خسارت باران مردادی به شالیزارهای گیلان/ املش رکورد زد + تصاویر

بارش های کم سابقه در مرداد ماه علاوه بر تخریب راه های ارتباطی منجر به خسارت های زیادی در بخش کشاورزی شده است.

خسارت باران مردادی به شالیزارهای گیلان/ املش رکورد زد + تصاویر

به گزارش ۸دی، بارش شدید باران که از روز دوشنبه در گیلان آغاز شده است در ۲۴ساعت گذشته به اوج خود رسید. طبق برآوردها  املش با بیش از ۳۷۸ میلیمتر بیشترین بارش را داشته و بعد از آن نیز شهرهای رضوانشهر، پره سر و صومعه سرا بیشترین بارش‌ها را داشته‌اند.

اما بارش های کم سابقه در مرداد ماه علاوه بر تخریب راه های ارتباطی منجر به خسارت های زیادی در بخش کشاورزی شده است.

“امیر مرادی” مدیرکل بحران استانداری گیلان عصر روزگذشته در جریان بازدید از مرمت و بازسازی پل تخریب شده رانکوه که براثر بارش باران اخیر دچار آسیب شده است در گفتگویی اظهار کرد: حدود ۳۷۰ میلی متر باران طی شبانه روز گذشته در املش باریده که بی سابقه است.

وی با بیان اینکه از این میزان ۲۰۰ میلی متر تنها در سه ساعت باریده که بی سابقه است، افزود: این بارش‌ها سبب جاری شدن سیل در منطقه رانکوه و ایجاد مشکل در تردد مردم از روی پل آبنمای این منطقه شد.

مدیرکل بحران استانداری گیلان با اشاره به اینکه این موضوع سبب شد تا تردد حدود چهار هزار نفر از اهالی منطقه با مشکل مواجه شود، گفت: با توجه به قولی که اهالی منطقه برای رفع این مشکل در کوتاه‌ترین زمان داده شد با بسیج امکانات راهداری، فرمانداری و بخشداری موفق شدیم در مدت ۲۴ ساعت این مشکل راه برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: مقرر شده در کنار این پل، یک پل فلزی دیگر نیز نصب شود تا مشکل اهالی برای تردد در مواقع ضروری با مشکل مواجه نشود.

مدیر کل بحران استانداری گیلان با بیان اینکه بیشترین خسارت به حوزه کشاورزی وارده شده است، گفت: متأسفانه بارش باران به مزارع برنج استان خسارت جدی وارده کرده و کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت هستند.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌های پیش بینی شده از سوی هواشناسی ۱۰۰ میلی متر بود اما در رودسر بیش از ۱۸۰ میلی متر باران بارید که قطعاً این میزان بارش در مناطق جلگه‌ای مشکلات و خسارت فراوانی ایجاد خواهد کرد، ادامه داد: مناطق سیاهکلرود، جواهر دشت رودسر نیز از خسارت‌های ناشی از بارش باران در امان نبوده‌اند.

مرادی با اشاره به حضور نیروهای راهداری در این مناطق برای برطرف کردن مشکلات، گفت: در شهرستان شفت نیز ۱۰۰ میلی متر بارش گزارش شده و این بارش‌ها در منطقه امامزاده ابراهیم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: همچنین در انزلیِ تالش، اسالم رضوانشهر نیز بارش ۱۰۰ میلی متری باران سبب ایجاد خسارت و مشکلاتی برای تردد مردم ایجاد کرده است.

محمد رنجبر نیاول فرماندار املش در گفتگو با ۸دی درباره وضعیت پل های ارتباطی در شهرستان املش گفت: طی یکی دو سال اخیر، برخی از پل های این شهرستان تخریب شده و در معرض آسیب قرار داشتند را مرمت کردیم که باعث شد هیچکدام از این ۶دهنه پل شهرستان املش آسیب نبینند.

فرماندار شهرستان املش تصریح کرد: تنها یک پل موقت به دلیل طغیان آب رودخانه ها آسیب دید و منجر به مسدود شدن راه ارتباطی ۲هزار خانوار شد که با تلاش نیروهای راهداری و شهرداری در تلاش هستیم تا غروب امروز این مشکل را رفع کنیم.

شدت و حجم آب های سطحی قابل کنترل نیست

وی درباره دیگر آسیب های ناشی از بارش شدید باران طی ۲۴ساعت گذشته گفت: حجم آب های سطحی بگونه ای است که قابل کنترل نیست و منجر به آسیب به مزارع کشاورزی و منازل مسکونی داخل شهر املش شده است.

رنجبر با بیان اینکه استاندار گیلان و سایر نهادهلی ذیربط پیگیر امور هستند افزود: متاسفانه تنها بخشی اندکی از کشاورزان زمین های زراعی خود را بیمه کردند و مابقی بدلیل هزینه های پرداخت بیمه از این کار منصرف شدند.

خسارت ۲۰درصدی به بخش کشاورزی رودسر/ راه روستایی ناصرسرا باز و درحال تردد است

خلقی معاون عمرانی فرمانداری شهرستان رودسر نیز در گفت وگو با خبرنگار هشت دی در تشریح وضعیت شهرستان رودسر بر اثر بارش شدید باران‌ و جاری شدن سیل اظهار کرد: بارش شدید باران از ظهر دیروز ساعت ۱۴ آغاز و تا الان رودخانه ها، بویژه رودخانه هایی که از شهرستان املش به رودخانه های رودسر منشعب میشوند پر از آب هستند.

خلقی درباره میزان خسارت و آسیب های ناشی از جاری شدن سیل در شهرستان رودسر گفت: راه ها و زیرساخت های این شهرستان خسارات جزیی دیدند ولی بخش کشاورزی رودسر با خسارت شدید ۲۰درصدی به محصولات کشاورزی مواجه شده است.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان رودسر در ادامه افزود: در طول چندسال اخیر بیمه مزارع کشاورزی مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است و با توجه به اینکه وضعیت رو به ثبات است، کارشناسان و نیروهای جهاد کشاورزی در حال رصد و بررسی میزان خسارات وارده هستند.

وی با بیان اینکه راه روستایی ناصرسرا باز و درحال تردد است گفت: معمولا بعضی از راه های روستایی در بستر رودخانه ها قرار دارند که با بارش باران و بالا امدن آب رودخانه ها این راه ها مسدود و با فرونشست آب رودخانه ها مسیر تردد باز می شود.

۶۰ درصد از شالیزارهای انزلی دچار خوابیدگی (ورس) شدند

«رضا نوربخش» مدیر جهاد کشاورزی بندرانزلی ‌در گفت وگویی اظهار کرد: وزش باد و بارش شدید باران موجب شکستن ساقه های برنج و وارد کردن خسارت به کشاورزان شده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از شالیزارهای انزلی دچار خوابیدگی (ورس) شدند گفت: از این مقدار، ۴۰ درصد خوشه های برنج نارس و ۲۰ درصد رسیده بودند.

وی ادامه داد:‌ به علت تداوم بارندگی‌ها تا روز جمعه نمی‌توان آماری دقیقی از خسارت وارده اعلام کرد.

همچنین در این رابطه محمد دادرس با اشاره به اینکه این شرایط جوی تا پایان هفته جاری پایدار خواهد بود، گفت: در این مدت شاهد دمای هوا فردا ۴ تا ۸ درجه کاهش می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی گیلان افزود: با توجه به بارش‌ها شالیکاران آب‌های اضافی داخل شالیزارها و زهکشی‌ها را خارج کنند تا از خسارات احتمالی محصول برنج جلوگیری شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه