دفتر تالش شناسی در رضوانشهر گشایش یافت

برای نخستین بار در گیلان دفتر موسسه فرهنگی هنری تالش شناسی در شهرستان رضوانشهر گشایش یافت.

دفتر تالش شناسی در رضوانشهر گشایش یافت

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رضوان خبر، موسسه فرهنگی و هنری تالش شناسی با حضور افتخاری حمید رضا امام پناهی فرماندار شهرستان رضوانشهر، پرویز گلریز مدیر عامل صنایع چوب و کاغذ کشور ( چوکا) و هیات همراه ، هیئت مدیره موسسه و جمعی از فعالین فرهنگی تالش در شهرک ولی عصر شرکت چوکا افتتاح و فعالیت فرهنگی و هنری خود را در شهرستان رضوانشهر دنبال نمود.

در این مراسم  که بدون  تشریفاتی خاص  برگذار  شد بود ، ابتدا علی عبدلی  مدیر مسئول موسسه تالش شناسی  ضمن  خیر مقدم  و قدر دانی  از همایت ها و کمک های بی دریغ  میهمانان در طول  مدت پیگیری  جهت  برپایی و احداث  موسسه  تالش شناسی در منطقه ، با توضیحاتی مختصر از تاریخچه تاسیس ، اهداف و فعالیت های موسسه اضافه کرد: در شرایطی که از هر طرف  مورد تهاجم  خرد فرهنگهای بیگانه  قرار گرفته ایم و شاهد بی عدالتی ها در دنیا هستیم، ما در کشور در یک شرایط  امن و در آرامش  با  احداث چنین  موسسه ای آغاز گر  یک کار فرهنگی  شدیم . این لحظه  از خاطره و  فرهنگ تالش  فراموش نخواهد شد که چه کسانی  نقش آفرینی کردند.

071

علی عبدلی در ادامه ، داشتن  چنین مکان و ساختمانی  را از آرزوهای دیرینه ی  فرهنگ دوستان  تالش عنوان نمود و گفت: موسسه ای که ۹ سال از امر تاسیس آن می گذر حال توانسته به لطف فرماندار شهرستان  و کمک های مدیر عامل چوکا  از یک مکان  مشخص برای خدمت رسانی  به فرهنگ منطقه برخوردار باشد، وی  افزود: تاسیس این موسسه با هدف نشاط برای  جامعه  بوده است  تا بتواند  تکلیف  درست خود را  برای افکار  نسل امروز و اهل قلم و هنر را  به انجام برساند.

عبدلی با اشاره به ۴۰ سال عمر پر افتخار شرکت چوکا ، مهندس  پرویز گلریز را تنها مدیری  که به  مسئله فرهنگ تالش و تالش شناسی  توجه  نموده  متذکر شد که در پیش برد فرهنگی و هنری ، این موسسه را  مورد حمایت قرار داده و ساختمان کنونی را با شرایطی  بسیار سهل در اختیار اهل هنرو اندیشه قرار داده است  یاد آور شد. تا انشاالله این مکان به صورت طویل المدت در اختیار و مورد استفاده درست  قرار بگیرد.

حمید رضا امام پناهی فرماندار شهرستان رضوانشهر در این نشست با اشاره به ترویج فرهنگهای بومی و محلی و همچنین  زنده نگاه داشتن  لهجه های اصیل گفت: موسسه تالش شناسی در حقیقت  ترویجگر  فرهنگ اصیل ، سنتی و بومی محلی  تالشی  خواهد بود. به اعتقاد ما در واقع  نگاه دولت  تدبیر و امید هم همین است.

وی اضافه کرد: قومیتها  موجب تفرق  نیستند  و چون ما کشوری هستیم با قومیتهای  مختلف با همدلی و اتحاد  در کنار یکدیگر  خوشبخت زندگی می کنیم. اتحادی که در دوران  پیروزی انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی به خوبی شاهد آن بودیم.

امام پناهی  نیاز جامعه را در پویایی  عنوان نمود و تاثیر زبان های محلی  و  تنوع قومی را  موجب نشاط در جامعه دانست و از موسسه تالش شناسی به عنوان تشکلی یاد کرد که کارنامه قابل قبولی دارد ، وی  در ادامه افزود: فرهنگ تالش از جمله فرهنگهای  غنی و اصیل است که باید حفظ شود تا بتواند با کنار زدن فرهنگها بی گانه در منطقه خود غالب بر خرد فرهنگهای بی گانه باشد. امید واریم  در این مکان بدور از دیگر مسائل  در جهت ترویج  فرهنگ  تالش گام های  خوب و موثری  برداشته شود و انتظار داریم  فضا طوری فراهم  شود  افراد و گروه ها با آرامش  در ترویج فرهنگ  اقدامات  سازنده ای  داشته باشند.

وی  در پایان از مدیریت چوکا به خاطر اهتمامی که در بخش فرهنگ و ورزش شهرستان دارد و مکانی آبرومند در اختیار یک تشکل مردم نهاد فرهنگی قرار داده ، تشکر کرد .

مهندس  پرویز گلریز مدیر عامل صنایع چوب و کاغذ کشور (چوکا)  با پرداختن به فرهنگ نواحی ایران و حمایت از اشخاص و تشکل هایی  که صادقانه در این زمینه  فعالیت  دارند را  از جمله وظیفه  مدیران و مسئولین مربوطه  دانست و  اضافه کرد: کمک به این نوع  فعالیتها  در این بخش  از حفظ  فرهنگ یک افتخار است و نیازی به تشکر و قدر دانی  ندارد .

مهندس گلریز ادامه داد:آشنایی من  با کار این موسسه   به واسطه و معرفی کسی  نبود، بلکه مستقیما در عرصه عمل آشنا  شدم و به  سهم  خودم  از زحمات  تلاشگران  این موسسه  تشکر می کنم  که برای  حفظ و بقاء  یک اصالت و ریشه  تاریخی  و رشد آن  تلاش می کنند.  شاهد بودم  غدغه خدمت بی مزد و منت دارند و تا هنگامی که در این راستا تلاش می کنند ، چوکا از آنان حمایت خواهد کرد .

مهندس  پرویز گلریز در ادامه سخنان خود تاکید نمودند که به همه قول های خود در تکمیل و تجهیز  امور ساختمانی دفتر موسسه  تالش شناسی و حمایت از آن در اجرای پروژه های فرهنگی کمک خواهد کرد  و اظهار امیدواری نمود که به زودی   با امضاء یک تفاهم نامه ، در خصوص امکانات و  ساختمان در اختیار دغدغه  و نگرانی  هیات مدیره  را برطرف خواهد شد .

در پایان  مهندس گلریز ، نام خود را  در زمره یاران و پشتیبانان  این موسسه در فرم مخصوص  ثبت  و به یاد گار گذاشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه