ظریف: ضرورتی ندارد به «تمدید» فکر کنیم!/ آیا بار دیگر قرار است در ازای تمدید قرارداد امتیازات جدیدی به طرف غربی ارائه شود؟

مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در وین ادامه دارد با این حال «توافق نهایی» نتیجه این مذاکرات نخواهد بود.

ظریف: ضرورتی ندارد به «تمدید» فکر کنیم!/ آیا بار دیگر قرار است در ازای تمدید قرارداد امتیازات جدیدی به طرف غربی ارائه شود؟

به گزارش ۸دی نیوز، مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در وین ادامه دارد با این حال «توافق نهایی» نتیجه این مذاکرات نخواهد بود.

به گزارش رجانیوز، نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون در حالی بامداد امروز به پایان رسید، که وزیر امور خارجه آمریکا پس از اتمام این نشست و پس از استراحت به آمریکا بازگشت.

سفر زود هنگام و البته قابل پیش بینی جان کری به آمریکا این پیام را برای کارشناسان و خبرنگاران داشت که مذاکرات نتیجه بخش نبوده است.

محمد جواد ظریف اما که روز چهارم سفر خود در وین را می گذراند برخلاف همتای آمریکایی خود پایتخت اتریش را ترک نکرد و امروز در یک نشست درباره مذاکرات با خبرنگاران گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه در اظهاراتش گفت که قرار است طی هفته‌های آینده جلسات کارشناسی میان ایران و ۱+۵ برگزار شود و تاکید کرد سه یا چهار هفته آینده دوباره جلسه سه جانبه‌ای با حضور جان کری و اشتون و در صورت لزوم سایر وزرای امور خارجه کشورهای ۱+۵ برگزار می شود تا برای برطرف کردن اختلافات به یک راه حل دست پیدا کنند.

ظریف همچنین گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۰ روز به پایان مهلت باقی نمانده و با توجه به اینکه کسی در میان مذاکره کنندگان تمدید را خیلی کار مناسبی نمی بییند و ما هم این دیدگاه را داریم و فکر می کنیم که ضرورتی ندارد که اصلا راجع به تمدید فکر بکنیم.

هر چند ظریف معتقد است که نباید راجع به تمدید مذاکرات حتی فکر کرد با این حال محتمل ترین گزینه پیش رو برای ادامه مذاکرات هسته ای «تمدید مذاکرات» است.

موضوعی که کشورهای ۱+۵ از آن استقبال می کنند و تیم مذاکره کننده ایران به آن راضی نیست.

علت این تفاوت دیدگاه درباره تمدید مذاکرات هم مشخص است.

ایران از ۲۰ دی ماه تعهدات خود بر اساس توافق ژنو از جمله تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد در فردو، تعطیلی فعالیت های نطنز، اراک را انجام داده و بخشی از فعالیت های تحقیق و توسعه خود را متوقف و ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد خود را نیز تبدیل به اکسید و اورانیوم ۵ درصد کرده، اما طرف غربی از انجام تعهدات حداقلی خود شانه خالی کرده است.

همانگونه که رجانیوز پیش از این نیز اشاره کرده است؛ در واقع محاسبه ۱+۵ از مذاکرات آتی آن است تیم مذاکره کننده ایران به دلیل شرایط داخلی و پیوندخوردن مذاکرات با معیشت و اقتصاد مردم ، «نیاز» به توافق جامع دارد بر مبنای همین «احساس نیاز»، ۱+۵ در صدد آن است بیشترین امتیازات را از ایران دریافت کند و کمترین امتیازات را ارائه دهد.

به همین دلیل است که کشورهای غربی علاوه بر تمدید توافق که به معنای ادامه محدودیت های گسترده برای برنامه هسته ای ایران است، در ازای تمدید توافق ژنو که بالنفسه یک موضوع زیان آور برای ایران است امتیازاتی را نیز از ایران دریافت می کنند چرا که آنان می دانند تیم مذاکره کننده فعلی نیاز به توافق دارد و این احساس نیاز  در نهایت منشا امتیاز گیری بیشتر از ایران می شود. توافق وین ۶ نیز موید این گزاره برای غربی ها بوده است. (+)

تیم مذاکره کننده ایران تیرماه سال جاری در وین برخلاف آنچه که بعد از توافق ژنو گفته شد (+) نه تنها نتوانست در مدت ۶ ماه اول پس از اجرای توافق کشورهای غربی را مجبور به پذیرش حداقل حقوق هسته ای ایران بکند بلکه به گفته آقای عراقچی «زیاده خواهی طرف مقابل در طول این مدت ادامه پیدا کرد» و نتیجه آن توافق وین ۶ و ارائه امتیازات بیشتر از سوی ایران شد.

در مدت زمان باقی مانده به پایان مهلت توافق ژنو، به نظر می رسد سمت و سوی مذاکرات گفتگو برای شرایط تمدید توافق و به احتمال بسیار درخواست امتیازات بیشتر از ایران خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه