شهدای گیلانی قیام خونین ۱۷ شهریور + عکس

هفدهم شهریور در ادبیات انقلاب اسلامی ایران با نام‌های جمعه سیاه و جمعه خونین شناخته می‌شود. در ادامه با سه شهید گیلانی قیام خونین ۱۷شهریور از شهرستان های رشت، رودبار و صومعه سرا آشنا می شوید.

شهدای گیلانی قیام خونین ۱۷ شهریور + عکس

به گزارش هشت دی، حماسه ۱۷ شهریور ۵۷ که توسط مردم غیور ایران اسلامی در میدان ژاله تهران و شهرهای مختلف ایران انجام گرفت، حادثه‌ای بسیار عظیم بود که نقش به سزایی در سرنگونی حکومت پهلوی داشت.

هفدهم شهریور در ادبیات انقلاب اسلامی ایران با نام‌های جمعه سیاه و جمعه خونین شناخته می‌شود.

 در ادامه با شهدای گیلانی قیام خونین ۱۷شهریور آشنا می شوید:

شهید “بهزاد برزو” بیستم آبان ۱۳۲۶، در رشت چشم به جهان گشود. پدرش عیسی و مادرش، ام البنین نام داشت. تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت. کارمند دخانیات بود. ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. شهید بروز هفدهم شهریور ۱۳۵۷، در تهران بر اثر اصابت گلوله توسط عوامل رژیم شاهنشاهی شهید شد. مزار او در بهشت زهرای تهران واقع است.

شهید “محرمعلی مومنی” بیستم آذر ۱۳۳۸ در روستای خرمکوه از توابع عمارلوی شهرستان رودبار متولد شد.

پسر بزرگ خانواده و جوانی پر تلاش و متعهد بود و در بسیاری از فعالیت های مذهبی پیش قدم بود. به جهت روح ایمان و اعتقادات مذهبی قوی هرگز تحت تاثیر فساد جامعه آن روز قرار نگرفت و جذب فعالیت های انقلابی شد و همراه با مردم در بیشتر راهپیمایی ها و تظاهرات شرکت می کرد. وی در راهپیمایی عظیم و تاریخی ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در تهران نیز شرکت کرد. نیروهای نظامی رژیم در آن روز مردم زیادی را به خاک و خون کشیدند و هزاران نفر را به شهادت رساندند به طوری که در آن روز جوی خون به راه افتاد و آن روز در تاریخ انقلاب به عنوان جمعه سیاه نامیده شد.

شهید محرمعلی مومنی نیز از شهدای گیلانی قیام خونین ۱۷ شهریور است که در اثر اصابت گلوله های مستقیم نظامیان به شهادت رسید و پیکر مطهرش در قطعه ۱۷ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

 

شهید “محرمعلی شکرگزار” اهل شهرستان صومعه سرا از شهدای گیلانی است که در قیام خونین ۱۷ شهریور در تهران به شهادت رسید و در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد. وی در زمان شهادت ۲۵ سال داشت.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
یار کومله
کاش کمی بیشتر دقت می کردید حداقل یک شهید دیگر قیام هفده شهریور در کومله لنگرود داریم.موفق باشی
در حاشیه