"سیدحسین رضویان" مداح اهل بیت(ع) در گفتگو با ۸دی مطرح کرد

خدای دین همان خدای علم است/ با وجود شرایط بد اقتصادی مردم، نذورات را صرف بنر و تبلیغ هیأت نمی کنیم

“سیدحسین رضویان” مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه خدای دین همان خدای علم است،  گفت: قرار دادن دین و علم در مقابل هم اشتباه است، خداوند متعال عالم را بر اساس دقیق ترین محاسبات علمی خلق کرده است.

خدای دین همان خدای علم است/ با وجود شرایط بد اقتصادی مردم، نذورات را صرف بنر و تبلیغ هیأت نمی کنیم

به گزارش هشت دی، “سیدحسین رضویان” مداح اهل بیت(ع) همزمان با ایام دهه اول محرم در تحریریه پایگاه خبری تحلیلی هشت دی حضور پیدا کرد.

سید حسین رضویان با بیان اینکه مداحی کسوت و عنایتی از جانب خداوند متعال است اظهار کرد: در قبال لطفی که خداوند به بنده کرد هیچ چیز برای ارائه و جبران ندارم و در انتظار امام زمان(عج) و خدمتگزار امام حسین(ع) هستم.

از کودکی با چای شیرین و نان خانه امام حسین(ع) بزرگ شدم و محبت آقا را چشیده ام

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به روضه های دوران کودکی خود گفت: چیزی که امروز هستم نتیجه روضه هایی است که صبح های دهه اول محرم پدر و مادرم مرا می بردند، من با چای شیرین و نان خانه امام حسین(ع) بزرگ شدم. سالها پیش قبل از آزمون کارشناسی نذر کردم در صورت قبولی خدمتگزار امام حسین(ع) باشم و از آن سال این توفیق عظیم  نصیبم شد.

نگاه قشری به مداحی و خدمتگزاری در دستگاه امام حسین(ع) ندارم

وی با تاکید بر اینکه به خدمتگزاری امام حسین(ع) نگاه قشری ندارم افزود:  منافاتی بین خدمت در دستگاه امام حسین(ع) و حضور در عرصه های گوناگون نمی بینم من سال هاست می نویسم، در تلویزیون به اجرای برنامه های مختلف مشغولم، در موضوعات اجتماعی با جوانان گوناگونی در ارتباطم، کاری که از آن امرار معاش میکنم پیرامون امور تخصصی خاصی است اما این بخش از زندگی ام که محورش خدمتگزاری امام حسین (ع) است را بعنوان وظیفه ای که خداوند بر دوش من گذاشته است می دانم و موظفم عشق خدا و محبت اهل بیت(ع) را در جامعه ترویج کنم.

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به دورهمی های دوستانه ای که محور آن عشق به امام حسین(ع) است گفت: ۲۰سال قبل ما چند دوست  بودیم که در بلوار گیلان هیئتی تشکیل دادیم، به مرور دیدیم که آب و خاک ما با آب و خاک امام حسین(ع) آغشته است حالا همان دوستان به همراه خانواده  هسته مرکزی هیئت هستند.

امام حسن(ع) یک نخبه اجتماعی بی نظیر

وی از امام حسن(ع) بعنوان یک نخبه اجتماعی بی نظیر یاد کرد و گفت: رفتارهای اجتماعی امام حسن(ع) بسیار عمیق و گسترده  بود و در تاریخ اسلام تا زمانی که امام زمان(عج) تشریف بیاورد شبیه به ایشان نداشته ایم، سیرت و صورت  نیکو ، جلال و جمال حضرت آنقدر ستوده بود که مردم را به خود جلب می کرد و این درسی است  برای من که با همان جلال و جمال در جامعه ام حاضر باشم.

این مداح اهل بیت تصریح کرد: امام حسن(ع) در تصمیماتشان خدا، آینده و وضعیت جامعه مسلمین را می‌دیدند اگر خداوند متعال صلاح می دانستند که حسین(ع) بزرگتر باشد و حسن(ع) کوچکتر باشد، حسین(ع) مانند حسن(ع) تصمیم‌ میگرفت و حسن(ع) در کربلا مانند حسین(ع) عمل می‌کرد.

سوز گفتار با احترام به مادر و تاثیر کلام با احترام به پدر

رضویان در توصیه به کسانی که علاقمند به مداحی هستند گفت: کسی که می خواهد در مداحی سوز گفتار داشته باشد باید به  مادر خود نیکی و اگر می‌خواهد تاثیر کلام داشته باشد برای پدر خود ارج و احترام ویژه ای قائل باشد و این را باید عرض کنم  خدمت در دستگاه اهل بیت شغل و کاسبی نیست.

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: عقیده دارم می بایست بهترین مطلب و اشعار خود را در اولین جلسه ای که هستیم بخوانیم، نگذاریم برای شبی که مستمع بیشتری داشت یا شبی دیگر؛ چون معلوم نیست ساعت بعد زنده باشیم یا نه، اگر از دنیا رفتیم بگویند بهترین کارش را انجام داد.

گاهی صلاح در نخواندن است

وی با بیان اینکه گاهی صلاح در نخواندن است بیان کرد: رزق این کار با امام حسین(ع) است، مداح نباید دنبال جور کردن مراسم باشد، اگر مجلسی نداشت، روضه خواندن را ترک نکند، در خلوت خود برای امام حسین(ع) بخواند، قرار است امام حسین(ع) حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) ببینند که می بینند، مهم صفای باطن است، چه برای خودت چه برای ۲۰ یا ۱۰۰نفر بخوانی، مهم اثر وضعی و تأثیری است که در این دنیا گذاشته می شود و مداری از نیکی ها که در جهان شکل می گیرد.

رضویان تصریح کرد: این مسیر باید ادامه پیدا کند روزی میکروفن را به دست ما دادند و حالا ما باید این میکروفن را به دست آدم های دیگری بدهیم تا این وادی گسترش پیدا کند و‌ به نوبه خودم افراد علاقه مند را تشویق و به آنها کمک خواهم کرد.

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به ارتباط بین تحصیلات آکادمیک خود در رشته دکترای علوم سیاسی گفت: ما در هزاره سوم  برای زیست مؤثر در دنیایی که هستیم می بایست به فراخور از نظر جمیع دانشمندان در رشته های مختلف آگاه بوده و بهره ببریم اما این بدین معنا نیست که ما محکوم و محصور کلام و اندیشه آنها هستیم.

وی درباره تأثیر موقعیت جغرافیایی در نوع نظر اندیشمندان، بیان کرد: افکار و نظریات برآمده اندیشمندان عموما از بطن و جامعه ای است که نظریه پرداز در آن زندگی می کند و تحت تأثیر پیش زمینه ذهنی و روزگاری که در آن سیر کرده است ، ممکن است نظریه مذکور برای جامعه مبدأ کارا باشد ولی در جامعه ای که من زیست می‌کنم خیر ما باید از اقوال اندیشمندان بهترین هایش را برای روزآمدی زندگی خود استفاده کنیم.

رضویان با طرح این پرسش که  اگر بجای دانش آموختن در رشته علوم سیاسی، یک طلبه در حوزه علمیه بودم آیا تضمینی برای اینکه مطلق در راه خدا باشم وجود داشت، گفت: تنها راه سعادت توکل و سپردن خویش به دست خداوند است باید دعا کنیم همیشه دستانمان در دست خدا باشد و ما را لحظه ای به حال خود وا مگذارد، چون در آنصورت حتی اگر در لباس دین هم باشیم از خطا مبرا نیستیم.

خدای دین همان خدای علم است

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا و ایام عزاداری امام حسین(ع) گفت:  لازم می بینم این را بگویم خدای دین همان خدای علم است،  قرار دادن دین و علم در مقابل هم اشتباه است، خداوند متعال عالم را بر اساس دقیق ترین محاسبات علمی خلق کرده است و مواجهه ما با بیماری کووید ۱۹ نیز باید ضمن درخواست سلامتی از حق تعالی منطبق با علم پزشکی باشد. متأسفانه امروز ویروس کرونا بشریت را متأثر ساخته و شرایط خاصی را به وجود آورده است که  می بایست دستورالعمل های بهداشتی برای گذر از این بحران با جدیت رعایت و دنبال شود.

مشکل بیش از آنکه ویروس کرونا باشد، درایتی است که باید به خرج داده می شد

رضویان گفت: نمیتوان منکر اثرات و تبعات ویروس کرونا شد اما با تصمیم گیری صحیح می توانستیم در برگزاری مراسم محرم بهتر عمل کنیم، برای من طی این روزها پرسشی مطرح است، در اینکه بر اساس دستورالعمل های ستاد ملی کرونا برگزاری مراسم در برخی محیط های خاص امکان پذیر نیست شکی نیست اما آیا نمی شد سازمانی شهری با پشتیبانی قوی و شرایط مالی مناسب ورزشگاه عضدی رشت را که حالا برای هیچ مسابقه رسمی فوتبال از آن استفاده نمی شود، با امکان فاصله‌گذاری مناسب برای آیین سوگواری امام حسین ساماندهی و بر اساس همان دستور العمل های بهداشتی مراسمی پرشور  برگزار می کرد؟

رضویان در خصوص برنامه محرم هیئت خود گفت: ما به موجب اینکه فضای فیزیکی حسینیه مان منطبق با دستورالعمل های ستاد ملی کرونا نیست امسال مراسم عزادارای حسینی  را به مانند سال های پیش برگزار نکرده و برنامه خود را در فضای مجازی ارائه نمودیم به نظرم اصل، روضه امام حسین(ع) است حتی اگر در یک میدان شهر برای چند دقیقه دور هم جمع شویم و عرض ارادت کنیم آیین را به جا آورده ایم.

در شرایط بد اقتصادی مردم، نذورات را صرف بنر و تبلیغ هیئت نمی کنیم

این مداح اهل بیت(ع) در ادامه اضافه کرد: از چند سال قبل که مصائب اقتصادی مردم شدت پیدا کرد من نصب هرگونه بنر و تبلیغی از هیئت خودمان را در شهر ممنوع کردم، وقتی عموم مردم پول نان ندارند چرا باید نذورات و این پول ها را صرف تبلیغ و بنر کنیم؟ مگر اینکه از جیب خودمان باشد که باز هم اگر به فعالیت های خیرخواهانه اختصاص پیدا کند بهتر است.

 

مسئولین با جدیت به فکر رفع مشکلات اقتصادی باشند

وی افزود: از عهده داران امر می خواهم  همین جدیتی را که برای اجرای الزامات آیین محرم به کار بستند، برای بهبود شرایط زندگی مردم هم به خرج دهند در بسیاری از کشورها در کنار محدودیت های شیوع کرونا بسته های معیشتی و رفاهی در خور شأن به شهروندان اعطا شد که متاسفانه در کشور ما اینگونه نبود  عموم مردم در شرایط مناسبی زندگی نمی‌کنند با تعطیلی خرده مشاغل شرمندگی در چهره پدران و مادران بی شماری نمایان است.

رفع مشکل اقتصادی مردم اهم و اولاست

این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: امروز باید بیش از هر چیز رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم در اولویت باشد و می بایست برای رفع آن تصمیم‌گیری و تلاش شود، وقتی مشکلات معیشتی مردم حل شود و احساس آرامش کنند قطعا حس بهتر و نزدیکی بیشتری با دین پیدا می کنند، دین بدون معیشت معنایی ندارد. متاسفانه بسیاری از مردم هرچقدر تلاش می کنند و به هر دری که می زنند پول یک روز زندگی راحت برای آنها فراهم نمی شود و این دردناک است.

وی در پایان با تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا مسئله جدی عصر ماست نباید شرایطی ایجاد کنیم که موجب افزایش زحمات کادر های بهداشت و درمان شود، می دانیم که آن عزیزان در  نهایت سختکوشی به خدمت مشغولند و ان شاءالله امسال دوستان هیئتی با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم سوگواری امام حسین را در زیباترین وجه خود برپا می کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه