مواجه شده است.

ایران در برجام هیچ گونه تخلفی نداشته است

وی با بیان اینکه ایران در برجام هیچ گونه تخلفی نداشته است افزود: بر اساس گزارش مدیرکل آژانش بین المللی انرژی هسته ای و شورای حکام آژانس، ایران هیچگونه تخلفی در برجام مرتکب نشده و به تعهدات خود عمل کرده است بنابراین دلیلی وجود ندارد که کشوری به نیابت از امریکا مکانیسم ماشه را فعال کند.

کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل تصریح کرد: انگلیس، فرانسه و آلمان در شورای امنیت با قطعنامه امریکا به جهت تمدید تحریم‌ علیه ایران مخالفت کردند و اگر نظام جمهوری اسلامی ایران احساس کند که کشوری دیگری بدنبال فعال سازی مکانیسم ماشه است قطعاً اوراق بیشتر و راهکارهای زیادی در اختیار دارد که بتواند مانع از فعالسازی این مکانیسم ‌شود.

وی با بیان اینکه برجام ثمر و دستاوری از لحاظ اقتصادی برای ملت ایران به همراه نداشته است ادامه داد: کشور ما به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرد و در مقابل کشورهای اروپایی و آمریکا ثابت کردند که به تعهدات خود پایبند نیستند.

هانی زاده درباره ریشه مشکلات فعلی کشور، تحریم ها و تهدید آمریکا در فعال سازی مکانیسم ماشه گفت: علاوه بر برجام، عدم توجه کافی به توصیه های رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد داخلی و اقتصاد مقاومتی، عوامل داخلی، سیاسی و منطقه ای در وضعیت فعلی کشور تقش بسازیی دارند.

کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل با اشاره به موضع‌گیری ایران در برابر رژیم های مرتجع عرب و اسرائیل خاطرنشان کرد: نظام‌جمهوری اسلامی در واقع بخشی از محور مقاومت است و با هرگونه سازش بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی مخالفت می‌کند، این امر باعث می‌شود که آمریکا علیه ایران موضع گیری کند، بنابراین نه‌تنها برجام بلکه موضع‌گیری ایران در برابر رژیم های مرتجع عرب و اسرائیل باعث می‌شود آمریکا فشار بیشتری به ایران وارد کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه