۴۰ درصد جمعیت گیلان روستانشین هستند/ لزوم تثبیت جمعیت روستاها و جلوگیری از مهاجرت

روستا محور توسعه پایدار همه جانبه در اقتصاد به شمار می رود و تثبیت جمعیت روستائیان یکی از سیاستهای مهم مسئولان محسوب می شود اما در استان گیلان که ۴۰ درصد جمیعت آن در روستاها زندگی می کنند حمایت از کسب و کار به خصوص در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۴۰ درصد جمعیت گیلان روستانشین هستند/ لزوم تثبیت جمعیت روستاها و جلوگیری از مهاجرت

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، روستاها که بخش عمده ای از جمعیت کشور را در خود جای داده اند علاوه بر اینکه نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی و تولید ایفا می کنند آماده پذیرش وظایف جدی تر در  اقتصاد کشور هستند.

اقتصاد روستایی می تواند به توسعه اشتغال و کاهش مشکلات شهری هم کمک کند، زیر ساخت های روستایی سرمایه های عمومی و اجتماعی روستاها هستند که با توسعه این زیر ساخت ها بدون شک شرایط و کیفیت زندگی و معیشت مردم محلی بهتر و پایبندی آنها هم به روستاها بیشتر می شود.

مسئولان امروز عزم خود را برای توسعه مناطق روستایی جزم کرده اند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در این باره به خبرنگار مهر می گوید: مسئولان امروز عزم خود را برای توسعه مناطق روستایی جزم کرده اند تا بتوانند قوی تر از تمامی برنامه های گذشته به روستا که مهمترین رمز توسعه پایدار همه جانبه در نظام جمهوری اسلامی ایران است، بپردازند.

محمد اکبرزاده در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه روند توسعه روستایی را در گیلان چگونه ارزیابی می کنید، افزود:  در حال حاضر این استان شمالی دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون نفر در روستاها زندگی می کنند.

وی همچنین با بیان اینکه  ۶۰ درصد جمعیت استان گیلان شهر نشین و ۴۰ درصد روستا نشین هستند، اظهارداشت: این در حالیکه در کشور  ۷۲ درصد جمعیت شهر نشین و ۲۸ درصد روستانشین اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تفاوت بین ۴۰ و ۲۸ درصد جمعیت روستانشین گیلان با ایران بیانگر اینکه روند توسعه روستایی در این استان هنوز هم جای امیدواری و سرمایه گذاری گسترده دارد.

وی افزود: رمز ماندگاری در استان گیلان در برش ملی ماندگار تر از  دیگر آمارها در حال حرکت است پس روند توسعه روستایی هنوز هم که هنوز هست جای امیدواری، برنامه ریزی و سرمایه گذاری دارد.

اکبر زاده در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص مهار روند مهاجرت بی رویه روستانشینان به شهرها تصریح کرد: اقتصاد اصلی ترین دلیل مهاجرت مردم از روستا ها به شهرهاست.

وی اذعان داشت: برای ماندگاری مردم روستانشین در استان گیلان باید کشاورزی مقرون به صرفه باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران برای مقرون به صرفه کردن اقتصاد کشاورزی حرکت های اساسی انجام داده است.

وی افزود:  فقط نباید به حرکت دولت در  مقوله مقرون به صرفه کردن تولید انواع محصولات کشاورزی اکتفا کرد بلکه باید با همت و مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی صنایع فرآوری محصولات کشاورزی را در سطح روستاهای استان گسترش داد تا کشاورزان رغبت بیشتری نسبت به تولید بهتر و با کیفیت تر داشته باشند.

اکبرزاده اذعان داشت: مسئولان و کشاورزان باید در زمینه ارتقای کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی بیشتر تلاش کنند.

وی ادامه داد:  خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای توسعه زیر ساخت ها و اقتصاد روستایی بر کسی پوشیده نیست اما برای رفاه بیشتر روستانشینان باید بیشتر تلاش شود.

عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در زمینه چالش های ساختاری  فراروی روستاهای استان گیلان گفت: روستا و روستا نشینی در ایران از جایگاه و اهمیت بسیار برخوردار است.

ناصر عاشوری افزود: عدم توجه به فضاهای روستایی، بی توجهی به توان و امکانات تولیدی نواحی روستایی و نیروی انسانی پرتوان روستا از مشکلات اساسی در دستیابی به توسعه روستایی است.

وی همچنین اظهارداشت: شناخت و تحلیل ویژگی های برنامه ریزی توسعه روستایی کشور و بررسی و تحلیل موانع و تنگناهای توسعه از منظر برنامه ریزی می تواند راه را برای توسعه یکپارچه روستاها هموار سازد.

لزوم برنامه ریزی کاربردی برای توسعه یکپارچه روستاهای گیلان

عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات و مسائل نواحی روستایی کشور بسیار است و هر ناحیه روستایی مسائل و مشکلات خود را دارد با وجود این نواحی روستایی کشور در مجموع با مسائل و مشکلاتی مواجه اند که توجه به آنها علاوه بر اینکه ضرورت برنامه ریزی توسعه روستایی را ایجاب می کند بلکه باید توجه خاصی به برنامه ریزی منطقه ای، محلی و برنامه ریزی نامتمرکز تا اولویت های موجود در هر منطقه بطور دقیق مشخص شود.

وی تاکید کرد: مسئولان باید با برنامه ریزی مناسب و دقیق ضریب ماندگاری و احساس رضایت روستانشینان را بیشتر فراهم کنند.

عاشوری افزود: برنامه‌ ریزان نیازها را باید طوری تعریف کنند که بتواند زمینه رضایت‌ مندی و در نهایت ماندگاری و احساس رضایت از روستا فراهم شود.

وی اظهارداشت: دو هدف محوری (تامین رفاه روستائیان و اقتصاد روستا) در برنامه‌ریزی روستایی دنبال می شود اگر این دو پارامتر در کنار هم تامین شود به یقین مشکلات و مسائل روستائیان رفع خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به رویکرد همه جانبه، ضریب ماندگاری، تثبیت جمعیت، علاقه‌مندی به روستا، مهاجرت های معکوس و غیره می تواند به بحث توسعه روستایی کمک کند.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه پایدار روستایی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی و امید در بهبود فضای کسب و کار را به همراه دارد، افزود: به تناسب موقعیت و استعداد هر روستا مشاغل قابل احیا و درآمدزا باید شناسایی، معرفی و نسبت به تامین منابع مالی این مهم اقدام شود.

عاشوری تاکید کرد: دهیاران نمایندگان مردم در روستاها هستند و باید مشکلات را به مسئولان انتقال دهند.

وی ادامه داد: دهیاران باید در جریان حتی کوچکترین رخدادهای روستا بوده و نسبت به همه مسائل موجود آگاهی کامل داشته باشند.

استاندار گیلان نیز در مصاحبه با خبرنگار مهر با اشاره به نقش مهم طرح های هادی روستایی در رونق همه جانبه و توسعه پایدار دولت ها گفت: برای جبران این عقب ماندگی اجرای طرح هادی در ۱۳۸ روستا مصوب شده که اجرا ی این طرح ها به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

محمد علی نجفی با بیان اینکه استان گیلان در حال حاضر در اجرای طرح هادی روستایی ۱۰ درصد از متوسط کشوری عقب ماندگی دارد، افزود: از دو هزار و ۵۰۰ روستای استان طرح هادی فقط در ۵۵۰ روستا اجرا شده است.

وی در ادامه با اشاره به عزم جزم مسئولان استان برای رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم اظهارداشت: توسعه روستاها باید همه جانبه باشد.

برنامه‌ ریزی‌ های دولت تدبیر و امید برای برخورداری بیشتر روستا از خدمات دولت ویژه است

استاندار گیلان گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روستاها همواره مورد توجه بوده و برنامه‌ریزی‌ های دولت تدبیر و امید برای برخورداری بیشتر روستا از خدمات دولت ویژه و اولویت‌دار است.

وی تاکید کرد: دهیاران باید با هدف فرهنگ‌سازی برای توسعه تولید و کار در روستاها تلاش جهادی داشته باشند.

نجفی تصریح کرد: روستاها حق برخورداری از امکانات و خدماتی همچون گاز، آب، برق و مخابرات را دارند و باید تلاش شود تمام کاستی‌ها در روستاها جبران و مهاجرت از روستاها کاسته شود.

فرماندار شهرستان رشت نیز به خبرنگار مهر گفت: توسعه روستاها مستلزم تعامل و هماهنگی تنگاتنگ و متقابل دهیاران، مسئولان ادارات شهرستان و بخش است.

سید عیسی مهدوی افزود: ایجاد تحول و توسعه در روستاها از مهمترین اقدامات و برنامه‌ ها برای ارائه خدمات به روستائیان است.

وی همچنین تاکید کرد: انتظام بخشی به فعالیت‌ ها، توسعه و عمران هر چه بیشتر روستاها باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد.

فرماندار رشت گفت: مسئولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی با خداباوری‌، مردم‌ داری و حرکت بر مدار حقیقت باید خدمت به مردم را مهمترین کار بدانند و به آن ببالند که خداوند توفیق خدمت را به آنان عنایت کرده است.

وی افزود: توجه به رفع کمبودها و محرومیت‌ها در روستاها یکی از مهمترین اقداماتی که دهیاران باید آن را مد نظر داشته باشند.

دهیاران برای شکوفایی ظرفیت های روستایی تلاش جهادی داشته باشند

مهدوی با یادآوری اینکه با فرهنگ‌سازی و با عمران و آبادی باید روستاها را توسعه داد، اذعان داشت: هر روستا ظرفیت هایی دارد که باید دهیاران برای شکوفایی این ظرفیت ها تلاش جهادی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، رفع چالش های فراروی پیشرفت و توسعه مناطق روستایی استان گیلان ضرورتی انکار ناپذیر است از اینرو می طلبد تمامی مسئولان برای رفع این مشکلات و معضلات به ویژه توسعه زیر ساخت ها و اقتصاد روستایی تلاش وافری داشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه