در میزگرد امامان جمعه گیلان مطرح شد

واقعه عاشورا ناشی از بی تفاوتی افرادی است که در جبهه حق بودند/ آیندگان چه قضاوتی درباره رفتار ما با ولایت فقیه دارند؟/هر کسی که لباس روحانیت پوشیده روحانی نیست

میزگرد “نقش جامعه روحانیت در معرفت شناسی قیام عاشورا با توجه به اقتضائات جامعه” با حضور امام جمعه خمام و امام جمعه سنگر در تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی ۸دی برگزار شد.

واقعه عاشورا ناشی از بی تفاوتی افرادی است که در جبهه حق بودند/ آیندگان چه قضاوتی درباره رفتار ما با ولایت فقیه دارند؟/هر کسی که لباس روحانیت پوشیده روحانی نیست

به گزارش خبرنگار هشت دی، به مناسبت پایان دهه اول ماه محرم میزگردی در باب نقش جامعه روحانیت در معرفت شناسی قیام عاشورا با حضور حجت الاسلام “حامد اسدالله زاده” امام جمعه شهر خمام و حجت الاسلام “محمد محمدیان” امام جمعه شهر سنگر در تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی برگزار شد.

   

روحانیان و مداحان منبر را به محلات بردند

حجت الاسلام “حامد اسدالله زاده” امام جمعه شهر خمام در ابتدا با اشاره به وضعیت برگزاری مراسم عزاداری در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط خاص و دستور العمل ستاد ملی کرونا سبک جدیدی از عزاداری رقم خورد اظهار کرد: بر خلاف همیشه کاروان و هیئت های عزاداری در فضای باز و در محلات حضور یافتند و به نوعی امسال روحانیان و مداحان منبر را نزد مردم بردند.

اتحاد تمام هیئت ها بصورت مشترک زیر بیرق امام حسین(ع)

امام جمعه خمام ادامه داد: وقتی دستور ستاد ملی کرونا بر این مبنا بود که حرکت دسته های عزاداری انجام نشود همه هیئت ها و دسته جات پیشقدم و هماهنگ در حیاط یک مسجد بصورت مشترک زیر بیرق امام حسین(ع) قرار گرفتند.

حساسیت شدید ستاد ملی کرونا روی هیئتی ها

امام جمعه خمام با اشاره به حساسیت شدید ستاد ملی کرونا نسبت به مراسم عزاداری حسینی بیان کرد: به نظر می رسد حساسیت بیش از حدی روی مذهبی ها و هیاتی ها وجود داشت، ستاد ملی کرونا تأکید دارد در هیئت ها فاصله بین مردم حتما دو متر باشد ولی در جلسه کنکور یک متر و ۸۰ سانت کافی است، آیا برای ویروس کرونا تفاوتی دارد که در هیئت باشد یا جلسه کنکور!

وی با تأکید بر تأمین نیاز معنویت در کنار معیشت مردم گفت: امورات، معیشت و نیازهای مردم باید تأمین شود، اما نیاز به معنویت و اهل بیت (ع) یک نیاز انسانی و ضروری مانند خوردن و آشامیدن است و انسان شناسی اسلامی از نیاز به معنویت به بعنوان یک نیاز واقعی و حقیقی یاد می کند.

پویایی خاصیت مکتب اهل بیت (ع) و ولایت

حجت الاسلام اسدالله زاده با اشاره به فرمایش رهبرمعظم انقلاب درباره فصل الخطاب بودن دستورالعمل ستاد ملی کرونا در برپایی مراسم های عزاداری افزود: پویایی خاصیت مکتب اهل بیت و ولی فقیه است که بر اساس شرایط و اقتضائات زمانه و جامعه، دین لحاظ می شود.

امام جمعه خمام در ادامه تصریح کرد: وزارت بهداشت اذعان دارد که اگر حمایت رهبر معظم ‌انقلاب نبود امکان نداشت بتوانیم نماز جمعه و مساجد را تعطیل کنیم، حمایت مقام معظم رهبری بدلیل درک واقعی ایشان از مسائل روز جامعه است.

اصل واقعه عاشورا در بی تفاوتی افرادی است که در جبهه حق بودند

وی در ادامه با اشاره به واقعه عاشورا، دشمنی دشمنان اهل بیت(ع) و شیطنت جبهه کفر و باطل در مقابل جبهه حق، گفت: در واقعه عاشورا اصل قضیه درباره بی تفاوتی افرادی است که خود در جبهه حق بودند ولی اقدام عملیاتی در راستای جبهه حق نداشتند.

آیندگان چه قضاوتی درباره رفتار ما با ولایت فقیه دارند؟

حجت الاسلام اسدالله زاده در ادامه اضافه کرد: امروز ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است و همان تکلیف را داریم که مردمان آن زمان نسبت به رسول الله (ص) و امیرالمومنین (ع) داشتند، باید مراقب باشیم که بعدها تاریخ درباره عملکرد امروزه ما در این مورد که چرا دور ولی فقیه خود را نگرفتید چه قضاوتی می کند؟

 

مَثَل امام مثل کعبه است

امام جمعه خمام درباره روایتی که در آن به تشریح عدم قیام حضرت علی(ع) توسط حضرت زهرا(س) اشاره شده است، گفت: امیرالمومنین (ع) برای قیام توانایی، مدیریت، مشروعیت، مقبولیت کافی بین مردم را داشت اما مَثَل امام مثل کعبه است انسان ها برای حاجی شدن خود باید دور کعبه بگردند هیچ گاه کعبه به دور انسان ها نمی گردد.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) خود محور است و مردم خودشان می بایست دور ولی خدا بگردند، در مجموع چه مردم سمت حضرت بیایند و چه نیایند حضرت ولی خدا باقی خواهد ماند و این خود مردم هستند که ضرر می کنند و در واقع جایگاه و اقتضاء‌امامت این است که مردم سمت امام بروند.

رسالت روحانیت تبیین، ارائه راهبرد و حضور میدانی در کنار مخاطب است

امام جمعه خمام با بیان اینکه تبیین و حضور راهبردی و عملیاتی از جمله وظایف روحانیت است گفت: رسالت روحانیت علاوه بر تبیین، راهبردی، عملیاتی و حضور میدانی در کنار مخاطب است؛ گاهی لازم است به جای اینکه به مردم بگوییم این گونه رفتار کنید یا نکنید خودمان همانگونه درست رفتار کنیم.

حجت الاسلام اسدالله زاده تصریح کرد: در جبهه حق بنا بر اقتضاء جامعه باید یک گام از تبین جلوتر باشیم، اینکه مردم ثمره عملکرد صحیح ما را ببینند و شیرینی و حلاوت ایمان را در رفتارهای جامعه ایمانی و مذهبی ببیند خود به خود همراهی می‌کنند و جذب می شوند.

وی با بیان اینکه امروز ولایت فقیه در سیر ولایت رسول الله(ص) است ادامه داد: امروز نسبت به ولی فقیه خود همان وظایفی را داریم که اگر در عصر امام علی(ع) و رسول الله(ص) بودیم بر عهده ما بود، مبادا به گونه‌ای عمل کنیم که تاریخ بعدها درباره عملکرد امروز ما نسبت به ولی فقیه زمان قضاوت کند.

امام جمعه خمام با تأکید بر اینکه امروز ایفای نقش تکلیف همگانی و مختص به قشر خاصی نیست گفت: مردم پایه بودن، حرکت های اجتماعی، مذهبی و دینی اساسی ترین تکالیف آحاد جامعه برای هر قشر و با هر شئوتاتی است، این امر زمینه ساز ظهور و مانع از بروز سقیفه های دیگر و واقعه عاشوراهای دیگر در این زمانه می شود.

آیت الله خامنه ای شرعا و قانونا مرجع عام شیعیان دنیا است

حجت الاسلام “محمد محمدیان” امام جمعه سنگر در این میزگرد با اشاره به فرمایش رهبرمعظم انقلاب در رابطه با تأثیر ویروس منحوس کرونا در امور مذهبی و برگزاری مراسم های عزاداری حسینی در ایام محرم اظهار کرد: امروز آیت الله خامنه ای مرجع عام شیعیان بصورت شرعا و قانونا هستند و ایشان بنا به مقتضیات زمانه برگزاری هرگونه مراسم عزاداری را منوط به دستورالعمل های ستاد ملی کرونا اعلام کردند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه هرساله در این ایام خاص مراسم عزاداری حسینی پر شور و شعور برگزار میشد، اما هیئتی ها و مردم ولایتمدار گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب تحت دستور المعل ستاد ملی کرونا عمل کردند.

 

در تصمیم گیری مربوط به مراسم ماه محرم بهتر بود از تجربه کارشناسان دینی استفاده می کردند

وی با بیان اینکه بهتر بود در تصمیم گیری مربوط به مراسم ماه محرم از تجربه کارشناسان دینی هم استفاده می کردند افزود: به حمدالله مردم ما فهیم هستند و شرایط زمانه را درک و فاصله گذاری اجتماعی، عدم برگزاری مراسم در برخی مساجد و هیئت ها و… رعایت کردند، بهتر بود در کنار اصول اولیه ستاد ملی کرونا از نظر برخی کارشناسان دینی و هیئتی های قدیمی و با تجربه هم استفاده می شد.

هدف قیام سیدالشهدا (ع) از بین بردن جهل، بیداری و نشان دادن مسیر اصلی به مردم

امام جمعه سنگر قیام سیدالشهدا (ع) را در جهت از بین بردن جهالت در جامعه، بیداری و نشان دادن مسیر اصلی به مردم عصر خود عنوان کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب درباره مراسم عزاداری محرم فتوا ندادند بلکه توصیه کردند که هیئتی ها، مذهبی ها، مسجدی ها مطابق امر ایشان پیرو دستور العمل های ستاد ملی کرونا عمل کنند.

وی با تأکید بر اینکه نیاز به معنویت در کنار نیاز به مادیات برای انسان واجب و غیرقابل انکار است گفت: یکی از ویژگی های معنویت القای حس امید به افراد و ناامیدی آخرین تیر و ضربه شیطان است، از طرفی دیگر خود متخصصین بهداشت و درمان اذعان دارند که ناامیدی و ترس باعث مرگ بسیاری از افرادی که دچار بیماری کرونا هستند، می شود.

ریشه دو قطبی در جهل است

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه دشمنان توسط شبکه های خارجی و بعضا شبکه های داخلی بدنبال ایجاد دوقطبی در امور مختلف هستند افزود: ریشه دو قطبی در جهل است و بسیاری از این دو قطبی ها نظیر سلامت و معنویت، معیشت و مقاومت قابل تجمیع هستند و دشمن با این بازی ها قصد دارد کلاه بر سرمان بگذارد.

کرونا در کنار بحران فرصت پدید آورده است

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند متدین ها خودشان متوجه شرایط فعلی و رعایت بهداشت بعنوان یک اصل دینی هستند، گفت: دولتمردان خود اذعان دارند که روزهای اوج شیوع بحران کرونا مذهبی ها، هیئتی ها، مسجدی ها و بسیجی ها نقش بسیار مؤثری در عبور از بحران داشتند، حتی اگر ستاد ملی کرونا دستورالعملی صادر نمی کرد این قشر متدین در برگزاری مراسم عزاداری قطعا فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی را رعایت می کردند.

امام جمعه سنگر از ویروس منحوس کرونا بعنوان پدیده ای که در کنار بحران برای ما فرصت پدید آورده یاد کرد و افزود: کرونا باعث پدید آمدن شکل جدیدی از عزاداری در جامعه شد، سال های قبل مساجد و هیئت ها سیاه پوش می شدند و ما آنجا کز می کردیم ولی امسال تمام شهر سیاه پوش شد و روضه و عزاداری را به وسط شهر بردیم.

با رعایت دستورالعمل های ستادملی کرونا هیئتی ها محرم امسال سربلند شدند

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه ویروس کرونا یک امتحان الهی است که باید منجر به رشد و پیشرفت ما شود گفت: تعظیم شعائر حسینی باید انجام می شد که امسال با رعایت فاصله اجتماعی و شرایطی که این ویروس پدید آورد فرصتی شد که عزاداری ها به شهر و محلات ورود کند و دلدادگان اهل بیت(ع) در این آزمون الهی با رعایت دستورالعمل های ستاد ملی کرونا در کنار برگزاری مراسم های عزاداری سربلند شوند.

اسلام و شریعت در طول تاریخ از تیغ دو لبه تحجر و تعصب ضربه می خورد

امام جمعه سنگر با تأکید بر این مطلب که اسلام و شریعت همواره در طول تاریخ از تیغ دو لبه تحجر و تعصب ضربه می خورد ابراز کرد: ما همیشه از یک جناحی که گاهی لباس دین و روحانیت به تن دارد ولی متعصب و متحجر است ضربه می خوریم و از کسانی که مغرضند و اعتقادی به دین ندارند و تنها بدنبال ایجاد مانع و آسیب زدن هستند.

وی با بیان اینکه در واقعه عاشورا علاوه بر دزدان و غارتگران عده ای هم بودند که از روی کینه توزی با امیرالمومنین(ع) در مقابل سیدالشهدا(ع) قرار گرفتند گفت: در لشکر یزید عده ای بودند که جز صحابه پیغمبر(ص) بودند و عده ای دیگر کینه امیرالمومنین(ع) را در دل داشتند.

حجت الاسلام محمدیان تصریح کرد: قضیه عاشورا توطئه ای بود که توسط مشاور یزید که یک یهودی بود برنامه ریزی شده بود، این ها همان معاویه هایی بودند که از امیرالمومنین(ع) کینه داشتند و این آل یهود و آل سعود بودند که در ابتدا مقابل اسلام ایستادند و جنگ را شروع کردند.

امام جمعه سنگر با بیان اینکه معاویه در زمان حکومت خود از فضای تبلیغات و جهل مردم به نفع خود استفاده کرد افزود: کار رسانه معاویه در زمان حکومت خود به گونه‌ای بود که مردم اهل بیت(ع) را تنها آقازاده می دانستند و به عنوان مرجع دینی قبول نداشتند.

 

عاشورا نقاب از چهره منافقان برداشت

وی با اشاره به حکومت پر از مکر و نیرنگ معاویه اضافه کرد: هنر عاشورا و امام حسین(ع) این بود که نقاب نفاق را از چهره کسانی که در ظاهر ادعای دین داری و مسلمانی داشتند برداشت، چهره واقعی آنان را نشان داد و این واقعه بعد از ۱۴۰۰سال هنوز تلنگری برای ما و تاریخ است.

آخرین جنگ ما نه با آمریکا بلکه با اسلام آمریکایی است

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به دو اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی گفت: هر جا و در هر زمانی که ایمان سست باشد، کفار بر مؤمنین سلطه پیدا می‌کنند و در این راستا شهید آوینی می گوید: آخرین جنگ ما نه با آمریکا بلکه با اسلام آمریکایی است.

امام جمعه سنگر با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم(ص) که می فرماید ما و بنی امیه به دلیل تعاریف مختلفی که از خدا، دین و اسلام داریم با هم اختلاف داریم افزود: جبهه شیطان اسلام قلابی را معرفی می کند؛ درگیری هایی که در سوریه یا برخی از مشکلات در داخل کشور ما به وجود آمد به این دلیل است که دشمن جنس بدل را به جای جنس اصل قالب کرده است.

تفرقه باعث ضعف و سلطه قطعی کفار می شود

وی با بیان اینکه اسلام ناب همان اسلام اهل بیت (ع) است و مسلمانان را به اتحاد و وحدت توصیه کرده است گفت: اسلام ناب محمدی مسلمین را در اتحاد با مشترکات خود ترغیب و از تفرقه دور می کند، زیرا تفرقه باعث ضعف و سلطه قطعی کفار می شود.

قیام امام حسین(ع) برای ایجاد وحدت بر مدار حق برای مسلمانان

حجت الاسلام محمدیان تصریح کرد: منظور از وحدت، حق و یکی بودن است، همه مسلمانان باید به حول کتاب و سنت رسول الله(ص) جمع شوند و قیام امام حسین(ع) نیز برای معرفی اسلام ناب و ایجاد وحدت بر مدار حق برای مسلمانان بود.

امام جمعه سنگر درباره وظیفه روحانیت بیان کرد: در عصر حاضر که شیطان و استکبار با ما بازی می کنند وظیفه روحانیت تبیین صحیح است، بعضی افراد لباس دین قلابی پوشیدند و در این وضعیت شیوع کرونا می گویند این ویروس سمت هیئت سیدالشهدا نمی آید! درست است هیئت و حرم ائمه اطهار (ع) محل شفا گرفتن است ولی شفا و حاجت روایی ما بدلیل ارتباط روحی است که با اهل بیت (ع) پیدا می کنیم نه زیر سؤال بردن دین با کارهای خلاف علم، منطق و عقل‌‌.

وی با بیان اینکه تاریخ همواره در حال تکرار است و بشر پر ادعای امروزی در مسیری قرار داشت که ماجرای قوم لوط تکرار شود افزود: کرونا به همه ی ما ثابت کرد، که انسان موجود ضعیفی است، بشری که خود را مستغنی از خدا می دید، خداوند با ویروسی که مجموع آن به ۵گرم می رسد تمام اقتصاد، روابط اجتماعی، عاطفی و…را دگرگون ساخت.

 

مردم به حاکمان خود شبیه ترند تا به پدر و مادر خود

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه مردم نسبت به حاکمان خود شبیه ترند تا پدر و مادر خود گفت: متأسفانه بعضی افراد نان انقلاب را می خورند و به نام دین با عملکرد نامناسب خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد کردند.

هر کسی که لباس روحانیت پوشیده روحانی نیست

امام جمعه سنگر با تأکید بر اینکه هرکسی که لباس روحانیت پوشیده، باطن روحانی ندارد ادامه داد: همه ما یکسری وظایف در مقابل اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران داریم، امام خمینی(ره)میفرماید محله ای که آخوند خوبی داشته باشد محله خوبی است، ما نسبت به عملکرد خودمان انتقاد داریم اما مردم هم باید بدانند هر روحانی که لباس روحانیت پوشیده است روحانی نیست.

باید حول محور حق بچرخیم تا دکان کسانی که دور جهل می چرخند بسته شود

وی تصریح کرد: بزرگترین ظلمی که مردم به امیرالمومنین(ع) کردند این بود که حضرت را هم ردیف با معاویه و دیگران قرار دادند و امروز ما می بایست دور ولی خدا را بگیریم، ما نیز در طول ۴۰ساله انقلاب خیلی از این شاخه به شاخه دیگر پریدیم و سرمان کلاه رفت، ما و مردم باید حول محور حق بچرخیم تا دکان کسانی که دور جهل می چرخند بسته شود.

‌حجت الاسلام محمدیان در پایان خاطرنشان کرد: بزرگترین نصرت خداوند به امام زمان(عج) در زمان ظهور حضرت این است که عقل مردم رشد پیدا می کند، جهل کم می شود و سرمان کلاه نمی رود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه