"علی رنجبر" مداح اهل بیت(ع) در گفتگو با ۸دی:

هیئت های مذهبی باید ولایت مداری خود را عملا نشان دهند/ مادرم اولین مشوق و مستمع ام بود

مسئول کانون مداحان شهرستان رشت با بیان اینکه مجلس امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست، گفت: در برگزاری مراسم عزاداری به فرمایش رهبر معظم انقلاب تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و امسال هیئت های مذهبی باید ولایت مداری خود را عملا نشان دهند.

هیئت های مذهبی باید ولایت مداری خود را عملا نشان دهند/ مادرم اولین مشوق و مستمع ام بود

به گزارش هشت دی، “علی رنجبر” مداح اهل بیت (ع) و مسئول کانون مداحان شهرستان رشت همزمان با ایام محرم محرم در تحریریه پایگاه خبری تحلیلی هشت دی حضور پیدا کرد.

علی رنجبر درباره فلسفه قیام عاشورا، اظهار کرد: اباعبدالله الحسین(ع) خود درباره قیام عاشورا فرموده است: “من قیام نکردم مگر برای اصلاح دین امت جدم رسول الله(ص)” و در این راه از همه هستی، مال، جان و خانواده خود گذشت.

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: احیای امر به معروف و نهی از منکر نکته ای دیگر از فلسفه قیام عاشورا است، قیام حضرت مصادف با زمانی بود که فتنه های فراوانی وجود داشت و عده ای با تبلیغات مختلف درصدد به انحراف کشاندن اسلام ناب بودند.

 از ۱۲سالگی مداحی می کردم؛ مادرم اولین مشوق و مستمع ام بود

رنجبر در تشریح چگونگی ورود خود به عرصه مداحی گفت: در دوران کودکی قاری قرآن بودم و در حیاط مدرسه سرصف قرآن قرائت می کردم، در سن ۱۲سالگی مادرم با توجه به تن صدایی که داشتم به من گفت مداحی کنم و برایم کتاب شعری تهیه کرد.

مسئول کانون مداحان شهرستان رشت با بیان اینکه اولین مستمع وی در مداحی مادرش است، افزود: اولین مداحی من در رابطه با دو طفلان حضرت زینب(س) بود که مادرم نحوه خواندن این شعر را به من یاد داد و از طرفی آن زمان این شعر خیلی مورد توجه هیئت های مذهبی بود، البته در این بین چند تن از بستگان می گفتند من بلد نیستم مداحی کنم و گفتند اگر خوب بخوانم من را برای مداحی به دسته می برند.

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: در جمع بستگان، چشمانم را بستم اول روضه خواندم و بعد شروع به مداحی کردم، وقتی چشمانم را باز کردم دیدم همه آن اشک می ریزند و گفتم؛ خوب شد که گریه تان آوردم؟حالا من رو به دسته ببرید.

رنجبر با بیان اینکه اولین بار به صورت رسمی در مؤسسه تعلیم قرآن شهید بهشتی تحت آموزش مداحی قرار گرفته است، گفت: اولین استاد و مربی من حاج آقا کربلایی بود، در واقع این کلاس اولین محل آموزش در رابطه با مداحی بود که در رشت برگزار می شد و این ماجرا مربوط به ۳۲سال قبل است.

وی تصریح کرد: آموزش ما با مطالعه کتاب حماسه حسینی آغاز شد که نکات بسیار خوبی از این کتاب‌ و سایر کتاب های آموزشی آموختم، پس از مدتی این کلاس های آموزشی تعطیل شد و شخصا به دنبال تعلیم و اساتید می رفتم تا به مرور در زمینه های مختلف مثل مقاتل، اشعار، سبک های مداحی و…آشنا شدم و امروز کم و بیش خود شعر می سرایم و می خوانم.

 برپایی کلاس آموزشی مداحی در کارگاه هنر سروش گیلان

این مداح اهل بیت (ع) با تأکید بر اینکه هرچیزی زکاتی دارد و زکات علم آموزش است گفت: در حال حاضر در کارگاه هنر سروش صدا و سیما به صورت ثابت جهت آموزش به گروه های سنی مختلف شامل نوجوانان، جوانان و افراد مسن در دو بخش سنتی خوانی و مداحی با سبک های جدید به هنرجویان آموزش می دهم.

وی با اشاره به برکات مادی و معنوی مداحی در زندگی بیان کرد: در بُعد معنوی، هیچ چیزی برای عاشقان اهل بیت(ع) بالاتر از این نیست که هرموقع دلتنگ کربلا شدند بتوانند بروند، تاکنون به عنوان مدیر یا معاون کاروان جهت خدمت به زوار توفیق داشتم حدود ۱۰تا۱۵مرتبه به کربلا و حدود ۱۵مرتبه به مکه و مدینه مشرف شوم، بدون اینکه هزینه ای کنم و حتی گاهی مبلغی هم بعنوان خدمتگذار زائرین به ما می دادند.

شغل و جایگاه اجتماعی امروزم به برکت دستگاه امام حسین (ع) است

مسئول کانون مداحان شهرستان رشت در ادامه افزود: یک روزی در دستگاه امام حسین(ع) مشغول کار فرهنگی بودم یک نفر آمد و گفت در فلان جا می خواهی مشغول به کار شوی؟ من هم آن زمان بیکار بودم و پذیرفتم، شغل و جایگاه اجتماعی که امروز دارم از دستگاه امام حسین (ع) است.

وی در تعریف خاطره ای از دوران مداحی خود در طول این ۳۰و چندی سال گفت: آن زمان که سن‌ کمی داشتم به مرحوم کافی علاقه زیادی داشتم، پدرم در ماشین کاست مرحوم کافی را می گذاشت و من حفظ می کردم، کمی که بزرگ تر شدم درباره گرم بودن مجالس کافی تحقیق کردم و گفتند مرحوم کافی بدون وضو به هیچ مجلسی نمی رود.

بدون وضو وارد هیچ مجلسی نمی شوم

این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: از آن روز به بعد تمام تلاش خود را می کنم که بدون وضو به هیچ عنوان مجلسی چه کوچک و خانگی و چه بزرگ وارد نشوم و برکت وضو را احساس می کنم.

رنجبر با بیان اینکه اگر صد بار بمیرم و مجددا زنده شوم باز هم همین مسیر را انتخاب می کنم افزود: مکان، چگونگی ساخت آن، با چه پولی و توسط چه کسی ساخته شود نیز در گرمای آن‌مجلس تاثیر دارد، گاهی در یک مجلسی “بسم الله الرحمن الرحیم” می گیریم و اشک بچه ها در می آید.

 بهترین لحظات زندگیم روضه خوانی در کنار تله زینبیه و قتلگاه بود

وی درباره اولین سفر خود به کربلای معلی گفت: اولین بار در زمان حکومت صدام به کربلا رفتم، آن زمان اجازه نمی دادند راحت روضه بخوانیم و سینه زنی کنیم، آن روزها خیلی آرام زمزمه می کردیم و دق کردیم تا کربلا آزاد شد و بهترین لحظات زندگی من مربوط به زمانی است که در کنار قتلگاه و تله زینبیه نوحه می خواندم.

 مهم کربلایی ماندن است

مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه کربلایی شدن شاید آسان باشد اما مهم کربلایی ماندن است ادامه داد: وقتی به کربلا می روید، در آن صحن و سرا قدم می زنید و نان و نمک امام حسین(ع) را می خورید دل کندن از آنجا بخصوص روز آخر مصیبت است.

 عده ای منتظرند تا یک نفر خطایی کند تا آن را بزرگ کنند

مسئول کانون مداحان شهرستان رشت درباره آسیب و آفاتی که متوجه قشر مداحان است گفت: حسادت بدترین آفتی است که باعث آسیب به خود شخص و اطرافیانش می شود، از طرفی دیگر عده ای منتظر هستند تا یک نفر خطایی کند تا آن را بُلد کنند، سخن چینی، غیبت، تهمت و افترا از دیگر آسیب های جدی است که تا قیامت گریبانگیر افراد می شود.

وی ادامه داد: مداحان قشری هستند که خداوند آنها را با حسادت امتحان میکند، کسانی به خود می بالند که نمازشان قضا نمی شود و زیارتشان ترک نمی شود، مراقب باشند زیرا شیطان از راه های مختلف وارد می شود.

 در طول ۳۶سال مداحی برای هیچ مجلسی نرخ تعیین نکردم

این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه اعتقاد دارد رزق او در دست خداست و به وی میرسد گفت: در طول ۳۶سالی که در مجالس عزا و شادی رفتم هیچگاه نرخی تعیین نکردم، اگر چیزی به عنوان هدیه دادند تشکر می کنم و اگر ندادند هم حرفی نمیزنم.

رنجبر تصریح کرد: خداوند در این رابطه من را امتحان کرد، یک بار برای دهه محرم با ماشین خودم یک مسیر خیلی دوری را رفتم و در پایان دهه هیچ چیزی ندادند، یقیقاً نداشتند و دستشان خالی بود و حتما خجالت کشیدند تماس بگیرند و این را بگویند من هم با آنها تماسی نگرفتم، محرم سال بعد مجددا من را دعوت کردند و من دوباره این مسیر را با ماشین خودم رفتم و برگشتم بدون اینکه حرفی از پول یا سال قبل بزنم، چون من با امام حسین(ع) معامله کردم هرچند که بعضی مداحان مبالغ میلیونی، دقیقه‌ای و حتی ثانیه ای می گیرند.

 مجلس امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست

وی با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا و آغاز ایام محرم گفت: ما نیز در برگزاری مراسم های عزاداری به فرمایش رهبر معظم انقلاب تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، امسال هیئت های مذهبی باید ولایت مداری خود را عملا نشان دهند، مجلس امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست.

مسئول کانون مداحان شهرستان رشت، ادامه داد: برگزاری مجلس عزاداری امام حسین (ع) مستحب است ولی عدم رعایت فرمایش ولی فقیه که فرمودند در برگزاری مجالس عزاداری باید تابع قوانین ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم شرعا حرام و خلاف قانون است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه